| Akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres alt om generel kaltvanns akvariestikk. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Når man har et kaldt saltvannsakvarium. Og skifter 20% av vannet hver 14dag.
Hvordan vil det da bli om sommeren? Jeg er redd for uønskede alger, men det frister ikke å la det gå hele sommeren uten å skifte vann. Hva gjør dere andre? jeg vil ha et akvarium som er så friskt som mulig. :fish |
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
du kan først sjekke ut algeopblommstringer i område der du henter vann på denne siden: alge info
så kan du i tilleg forsøke å hente vann så dypt som muligt! er vel et par tips som er greie!
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Ok, tror ikke jeg får til og hente vann så dypt ned. Men Hva om det er alger når jeg pleier og skifte vann? Vil det da tåles om jeg ikke skifter noe på en mnd?
|
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
Jeg kommer til å henter vann fra de øvre vannlag om sommeren også. Vannet der er næringsfattig (på inorganisk næring) samtidig som det er rikt på partikler, dvs plankton som er mat for filterdyrene. Det blir som å få en liten fordose med på kjøpet synes jeg.
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Smart :cheesy: , får prøve det jeg og da :notworthy
|
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Member
|
Hei,
Jeg tror ikke det er nødvendig å skifte så mye vann, dersom du tilsetter næringsstoffer så trenger man vel strengt tatt ikke å skifte vann i det hele tatt. Jeg hadde mitt kar i 1,5 år uten å skifte vann.
|
|
|
#7 (permalink) |
|
:mrgreen: Tusen takk for svaret :mrgreen: Ok, da blir det jo mye enklere :cheesy:
|
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Junior Member
|
Du trenger ikke å engste deg for å skifte med overflatevann. Problemer med alger i akvariet er først og fremst av alger som kommer fra akvariet selv pga god tilgang av næring i vannet og i sand/ mellom steiner. Det som kommer med vannskiftet er lite i forhold.
Det du hele tiden skal sette fokus på er å fjerne alt slam før det brytes ned i akvariet. Hold akvariet så reint som mulig. Du ser det i sjøen. Der det er fint er på eksponerte steder litt uttaskjærs. Der blir det vasket reint hver gang det blåse litt. Det samme vil i akvariet.
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Skifte vann | Endre | Tropisk Oppdrett | 6 | 26th February 2007 13:04 |
| SJØVANN | Sandshifter | Kjemien i akvariet | 5 | 20th February 2007 15:46 |
| Kandidater til Fotokonkurranse Sommeren 2006 | Frogfish | Kvartalets Gullkorn | 14 | 5th September 2006 22:02 |
| RO eller Di vann ? | Frogfish | Lys, filtrering & annet utstyr | 4 | 27th October 2005 13:16 |
| Vann fra springen? | Micke | Kjemien i akvariet | 16 | 10th February 2005 10:31 |