| Akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres alt om generel kaltvanns akvariestikk. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Holder på å innrede et akvarierom, og endelig begynner ting å falle på plass.
Reiv ut gulvet i et tidligere fyrrom i kjelleren, og kjøpte seks akvarier brukt. Fulgte med noen gamle Eheim pumper og enkle armatur. + 70 Malawi-ciklider. Prøver å få solgt de fleste av de, altfor mange å ha selv. Har nå innredet 450 literen med kaldt saltvann, et 550 liters hjørneakvarium med ciklidene, et 250 liter med sølvhai, to 80 liters akvarium skal være karantenekar og oppdrettskar. Den siste 250 literen vet jeg ennå ikke hva jeg skal bruke til, kommer sikkert over noen interessante fisker som trenger et nytt hjem Gjenstår ennå en del arbeid for å få akvariumene slik jeg vil ha de, men det er den morsomste delen. Har lagt ut noen bilder av oppstartsfasen : http://saltvann.aquafreaks.no/copper...172/pos=3.html |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Hmm. ser ikke så gale ut dette nei :lol:
Men sitter jo igjen med noen spørsmål,som den nyskjerrig-per jeg er Hvordan skal du løse dette med å opprettholde sjøtemperatur i karet? Henter du vann ,eller bor du slik til at du kan ha en slange fra huset,og skifte vann etter behov? Dette ville jo forenkle dette med tempen forøvrigt,da du kunne ha ett jevnt tilsig i kar/karene dine. Ved kaldt vann/varmere innetemperatur,hvordan løse problematikken i forbindelse ved at glasset vil kondensere/dryppe ned på gulvet ditt? Har en kompis,som forsøkte seg på kaldt-saltvann,for en del år siden,i ett standard 250 liters kar.. Han bygget om ett kjøleelement fra ett stort kjøleskap,og brukte dette til å holde tempen i vannet ved like.. Problemet han IKKE klarte å løse var jo at i karet var det vanligt floatglass,og i at karet stod i stuen hans,gikk det ikke an å se gjennom glasset p.gr.av duggen!.. ble også veldigt mye søl av det på gulvet :frown: ,så han gav opp,rimeligt kjapt hele prosjektet :|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Jeg har lagt ei sløyfe med rør utendørs, det gir nok kjøling foreløpig. Så får jeg tid til å vurdere hva jeg skal velge av kjøling senere.
Men det viktigste er å få isolert det så godt som mulig, skal lage en isolert frontvegg som kan plasseres foran akvariet når jeg ikke er i rommet, og det er jo stort sett fra kl tolv om kvelden til kl fem neste ettermiddag. På den måten trenger man mye mindre kjøling. Når det gjelder fukt så har jeg en luftavfukter i rommet, den holder luftfuktigheten så lav at jeg hittil ikke har merket noe fukt på glasset. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|