| Akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres alt om generel kaltvanns akvariestikk. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Hvilket bunnlag er det vanlig å bruke til kaldt saltvann? Drar man bare ut i sjøen og henter det eller må det kjøpes? Og hva kan jeg bruke til å ha under sanden for å ikke ripe opp bunnen i akvariet :evil: ?(noe annet en acrylplate) Håper ikke jeg har lagt ut litt for mange spm men det er så mye å spørre om som jeg ikke finner på internett
c:
|
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Jeg anbefaler levende sand fra naturen. Pga den inneholder mye dyr, alger og bakterier, og det er kult synes jeg. Jeg skal bruke levende sandbunn i mitt kar, som jeg trolig starter opp i Mai. Søk på "Ron Shimek" og "DSB" for å finne ut mer om levende sandbunn.
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Tusen takk for svaret :cheesy:
|
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Det var en ting til. Når jeg henter sanden, må jeg da passe på å ikke snu å vende på den eller dør ikke dyrene så lett?
|
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Member
|
Det anbefales å snu og vende minst mulig ja. De kan lett bli squishet.
Hvis du leser engelsk bra kan du finne en del info her: http://www.reefkeeping.com/issues/20...ture/index.php http://www.reefkeeping.com/issues/2002-03/rs/index.php Alle artiklene til Ron Shimek: http://www.reefkeeping.com/issues/author/rs.php
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Forhandler
|
Har aldri hørt om nokken som har vært bekymret for å ripe opp bunne i akvariet. Hvis det skulle komme en liten ripe eller 500 spiler det nokken rolle? Korfor ikkje acrylplate?
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Tusen takk for svarene. Acrylplate vil jeg ikke ha fordi jeg ikke vet hvor mye den koster eller hvor jeg skal få tak i i riktig størelse og form. kan jeg da bare legge stein og grus direkte på bunnen?
|
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hei igjen.
Du trenger ikke å bekymre deg for steinene. Finn steiner som er rimelig flate på undersiden slik at ikke hele tyngden kommer på en spiss. Men siden akvariet er såpass lite vil du nok ikke få plass til steiner som er så tunge at det skader glasset. Men generelt vil jeg si at det er en billig forsikring å lime på en ekstra plate i bunn. Jeg bruker alltid sand i mine. ca 3 cm dyp. Det er så interessant å ha dyr som graver i sanden. Hugser første gangen jeg så en ring etter en fjæremark. Men kan ikke ha krabber på samme tid. De graver raskt opp det meste som lever i sanden. Bakdelen med sand er at det hoper seg opp slam der som kan føre til oppblomstring av slimalger på bunnen. Nedbrytningen av slammet går sakte i kaldt vann slik at det tilslutt blir mye der. Så rens filtrene i sirkulasjonspumpene ofte.
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Har hørt om folk som bruker tynne isoporplater i bunnen før de legger stein og sand .
Har ikke erfaring med det enda men skal da prøve det på et kar i løpet av sommeren :-) :lol: |
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Junior Member
|
Det går sikkert bra med isopor i bunnen. Bør ikke ha for store krabber for de er voldsomme til å grave og vil kanskje rive opp isoporen. Men bitene vil bare flyte opp og da er det lette å fjerne. Under steinene vil jo isoporen bli liggende og det er jo der den gjør nytten.
Vanligvis når vi kaltvannsakvarister snakker om isopor i bunnen er det under akvariet vi mener for å isolere og for å beskytte glassruten i tilfelle ujevnheter i akvariebordet.
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| saltvannsakvarium | Kjetil | Kjøpes | 0 | 16th September 2007 17:14 |
| bunnlag | Erik | Aquascaping | 2 | 23rd November 2006 23:51 |
| Saltvannsakvarium VS Pendlerstatus | Knurr | Ny til Hobbyen | 1 | 15th May 2006 08:50 |
| Bunnlag?? | Andreas | Lys, filtrering & annet utstyr | 10 | 18th June 2005 23:48 |
| Tykt bunnlag! | Rusky | Aquascaping | 9 | 16th December 2004 11:48 |