| Akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres alt om generel kaltvanns akvariestikk. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
har et problem med skummeren min igjen..... mce 600
her hinn dagen satte jeg inn avrenning i ene hjørnet. da skummeren skulle remonteres og startes igjen, produserte den masse pekyranes små bobbler i tilegg til det vanlige skummet... disse små boblene er så små at de følger strømmen ut i karret og ikke opp i skummresovaret. så hele karret mitt er tåkete av bobbler. ved liming av avrenning brukte jeg trans7, har dette noe med saken og gjøre, eller har jeg bare en crappy skummer???? :toilet: nå det er ikke lenge til hele skummer rukkelet ryker rett ut vinduet!!!!!!! nokk er nokk! :frustrated: hva gjør jeg??!! og er det noen som har en bedre skummer en meg til salgs??? NAGEL |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Forhandler
|
Kjenner ikkje til denne skummeren din. Men det kan høres ut som om du har økt strømningene gjennom skummeren på et vis. Små bobler skal det jo være. Kordan e` denne skummeren bygget opp? Har den en pumpe som både mater og blander luft? E` det en luftesteins skummer. Beskriv skummeren din i detalj så kanskje vi kan hjelpe deg.
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
den har en pumpe som blander luft og vann, det er en hang on skummer.
den er bygd opp slik at vann kommer inn via et rør helt ned i skummerkassen, derfra går bobler opp i et stigerør og opp i resovaret, vannet skal underifra bli matet ut. skal finne et bilde! kansje litt greiere. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
MCE600 er den nyeste skummeren fra Deltec, og etter introduksjonen i slutten av 2003 har den tatt markedet med storm.
Den nye utformingen sørger for fleksibilitet til å henges på nesten alle akvariemerker, eller innvendig og utvendig bruk på sump. Et innebygd kammer i skummeren gjør det mulig å bruke medier som aktivt kull eller fosfatabsorbenter i en strømpe eller pose. Det er også en ekstra boks for medier tilgjengelig som ekstrautstyr. Ytelsen er som du kan forvente av en Deltec skummer. 300 liter luft i timen sørger for maksimal fjerning av avfall. Deltecs filosofi er at for hver 1000 liter akvarievann treng det 400- 500 liter luft for å oppnå en effektiv skumming. Dette betyr at MCE600 skummeren passer for 700 liters korallrevsakvarier eller 450 liters rent fiskekar med tett populasjon. Tester viser at Deltec skummere produserer 2- 4 ganger så mye luft som konkurrerende skummere beregnet for akvarier med samme vannmengder. Dimensjoner: L 260 x B 180 (bredde inkluderer rørsystemer) x H 500 |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
og bilde har jeg.... skulle bare vist hvordan jeg la det inn i forumet.
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Administrator
|
http://saltvann.aquafreaks.no/Knowle...ow/kid=72.html for hvordan legge opp bilder i Forumet..
Kan ikke noe direkte om skummeren din men har noen spørsmål/tips. Hvor lenge har skummeren vært i drift ? Noen skummere trenger å kjøres inn en stund før de virker optimalt.. Har du prøvd å justere på luftintaket for å se om dette har noen invirkning på boblene ? Har du skjekket om du får falsk luft inn i skummeren på et eller annet vis ? Via pumpen eller der du forer skummeren med vann ? Hvis du ikke blir kvitt boblene kan du evt. lage en boble felle, den grove blå skum matten fungerer fint til dette. Tec7 limingen din i avrenningen tviler jeg sterkt på at har noe med saken å gjøre.
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
skummeren har gått i ca et år.
det kan virke som om at den pumper mere vann?!? hvis jeg struper ned luften, så er det så lite skum som kommer opp i stigerøret at det nesten ikke har noe effekt. jeg hadde et kraftig vannbytte her i går, kan se ut som om det hjalp litt. |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
men hvis jeg nå bygger sump, så løser vel problemet seg selv.
ikke løs problemet... kvitt deg med symtomene! |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Forhandler
|
Som skrevet i første innlegg høres det ut som om den får for mye vann. Sitter pumpen til skummeren dypere i vannet no enn den gjorde før? Kan hende at det e`klogget seg litt til på luftinntaket. Hvis du har justert på luftinntaket kan du justere den opp. Hvis du ikkje har mer å stille opp på luftinntaket kan du strupe forsiktig på vanninntaket til pumpen. Dette vil gjøre at pumpen drar inn mer luft og mindre vann.
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Algae, A problem Solver Guide, Julian Sprung | Frogfish | Bøker | 0 | 19th May 2008 19:37 |
| Er hvitt skum rent? | sloppy | Lys, filtrering & annet utstyr | 7 | 10th February 2008 01:33 |
| Algae, A problem Solver Guide, Julian Sprung | Frogfish | Anbefalinger, tips & triks | 2 | 30th October 2007 16:57 |
| vanndamp - et problem | joachimB | Ny til Hobbyen | 10 | 31st October 2006 08:02 |
| problem!!!! hjelp??? | alf-magne | Lys, filtrering & annet utstyr | 4 | 3rd April 2005 15:37 |