| Akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres alt om generel kaltvanns akvariestikk. |
![]() |
|
|
LinkBack (1) | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink)
|
|
Member
|
Hei,
Jeg skal ha meg et nytt akvarium til kaldt saltvann rundt 1000 L. Jeg vurderer blandt annet å bygge et kar i betong. Er det noen her som har erfaringer med dette?
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Betong har veldig basisk PH, og det vil ta lang tid før dette kan brukes til akvarie. Betongen vil også bevege seg mye de første årene og det kan lett bli lekasjer langs glasset. Vet at man bruker glassfiber til ferskvann men vet ikke hva slags konsikvenser saltvann kan ha på glassfibere.
3500 l Akvariebygging er et eksempel på at betong kan flytte litt på seg i de første årene... tror det er en på akvaforum som også har brukt betong, prøv og søk deg frem og see hva han gjorde! mener og huske det var en lang tråd! |
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Det er mulig å bygge et akvarium i betong.
Men det blir fryktelig tungt, så det bør kun bygges i betong hvis du kan ha det stående på et solid fundament, og ikke et tregulv. Betongen vil tåle en del bevegelse hvis den er godt armert, og i likhet med helglassakvarier står på et fundament som ikke gir for mye spenninger på bunn eller vegger. Et eksempel på slikt kan f.eks. være at støtte midt under akvariet er ørlite høyere enn resten av fundamentet, da vil bunnen få mye press midt på, slik at den kan sprekke. Det som koster penger er det du må dekke betongen med innvendig, det kan være en type coating for drikkevannstanker, gummiduk eller glassfiber. Da blir det fort så dyrt at andre alternative materialer er bedre enn betong. Samtidig kan det være vanskelig å få det til å feste seg på betongen. Men noen bygger hagedam i betong, så umulig er det ikke. Her er en link til en som har et kaldt saltvannsakvarium på 1000 liter, bygget i treramme og glassfiber: Coldwater marine aquarium Blog |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
I denne størrelsen tror jeg du får et mye enklere liv om du bare gjør det i glass. Som det sies over må du ha en liner på insiden.
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Betong beveger seg ikke så mye når det er snakk om et såppas lite kar. På hele bygninger kan man merke at betongen "beveger" seg, man snakker om få promille når det gjelder krymp, og over store flater kan dette måles i mm. Hvor lang tid det tar før betongen har satt seg kommer ann på lang tid den bruker på å tørke. Et akvarie på 1000L kan fint bygges i betong uten at man trenger å tenke på at betongen skal krympe i allefall
|
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
enig med sistemann, bare husk fundamentet
dog, glassfiberduk og epoxy er finfine greier og koster ikke all verden. det er noen få ting da som du skal tenke på. Det koster å gjøre feil og du kommer til å gjøre feil. Jeg har selv putta mye tid penger og energi i å lage ett akvarium på 1000L+ og kan si at det ikke er verdt sluttsummen, men jeg har lært mye og det ble bra til slutt. Ang linken som var over med akvariumet på 3000 Liter, var det ikke der en prøvde å bruke silikon mot akrylen? uansett det var en avsporing. av byggematrialer du må bruke til ett slikt akvarium så er det glasset som koster penger, men resten blir sånn lapping som til slutt koster. Det går på iherdigheten og pengene å få dette bra. Anbefaler deg å si noe sånt som fuck it, og gå for noe som får dette til å lønne seg. Ta kontakt med kenneth og han kan hjelpe deg å få fiska ett kar på ca 1000 liter og det kommer garantert til å lønne seg. om du insisterer så er det noe som heter go big or go home. Gå for _over_ 2000liter å skaff ett fett optiglass og samtidig som du er på linja gått for laminert glass. DA hadde jeg sett mål og mening med prosjektet. just my two ¢ worth |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Den store fordelen med betong kar er jo at man slipper å tenke på at bunglass osv skal knuse
|
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Member
|
Vi som bor i Trondheim, vet at å bygge akvarie i betong funker...
På TAM Lade har de et kar av betong på "noen" tusen liter Kalle. |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Om det er interesse kan jeg poste den norske Betong standarden. Der står alt man trenger å vite om betong og litt til
|
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Moderator
|
Jeg hadde en gang et kar på 3500l av tre kledd med glassfiber som fungerte utmerket. Dette vil nok være mye lettere å bygge, samtidig som det er mulig å fjerne det om det skulle være aktuelt en gang. Billigere vil det nok bli også
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.aquafreaks.no/forum/akvariet/3009-akvarium-i-betong.html
|
||||
| Skrevet av | For | Type | Dato | |
| Ny land del prosjekt i betong! - Reptilfreaks.no | This thread | Pingback | 22nd September 2009 00:08 | |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Akvarium | Imperator | Kjøpes | 0 | 5th February 2008 14:18 |
| Akvarium selges | petriw | Selges | 14 | 18th January 2008 09:05 |
| Nytt akvarium | Mack | Aquascaping | 11 | 6th September 2006 22:08 |