| Akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres alt om generel kaltvanns akvariestikk. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Lurer litt på hvem som har kaldt saltvannakvarium.
Er det bare dykkere og marinbiologer :?: Mvh Trond |
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Jeg er programmerer og dykker ikke :-). Men jeg er jo interessert i marinnbiologi da.
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
Jeg dykker men har tropisk saltvann, men vurderer et kaldt saltvanns akvarium også
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Jeg dykker mye og har kaldt saltvann fordi det er moro å plukke med seg ting som kan svømme rundt i stua... Og så er det jo veldig pent å se på da
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Member
|
Jeg har et kaldt saltvannsakvarium på 450 liter.
Er ingeniør og konstruerer maskiner for fiskeindustrien. Men langt i fra noen marinbiolog, bare veldig interessert i hva som rører seg under vann. Det nærmeste jeg kommer dykking er støvler, men finner alikevel masse interessant i fjæra nedenfor her jeg bor. Selv nå om vinteren finner man småfisk, reker, anemoner, skjell, krabber, trollhummere og mye mer. Mye mer enn det er plass til i akvariet :cry: |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Member
|
Jeg fikk engang presentert en teori om at de (få) som hadde kaldt saltvannskar var de som hadde lyst på saltvannskar, men ikke hadde forstand nok til å takle utfordringene et tropisk saltvannskar byr på.
De som synes det er mer utfordrende....eller spennende....å gå på ei sjappe å kjøpe en klovn enn å.......dykke, vade, vasse, bade, fiske....snu steiner, svømme ETTER fisker som i utgangspunktet er dømt til å vinne....de vet lite om hva utfordringer er. Jeg har drevet med kaldt saltvann i 10+ år, og årsaken til at jeg begynte var at jeg syntes livet i havet var så fascinerende. Jeg husker ennå igjen den lille dammen der jeg fanget småkrabber....lenge før jeg fikk vett nok til å bruke badebukse. Og det å kunne bli bedre kjent med de dyrene som vi (som er oppvokst på en holme...ihvertfall) har et visst forhold til, synes jeg gir en tilfredstillelse i seg selv. Ã… kjøpe fisk på en butikk er det eneste alternativet for mange, og helt klart det minst tidkrevende og anstrengende. Ã… dykke er en måte å enkelt skaffe seg innhold i akvariet på, men det kan ikke sammenlignes med hvor mye man kan observere og lære om dyrene i et akvarium. Om man da klarer å gjenskape et noenlunde troverdig hav for dem. Hva vi mener er mest utfordrende eller interessant varierer etter hvilke preferanser vi har. Noen liker mora....andre dattera. Noen av oss liker begge, men hvem av dem som er best og hvorfor vi av og til velger den ene fremfor den andre kan være vanskelig å sette på ord. HVEM som liker hva, tror jeg kanskje er litt tilfeldig, og vanskelig å lage relevant statistikk over. Til det spiller tilfeldighetene for mye inn. Det ble kanskje litt utenom emnet, men pytt.....det var ihvertfall noen tanker *s* For ordens skyld...jeg har både dykkersertifikat og tropisk saltvannsakvarium.....man må vite litt om alt for å finne ut hva man foretrekker.... |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Member
|
Forøvrig ser jeg til min forbauselse at det de som melder noe her....stort sett melder dykker eller ingeniør. Siden jeg forsåvidt er begge deler kan jeg vel regne meg som en gjennomsnittsmann i så måte...
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Member
|
Merker ihvertfall selv at man ser mye mer av livet i fjæra og sjøen fordi man hele tiden er på utkikk etter nye arter.
