| Akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres alt om generel kaltvanns akvariestikk. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Hei,
Jeg er for tiden uten akvarium. Jeg har lyst til å få bygget et kar i glassfiber e.l der kun frontruten er av glass. Jeg skal bruke karet til kaldt saltvann. Målene bør være i området 130 x 70 x 65. Er det noen som lager slikt i Bergensområdet?
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Forhandler
|
Husk termopanglass (dobbelt glass) hvis du skal ha det til kaldt vann. Ellers får du et fryktelig kondensproblem.
mvh Per Arila
|
|
|
#3 (permalink) | |
|
Member
|
Sitat:
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Forhandler
|
om man får kondensproblemer eller ikkje avhenger av luftfuktigheten og temperaturen i rommet i forhold til temperaturen på glasset. Har man et stort kar i et lite rom vil luftfuktigheten i rommet øke og då får man fort et kondensproblem.
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Forhandler
|
Tror aquadesign på askøy leverer akvarier i glassfiber.
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Forhandler
|
Det er nesten akkurat de samme målene som karet jeg skal sette opp nå det (130 *75 * 65).
Hvorfor akkurat glassfiber? Noen spesiell grunn? Hva med f.eks akryl? Akryl har vel omtrent de samme egenskapene som glassfiber, hvis det er isolerende effekt og tyngde som er grunnen til at du velger glassfiber. Det er kanskje en del dyrere. Are |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Forhandler
|
Det er forresten en kar som selger dette helglasskaret med (nesten) de samme målene. Til opplysning så er det limt med transparent silikon.
http://www.finn.no/finn/bap/object?f...0&pos=3&tot=34 Are |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Member
|
Grunnen til at jeg tenkte på glassfiber var først og fremst for å minske risikoen for at glasset sprekker dersom steinene forskyver seg. Jeg har tenkt å ha ganske mye tung stein i dette karet. Glassfiber er vel ganske sterkt? Jeg innbillte meg også at det er billig, noen som har formening om hva dette kan koste?
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Administrator
|
Jeg vurderte å bygge det neste akvariet mitt i glassfiber, men er svært usikker nå etter at jeg har hørt at flere med glassfiber akvarier på østlandet har fått problemer med korallene sine. Hva årsaken til at det kun er de med glassfiber akvarier som har fått disse problemene vet jeg ikke.
Når det gjelder pris på glassfiber akvariene så koster de mye mer en tilsvarende glass akvarier. Pris på helglass akvarie optiwhite frontrute 1500l 20000kr samme akvarie i glassfiber med frontrute i optiwhite 35000,- Dette er priser jeg har fått før pruting.
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Det finnes ikkje stoffer i glassfiberkar som ikkje eg har i mitt oppsett. Sumpen min e` glassfiber dekket med topcoat og akvariet e` kryssfineer dekket med toppcoat. Har ingen problemer med at koraller dør grunnet stoffer i karet.
Det frogfish refererer til e` vel blandt annet 2500L til Frank på østlandet. Han gikk sterkt ut og advarte mot bruk av toppcoat og glassfiber. I dette karet ble det brukt byggskum som dekorasjon. Den ble riktignok dekket med toppcoat men ka som skjer når dette har gått litt over tid vet man ikkje. En liten sprekk i toppcoaten og alle de soppdrepende (koralldrepende) midlene fra byggskummet siver ut i karet. Det finnes mange flotte store kar som ikkje e` laget av glass, ka e` de laget av.? Hilsen Pjot som skriver på vegne av meg sjøl.
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Nytt møte | Nagel | Bergen Akvarieklubb | 6 | 28th February 2007 12:02 |
| nytt spr:p | Chris10na | Tropiske Koraller | 3 | 27th August 2006 00:35 |
| Nytt kar | Endre | Pratemakeren | 5 | 31st July 2005 23:03 |
| Nytt hus | Endre | Pratemakeren | 4 | 1st May 2005 16:21 |
| Nytt hus = Nytt DIY akvarie | Andreas | D.I.Y Gjør det selv | 18 | 6th April 2005 18:56 |