| Akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres alt om generel kaltvanns akvariestikk. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
jeg sitter snart med dobbelt opp av utstyr, og etter en tur i fjæra fikk jeg litt lyst å prøve kaldt karr.
hva er forskjelden(bortset fra de innlysene), vann kvalitet, skumming, vannbytte, lys, sirk... osv så lenge vannet er rent, så kan vel nytt vann hentes rett fra fanafjorden...eller? jeg har tropisk nå, hva er de største forskjellene? NAGEL |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Hej Nagel,
Jeg har nu haft et 54 L kaldt kar i gang i 2½ måned. Det er virkelig spændende og kræver ikke nær så meget teknik som et tropisk kar. Min teknik er et 800 L/t Powerhead, en Miniflotor 200 skummer og et 2 X 24 W T5 amatur på 6500 Kelvin. Eneste problem er kjøling af vannet om sommeren. Det må ikke komme over 18 gr C!! Jeg henter vann på kysten og tilsætter alm køkkensalt til 25 ppt saltholdighed. + jeg tilsætter næring til algerne efter Foldrups opskrift (Takk til Petrus for hjælpen!!)). Jeg er nu ved at sætte et 200 L kar op i stedet, for det indhold jeg gerne vil have kræver mere plads. Teknikken bliver den samme med 800 L/t Ph'et som retur fra overløbskammer med skummer og gennem et 20 m langt kjølerør nedgravet i bakken. Plus et ekstra 1200 L/t Ph til cirkulation. |
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
det var faktisk noe slikt jeg hadde set for meg, å spa ned et vannsesovar i hagen for kjøling.
men hvorfor gjøre noe mere med vannet, hvis jeg henter både vann og dyr fra fanafjorden, da burde jo saltinnholdet vere riktig. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
|
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| 72l Kaldt saltvann | Sidd | Akvarie tekknisk | 12 | 14th April 2007 14:55 |
| Kar til kaldt saltvann | TJtaule | Akvarie tekknisk | 14 | 18th February 2007 12:31 |
| Kaldt saltvannsakvarie | acanthias | Akvariet | 1 | 12th October 2005 13:58 |
| Lys til kaldt saltvann | TJtaule | Akvarie tekknisk | 26 | 23rd March 2005 15:29 |