Før så man bare tangsprell, nå ser man at småfiskene slettes ikke bare er tangsprell. Og ringbuk, hadde ikke hørt om den og aldri sett en før jeg ville ha en i akvariet. Nå i vinter har jeg sett flere 300 m fra her jeg bor. Og hjertemusling. Har tråkket over levende hjertemusling i mange år, og funnet bøttevis med tomme skjell. Fant 30 levende muslinger første gang jeg var og lette etter de. Sånn kan det fortsette, stadig en ny art man ønsker å finne, og derfor må man sette seg inn i hvor og hvordan man kan finne den. Nå prøver jeg å finne en måte å få tak i flere skjelltyper på. Husker at før i tiden brukte sjarkefiskere noe som kalles for en skjellplog. Så en liten utgave av en sånn, som dras langs sandbunnen etter en båt, det må utprøves til sommeren. En slik liten skjellplog vil bare grave litt i bunnen, ikke så dypt som en gammeldags skjellplog, men blir spennende å se hva som kommer med opp av sand, smådyr og skjell. Er minst halve moroa å finne ting til akvariet selv, så uten dykking blir det å ty til andre metoder: Fiskefeller, teiner, ruser, små kroker med agn, skjellplog, liten finmasket trål osv. |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Junior Member
|
Har ikke dykkerlappen enda, men den kommer etterhvert. Inntil da fridykker jeg
Er ikke ferdigutdannet marinbiolog men er snart ferdig med første året Så med tiden passer jeg inn under det trådstarter spør etter, men interessen og forsøkene på å holde dyr fra vår egen sjø startet lenge før utdanningsvalget mitt. Det å holde norske arter når man går denne type utdanning ser jeg på som et stort pluss. En ting er å lese og lære om forskjellige arter, men å kunne studere dem og leveviset deres i levende live er noe helt annet. At noen tenker at det er større utfordring å holde tropisk saltvann fremfor kaldt kan jeg ikke uttale meg om da jeg selv ikke har holdt tropisk. Nå har jeg ikke holdt "ekte" kaldt saltvann siden jeg ikke har kjøler enda men en del av dyrene har jeg erfaringer med. Men slik jeg ser det så er kaldt saltvann mye mer spennende enn tropisk da man ikke har noe særlig litteratur om det i forhold til tropisk. Det er noe med det å utforske det ukjente som vekker interessen som kommer frem med hold av kaldt saltvann. Er også medlem hos akvaforum.no der jeg har opprettet en tråd og forteller om mine erfaringer så langt og vil fortsette å skrive inn fremtidige erfaringer. Dette er så langt min måte å forsøke å vekke interesse for kaldt saltvann hos andre, og jeg ser at det virker da noen har forsøkt seg på "lunkent saltvann" etter at jeg begynte å skrive om dette. Tror den største grunnen til at folk flest ikke holder på med kaldt saltvann er at de ikke vet noe særlig om hvordan de skal holde slike dyr og mangler informasjon. Det kan for noen virke umulig. Men om man viser folk at det lar seg gjøre så kan det hende de har brygget på en interesse som blir vekket til live. Det er vel kanskje derfor det helst er marinbiologer,dykkere eller spesiellt interesserte som baner vei og starter opp med kaldt saltvann først. Mulig jeg er helt på bærtur men det er bare egne tanker om saken
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Administrator
|
Tror nok mange velger tropisk saltvann fremfor norsk kaldtsaltvann er de kraftige fargene som mange tror ikke finnes i norsk natur. Forsåvidt riktig, men jeg blir fremdeles overrasket over fargene man finner i under sjøen her i Norge.
En annen årsak er kanskje mangel på kunnskap over hva man trenger og ikke trenger. Her har jo Petrus laget en utmerket side som hjelper folk igang.
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Kaldt saltvanns akvarie fra AquaMedic | Frogfish | Akvarie tekknisk | 6 | 13th May 2010 19:23 |
| Kaldt saltvanns akvarie på Rica Maritim - Haugesund | Frogfish | Akvariet | 3 | 11th November 2009 17:42 |
| saltvanns akvarie | sindre | Kjøpes | 6 | 8th March 2007 08:58 |
| Mini saltvanns akvarie | alex3d | Ny til Hobbyen | 12 | 6th September 2006 11:37 |
| saltvanns akvarie | sindre | Selges | 8 | 6th April 2006 06:25 |