Akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres alt om generel kaltvanns akvariestikk.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 19th February 2006, 16:54   #1 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: May 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 364
Standard skum problem

har et problem med skummeren min igjen..... mce 600
her hinn dagen satte jeg inn avrenning i ene hjørnet. da skummeren skulle remonteres og startes igjen, produserte den masse pekyranes små bobbler i tilegg til det vanlige skummet...
disse små boblene er så små at de følger strømmen ut i karret og ikke opp i skummresovaret.
så hele karret mitt er tåkete av bobbler.
ved liming av avrenning brukte jeg trans7, har dette noe med saken og gjøre, eller har jeg bare en crappy skummer???? :toilet:

nå det er ikke lenge til hele skummer rukkelet ryker rett ut vinduet!!!!!!!
nokk er nokk! :frustrated:

hva gjør jeg??!!
og er det noen som har en bedre skummer en meg til salgs???

NAGEL
Nagel er offline   Svar med sitat
Gammel 20th February 2006, 16:46   #2 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914
Standard Re: skum problem

Kjenner ikkje til denne skummeren din. Men det kan høres ut som om du har økt strømningene gjennom skummeren på et vis. Små bobler skal det jo være. Kordan e` denne skummeren bygget opp? Har den en pumpe som både mater og blander luft? E` det en luftesteins skummer. Beskriv skummeren din i detalj så kanskje vi kan hjelpe deg.
Gammel 20th February 2006, 21:39   #3 (permalink)
Senior Member

den har en pumpe som blander luft og vann, det er en hang on skummer.

den er bygd opp slik at vann kommer inn via et rør helt ned i skummerkassen, derfra går bobler opp i et stigerør og opp i resovaret, vannet skal underifra bli matet ut. skal finne et bilde! kansje litt greiere.
Gammel 20th February 2006, 21:42   #4 (permalink)
Senior Member

MCE600 er den nyeste skummeren fra Deltec, og etter introduksjonen i slutten av 2003 har den tatt markedet med storm.

Den nye utformingen sørger for fleksibilitet til å henges på nesten alle akvariemerker, eller innvendig og utvendig bruk på sump.

Et innebygd kammer i skummeren gjør det mulig å bruke medier som aktivt kull eller fosfatabsorbenter i en strømpe eller pose. Det er også en ekstra boks for medier tilgjengelig som ekstrautstyr.

Ytelsen er som du kan forvente av en Deltec skummer. 300 liter luft i timen sørger for maksimal fjerning av avfall.

Deltecs filosofi er at for hver 1000 liter akvarievann treng det 400- 500 liter luft for å oppnå en effektiv skumming.

Dette betyr at MCE600 skummeren passer for 700 liters korallrevsakvarier eller 450 liters rent fiskekar med tett populasjon.

Tester viser at Deltec skummere produserer 2- 4 ganger så mye luft som konkurrerende skummere beregnet for akvarier med samme vannmengder.

Dimensjoner: L 260 x B 180 (bredde inkluderer rørsystemer) x H 500
Gammel 20th February 2006, 21:43   #5 (permalink)
Senior Member

det er det reklamen sier
Gammel 20th February 2006, 21:46   #6 (permalink)
Senior Member

og bilde har jeg.... skulle bare vist hvordan jeg la det inn i forumet.
Gammel 22nd February 2006, 00:26   #7 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Meldinger: 2,885

http://saltvann.aquafreaks.no/Knowle...ow/kid=72.html for hvordan legge opp bilder i Forumet..
Kan ikke noe direkte om skummeren din men har noen spørsmål/tips.

Hvor lenge har skummeren vært i drift ? Noen skummere trenger å kjøres inn en stund før de virker optimalt..

Har du prøvd å justere på luftintaket for å se om dette har noen invirkning på boblene ?

Har du skjekket om du får falsk luft inn i skummeren på et eller annet vis ? Via pumpen eller der du forer skummeren med vann ?

Hvis du ikke blir kvitt boblene kan du evt. lage en boble felle, den grove blå skum matten fungerer fint til dette.

Tec7 limingen din i avrenningen tviler jeg sterkt på at har noe med saken å gjøre.
Gammel 22nd February 2006, 23:55   #8 (permalink)
Senior Member

skummeren har gått i ca et år.
det kan virke som om at den pumper mere vann?!?

hvis jeg struper ned luften, så er det så lite skum som kommer opp i stigerøret at det nesten ikke har noe effekt.

jeg hadde et kraftig vannbytte her i går, kan se ut som om det hjalp litt.
Gammel 23rd February 2006, 00:30   #9 (permalink)
Senior Member

men hvis jeg nå bygger sump, så løser vel problemet seg selv.

ikke løs problemet... kvitt deg med symtomene!
Gammel 23rd February 2006, 19:09   #10 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914

Som skrevet i første innlegg høres det ut som om den får for mye vann. Sitter pumpen til skummeren dypere i vannet no enn den gjorde før? Kan hende at det e`klogget seg litt til på luftinntaket. Hvis du har justert på luftinntaket kan du justere den opp. Hvis du ikkje har mer å stille opp på luftinntaket kan du strupe forsiktig på vanninntaket til pumpen. Dette vil gjøre at pumpen drar inn mer luft og mindre vann.
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Algae, A problem Solver Guide, Julian Sprung Frogfish Bøker 0 19th May 2008 19:37
Er hvitt skum rent? sloppy Lys, filtrering & annet utstyr 7 10th February 2008 01:33
Algae, A problem Solver Guide, Julian Sprung Frogfish Anbefalinger, tips & triks 2 30th October 2007 16:57
vanndamp - et problem joachimB Ny til Hobbyen 10 31st October 2006 08:02
problem!!!! hjelp??? alf-magne Lys, filtrering & annet utstyr 4 3rd April 2005 15:37