| Akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres alt om generel kaltvanns akvariestikk. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Har vært ute å sjekket litt på hva som er på markedet av sirkulasjons pumper på markedet og blir litt forvirret på dette med liter pr time.
Kan noen forklare meg dette? |
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
såre enkelt. liter i timen er bare hvor mye vann som passerer igjennom pumpen. dette måles i liter per time L/T L/H
det skal nevnes at i et saltvannskarr bør du tilstrebe min 10-15 ganger akvariets volum i timen i sirk. dvs karr på 200 L = 2000 - 2500 L/T. dette er et minimum. mye sirk er bra! |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Men det kan ikke stemme. For eksempel så står det at Thunze pumpene pumper 6000 liter i timen, og det kan ikke stemme fordi la oss si at den skal fylle opp 6 - 1000 liters kar på en time. Det går ikke med den pumpen. Det går heller ikke med aquamedic pumpene. Industri pumper som klarer 6 000 liter i timen er mye større med større dimensjon på rører ut og og inn, de har en løfte høyde på alt fra 1 til 50 meter, og de koster ca det samme. Det er ikke så stort trykk i disse akvarie pumpene til å klare å flytte de mengdene de sier.
Dette er gunnlaget for mitt spørsmål. Da specene på disse akvarie pumpene skryter på seg voldsome volumer de klarer å flytte på. |
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
å løfte vann 50 meter opp krever mye, det klarer ikke thunze.
å det er det det betyr... dvs jeg har ikke testet teori i praksis, har liksom stolt på det pakken sa. men det er mulig du har rett |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
|
Pumper som Tunze og Aqua Medic er sirkulasjonspumper. De er laget for å sirkulere oppgitt mengde vann på 0m,noe en del av disse klarer.
Industripumpene du referer til er Høytrykks pumper. Disse er større og er beregnet på å løfte vann et gitt antall meter. Så vidt meg bekjent er det ingen pumper som kan løfte vann 50m uten hjelpepumper normalt sett benyttes en kombinasjon av pumper som suger og pumper som løfter vann. Vi hadde en diskusjon om dette tidligere du finner den her Håper du blir litt klokere
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Forhandler
|
En tunze pumpe som leverer 6oool/t i et akvarie leverer ganske sikkert ca. 0l/t ved en løftehøyde på 0,5m. Disse pumpene som du refererer til som leverer 6000l/t leverer gjerne det ved en løftehøyde på 10meter.
Et lite eksempel. En OR 6500 leverer 6500L/t på 0 meter. Den har en max løftehøyde på 3,8m. Bruker du denne til å løfte vann 3meter e` det ca. bare 1/4 del av kapasiteten igjen, altså leverer den bare 1625L/t. |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Member
|
Hei bruker en or 6500 til retur fra sumpen tok tiden på fylling av en 10 liters bøtte og kom fram til att denne leverer hos meg 792 liter i timen fra sumpen og opp til karet ,her er det en høydeforskell på 3,2 meter .
Bør nevne att denne pumpen er ca 4 år gammel og ikke hvert renset på en stund samt at det er noen bøyer på slangen fra sumpen så lengden på slangen er ca 4,5 meter. Har lekt meg litt med denne og tviler ikke på at desse leverer 6500 liter ved 0 meter løftehøyde,
|
|
|
#8 (permalink) | |
|
akvarieutstyr.com
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
det er mange ting som virker inn på en pumpes kapasitet.
idet du fester på en slange, har du allerede strupet flowen ned. ligger en pumpe i karret, uten noen form for "tillegg" eller noe som kan strupe ned pumpen, så skal det stemme. hvis du bruker en pumpe som er beregnet til og flytte vann, til og heve vann, og omvent. så er det klart den ikke møter kravene |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hvordan sikre best mulig | Edite | Lys, filtrering & annet utstyr | 25 | 9th April 2008 22:08 |
| Osmoseanlegg- hva er det og hvordan fungerer det ?? | Linka | Lys, filtrering & annet utstyr | 5 | 1st January 2008 11:20 |
| Bra/mindre bra LS. Hvordan kjenne igjen hva? | Patrick | Ny til Hobbyen | 6 | 13th November 2007 02:30 |
| hvordan bli medlem | Nagel | Bergen Akvarieklubb | 5 | 3rd December 2006 04:44 |
| Sirkulasjons pumpe | catfalk | Kjøpes | 3 | 15th December 2005 18:08 |