| Akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres alt om generel kaltvanns akvariestikk. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Leker med tanken om å fylle et standard 54 liters med plasttopp (1*15 watt) med arter som kan gjenfinnes i en tidevannspytt her i Østfold, Hvaler.
Akvariet vil ikke ha verken kjølig eller oppvarming, temperaturen vil nok variere mellom 18 og 25 grader (bortsett fra i juni/juli/aug). Arter som trives i en tidevannspytt antar jeg er ganske fleksible m.h.p. salinitet. Ingen skummer, men 25 prosent vannbytte hver 14. dag. Har tre minipumper fra Eheim som pumper opptil 300l/time jeg kan bruke. Har lest et annet sted på forumet at våre hjemlige blåskjell tåler opp mot 29 grader. Må jeg ha mer lys? Har et 36 watts T5 kompaktlysrør 6500K liggende som jeg evt. kunne sette inn i toppen. Hvilke andre arter bør kunne være aktuelle? (Skalldyr, alger, fisker?) (En til til: dersom blåskjellene som sankes inn er giftfrie (m.h.p. komsum) bør de vel fortsatt være giftfrie etter noen uker i et stuekar?) |
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
tja,, alle små dyr som krabber og eremitter og småreker går vel fint i dette.. angående blåskjellende så blir de jo giftig via giftige alger som de konsumerer. når algene er fosvunnet tar det noen uker før de blir friske. hvis du tilfører alger i akvariet vil de jo selvfølgelig bli dårlige igjen, selv om du plukket friske :?
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
Jeg ville satset på f.eks strandreker, og andre dyr du finner helt inne på grunnen.
Uten å ha egene erfaringer med nordiske saltvanns akvarier ville jeg vært forsiktig med blåskjell. Om de dør får du lett en skikkelig næringsopphopning i akvariet ditt.
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Administrator
|
Når det gjelder belysningen din er den helt grei forresten
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Junior Member
|
Lunket kar har jeg hatt lenge og har i det siste begynt å forsøke meg på å filme karet. Det er dårlig utstyr til å filme med og jeg er ingen stor fotograf
Men det er hvertfall et eksempel på hvordan man kan kjøre et midlertidid oppsett hvis man passer på vannverdier og velger arter med omhu.
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Lyst på "Mantis Shrimp" aka Odontactylus scylarrus | Brainader | Ny til Hobbyen | 4 | 18th December 2006 13:00 |
| Selges Aqua-Medic "Hang on" skummer Biostar Flotor | killi | Selges | 3 | 17th February 2006 00:19 |
| "Levende" stein selges i Bergen | Roger | Selges | 25 | 22nd January 2006 22:53 |
| rykter om ny "stor" korallsending til stavanger!! | alf-magne | Tropiske Koraller | 8 | 4th December 2004 16:16 |