| Akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres alt om generel kaltvanns akvariestikk. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#11 (permalink) |
|
Member
|
For de som vil drive med koraller, så er det så langt ikke noen alternativ innen kaldt saltvann.
Det skjer nok oftere enn man tror at trålere får koraller i trålen. Fra norske korallrev som ikke er fredet. Ikke det at jeg har planer om koraller i mitt akvarium, men har fundert på om ikke det vil ende noen avleggere i norske kaldtvannsakvarium..... Hvis de overlever turen opp fra dypet, vel og merke... |
|
|
|
|
|
#12 (permalink) |
|
Da ser jeg for meg at markedet for kaldt saltvannsfisk er noe labert i Norge hvis halve gøyen er å hente selv. Er det noen butikker som selger fisk eller planter til kaldt saltvann ?
|
|
|
|
|
|
|
#13 (permalink) |
|
Member
|
Ikke som jeg vet om, men så har du den muligheten å spørre lokale fiskere, f.eks. de som setter hummerteiner, de får også mye annet i teinene.
Eller en liten reketråler som tråler etter fjordreke. Også garnfiskere kan få en del som passer i akvariet, f.eks. sjøkreps og små flyndrer. Når hobbyen blir større, så er det sikkert de som vil prøve å tjene penger på å selge fisker og planter til kaldt saltvann. For de som bor i nærheten av kysten, så kan de få masse fra andre som er og leter i fjæra. Jeg og andre innen hobbyen kunne ha fylt opp noen akvarier med det som vi finner i fjæra For de som bor i innlandet, så er det litt vanskeligere. Men sammenlignet med tropisk saltvann, så er det en dagsreise herfra til nærmeste butikk med tropiske saltvannsfisk, så da er egentlig det vanskeligst å drive med. |
|
|
|
|
|
#14 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg er hverken ingeniør eller marinbiolog , men kokk...noe som åpner for et bred spektrum av muligheter for nyttig fangst i fjæra... :mrgreen:
jeg startet til å begynne med med kaldt saltvann , fordi det på denne tiden ikke fantes noe varmt å kjøpe i disse traktene her , og hvert forsøk til oppsett av busjett på et varmt oppsett fikk meg til å gi opp for jeg begynnte...så en dag fikk jeg nok , kjøpte et brukt kar med to T 8 rør og en pottefilter , dro i fjære og fyllte opp med tangklaser og småsei :shock: ...og siden har det bare ballet på seg... utvalget i det norske havet er nok gjerne minst like stort som i norske butikker, men jeg vil ikke si at kaldtvann er enklere enn varmt.Men det er betydelig rimeligere (også å feile) Den største forskjellen (bortsett fra temperaturen) synes jeg er at det knapt finnes koraller som fotosyerer , og som da betyr at alle skal mates. Dette igjen gjør det fornuftig å bruke makroalger i tillegg , som jeg vil påstå er en minst like stor utfordring som sps - koraller .Når det gjelder fargene , slenger jeg inn påstanden at det ikke er noe vanskelig å komponere et kar som hadde slått de allerfleste varme saltvannskar ned i støvelskaftene når det gjelder farger. Bare nå det gjelder fisker , synes jeg at her må de allerfleste "kalde"(med noen få unntakene, helst bl. leppefiskene) gi tapt for sine "varme" artsfrender... |
|
|
|
|
|
#15 (permalink) |
|
Junior Member
|
Fargerike fisker er det nok av i våre trakter også
Kutlinger,nålefisker,ulker,knurr,fløyfisk osv. Veldig mange flotte skalldyr og bløtdyr også. Men alt er jo smak og behag selvfølgelig. Det er sikkert vanskelig å holde en del av dyra man ikke finner i fjæra, men selv uten kjøling så er det en god del man kan holde uten noe merkbart problem etter mine erfaringer. Hvor vanskelig det er å holde tropisk saltvann kan jeg ikke uttale meg om men ser for meg at det er lettere å hente eget saltvann rett fra sjøen enn å styre på med de saltvanns mixene. Mulig jeg tar feil, da får jeg nok spist i meg ordene mine i løpet av kommende sommer :P
|
|
|
#16 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#17 (permalink) |
|
Junior Member
|
Da er det nok de som er redde for å bruke det naturlige norske sjøvannet jeg har pratet med
Kanskje jeg en vakker dag blir overtalt til å kjøpe et av de clownfish hotel komplett akvariene for å teste tropisk. Er ganske sikker på at jeg har fått for meg at det er mye vanskligere enn det faktisk er basert på omtaler fra andre.
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Kaldt saltvanns akvarie fra AquaMedic | Frogfish | Akvarie tekknisk | 6 | 13th May 2010 19:23 |
| Kaldt saltvanns akvarie på Rica Maritim - Haugesund | Frogfish | Akvariet | 3 | 11th November 2009 17:42 |
| saltvanns akvarie | sindre | Kjøpes | 6 | 8th March 2007 08:58 |
| Mini saltvanns akvarie | alex3d | Ny til Hobbyen | 12 | 6th September 2006 11:37 |
| saltvanns akvarie | sindre | Selges | 8 | 6th April 2006 06:25 |