| Akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres alt om generel kaltvanns akvariestikk. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Hei!
lovte å komme tilbake med erfaringer fra mitt nedkjølingsprosjekt . Jeg har nå prøvd ut en forsterket plastslange som tåler alle kuldegradene i fryseboksen. Den forsterkede plastslangen kjøpte jeg hos en lokal rørlegger. Pris pr meter, kr 35,- Jeg har litt over 15 meter med slange neddykket i frostveska. Etter en stund merket jeg at temperaturen i frostveska steg og fryseboksen arbeider nå på høygir for å "fryse" ned innholdet i boksen. Merker det godt på litt varmegang utenpå boksen. Men ikke mer en da jeg fylte den første gang med frostveske. Resultatet er 8 grader i akvariumet. Synes det er bra med tanke på at stua holder en temperatur på ca 25-26 grader. I tillegg bruker jeg utvendig skummer og to innvendige pumper for sirkulasjon i karet. Jeg hadde problemer med dugg i begynnelsen. Særlig i den delen av karet hvor returvannet fra kjølingen kom ut. |
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Det hørtes skikkelig bra ut. Trodde ikke en fryser kunne kjøle ned såpass. Står den kaldt eller?
Hadde vært stilig med bilder av prosjektet fremover.
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
Hvor stort akvarium har du hummer ?
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hei Hummer.
Dette høres riktig bra ut. Mye penger å spare her. Dette skal jeg prøve dersom/ når kjøleanlegget mitt ikke virker lenger. Fortell hvordan det går videre... Både gode og dårlige erfaringer. Det er ofte kjølinga som gjer til at folk ikke starter med kaldt saltvann. Men å kjøpe en liten fryser er overkomlig for de fleste, vil jeg tro. Siden dette fungerer i liten skala skulle jeg tro at det burde gå bra for et større akvarium også. Det er vel bare spørsmål om lengre slange, kraftigere pumpe og en fryseboks med større volum. Jeg vil også tro at en fryser bråker mindre enn et kjøleanlegg. Mitt durer ganse bra! Monicha L
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Jublet jeg for tidlig?
temperaturen er i dag på 9. 1/2. grad. Har ingen god forklaring, men kan tror at varmen fra fryseboksen kan gi oppvarming i pumpa som står nær fryseboksen. Har et håp om å holde meg under 10 grader! Er det noen andre med erfaring innen frysebokskjøling? Akvariumet er på 540 liter. Jeg har isolert bakveggen og sideveggene med tre cm isopor. Lyskassen har jeg bygd selv av hobbyplater i furu. Innvendig har jeg isolert den også den for å hindre varmluft fra stua å komme til. Når jeg åpner lokket i lyskassen kjenner jeg kaldluft strømme ned på gulvet. I tilleg til at lyskassen isolerer gir den også god demping av lyd fra innvendige pumper. Jeg har montert oppsett til to T5 lysrør 115 cm 54 watt. Et hvit og et blått. Klarte å ødelegge det ene, så nå står karet mørkt. det blir spennende å se hvor mye varme lysrørene produserer. Fryseboksen står på et lite lagerrom vi har vegg i vegg med stua. Der er det normalt kaldere enn i resten av huset. |
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Member
|
Det kan være fordi luften i rommet der fryseren står har blitt varmere. Det har veldig mye å si. Kanskje det kunne vært lurt å lufte litt der. Kjøleeffekten synker for hver grad romtemperaturen stiger.
|
|
|
#7 (permalink) | |
|
Sitat:
|
||
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Junior Member
|
er ikke helt sikker men mener at det selges t5 rør som ikke utgir varme... det kan hvertfall være noe å forhøre seg om...
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Junior Member
|
glemte å si en ting, eller to faktisk... vist du senker romtempen med et par grader i stuen er det lettere å holde en lavere temp i karet siden da den ytre tempratuvirkningen blir lavere... og vist du får tak i en av de gamle type fryseboksene så er det noen av de som har dobbelt fryseagregat og kan holde en jevnere temp uten å kjøre på full guffe....
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Akvarium i plast og glass | Morild | D.I.Y Gjør det selv | 14 | 13th April 2008 13:20 |
| Sluseventil plast | norskfisk | Lys, filtrering & annet utstyr | 3 | 8th August 2007 18:53 |
| Plast dunk | paulrene | Kjemien i akvariet | 6 | 7th January 2007 12:09 |