Akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres alt om generel kaltvanns akvariestikk.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 10th April 2008, 13:14   #11 (permalink)
Member

Medlem siden: Jan 2008
Sted: Sortland
Meldinger: 122
Standard Re: Hvem har kaldt saltvanns akvarie ?

For de som vil drive med koraller, så er det så langt ikke noen alternativ innen kaldt saltvann.

Det skjer nok oftere enn man tror at trålere får koraller i trålen.
Fra norske korallrev som ikke er fredet.

Ikke det at jeg har planer om koraller i mitt akvarium, men har fundert på om ikke det vil ende noen avleggere i norske kaldtvannsakvarium.....
Hvis de overlever turen opp fra dypet, vel og merke...
Morild er offline   Svar med sitat
Gammel 14th April 2008, 05:36   #12 (permalink)

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 9

Da ser jeg for meg at markedet for kaldt saltvannsfisk er noe labert i Norge hvis halve gøyen er å hente selv. Er det noen butikker som selger fisk eller planter til kaldt saltvann ?
TrondB er offline   Svar med sitat
Gammel 14th April 2008, 06:44   #13 (permalink)
Member

Medlem siden: Jan 2008
Sted: Sortland
Meldinger: 122

Ikke som jeg vet om, men så har du den muligheten å spørre lokale fiskere, f.eks. de som setter hummerteiner, de får også mye annet i teinene.
Eller en liten reketråler som tråler etter fjordreke.
Også garnfiskere kan få en del som passer i akvariet, f.eks. sjøkreps og små flyndrer.

Når hobbyen blir større, så er det sikkert de som vil prøve å tjene penger på å selge fisker og planter til kaldt saltvann.

For de som bor i nærheten av kysten, så kan de få masse fra andre som er og leter i fjæra. Jeg og andre innen hobbyen kunne ha fylt opp noen akvarier med det som vi finner i fjæra

For de som bor i innlandet, så er det litt vanskeligere. Men sammenlignet med tropisk saltvann, så er det en dagsreise herfra til nærmeste butikk med tropiske saltvannsfisk, så da er egentlig det vanskeligst å drive med.
Morild er offline   Svar med sitat
Gammel 16th April 2008, 22:21   #14 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941

Jeg er hverken ingeniør eller marinbiolog , men kokk...noe som åpner for et bred spektrum av muligheter for nyttig fangst i fjæra... :mrgreen:
jeg startet til å begynne med med kaldt saltvann , fordi det på denne tiden ikke fantes noe varmt å kjøpe i disse traktene her , og hvert forsøk til oppsett av busjett på et varmt oppsett fikk meg til å gi opp for jeg begynnte...så en dag fikk jeg nok , kjøpte et brukt kar med to T 8 rør og en pottefilter , dro i fjære og fyllte opp med tangklaser og småsei :shock:
...og siden har det bare ballet på seg...
utvalget i det norske havet er nok gjerne minst like stort som i norske butikker, men jeg vil ikke si at kaldtvann er enklere enn varmt.Men det er betydelig rimeligere (også å feile)
Den største forskjellen (bortsett fra temperaturen) synes jeg er at det knapt finnes koraller som fotosyerer , og som da betyr at alle skal mates.
Dette igjen gjør det fornuftig å bruke makroalger i tillegg , som jeg vil påstå er en minst like stor utfordring som sps - koraller .Når det gjelder fargene , slenger jeg inn påstanden at det ikke er noe vanskelig å komponere et kar som hadde slått de allerfleste varme saltvannskar ned i støvelskaftene når det gjelder farger.
Bare nå det gjelder fisker , synes jeg at her må de allerfleste "kalde"(med noen få unntakene, helst bl. leppefiskene) gi tapt for sine "varme" artsfrender...
clown er offline   Svar med sitat
Gammel 18th May 2008, 18:00   #15 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Ålesund
Meldinger: 67

Fargerike fisker er det nok av i våre trakter også

Kutlinger,nålefisker,ulker,knurr,fløyfisk osv.
Veldig mange flotte skalldyr og bløtdyr også. Men alt er jo smak og behag selvfølgelig.

Det er sikkert vanskelig å holde en del av dyra man ikke finner i fjæra, men selv uten kjøling så er det en god del man kan holde uten noe merkbart problem etter mine erfaringer. Hvor vanskelig det er å holde tropisk saltvann kan jeg ikke uttale meg om men ser for meg at det er lettere å hente eget saltvann rett fra sjøen enn å styre på med de saltvanns mixene. Mulig jeg tar feil, da får jeg nok spist i meg ordene mine i løpet av kommende sommer :P
Gammel 18th May 2008, 22:28   #16 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941

Sitat:
Opprinnelig postet av Fred84
Hvor vanskelig det er å holde tropisk saltvann kan jeg ikke uttale meg om men ser for meg at det er lettere å hente eget saltvann rett fra sjøen enn å styre på med de saltvanns mixene.
Akkurat den biten har lite å si når det gjelder kaldt eller varmt (selv om endel "varme" saltiser er redde for at korallene deres kan ta skade av naturlig norsk sjøvann), mange henter også vann fra sjøen , andre bruker kun å mixe selv (svært enkelt med dagens saltblandinger) andre bruker begge delene.Selv kombinerer jeg gjerne en fin tur til sjøkanten om sommeren med å laste opp noen stamper med godt vann , om vinteren holder jeg meg heller hjemme og blander selv.Hvilket er dyrere , selv med dagens bensinpriser (om man må kjøre et stykke)
clown er offline   Svar med sitat
Gammel 19th May 2008, 16:18   #17 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Ålesund
Meldinger: 67

Da er det nok de som er redde for å bruke det naturlige norske sjøvannet jeg har pratet med

Kanskje jeg en vakker dag blir overtalt til å kjøpe et av de clownfish hotel komplett akvariene for å teste tropisk. Er ganske sikker på at jeg har fått for meg at det er mye vanskligere enn det faktisk er basert på omtaler fra andre.

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Kaldt saltvanns akvarie fra AquaMedic Frogfish Akvarie tekknisk 6 13th May 2010 19:23
Kaldt saltvanns akvarie på Rica Maritim - Haugesund Frogfish Akvariet 3 11th November 2009 17:42
saltvanns akvarie sindre Kjøpes 6 8th March 2007 08:58
Mini saltvanns akvarie alex3d Ny til Hobbyen 12 6th September 2006 11:37
saltvanns akvarie sindre Selges 8 6th April 2006 06:25