Akvarie under utvikling! Ett forum for deg som drømmer eller har planer om et nytt akvarium. Stikkord er størrelse, plassering, teknikk,SPS/LPS, Fish only, byggmatriel etc etc. Kort sagt et forum som omhandler alt du har av planer til et nytt akvarium.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18th April 2011, 21:06   #1 (permalink)

Medlem siden: May 2010
Sted: rogaland
Meldinger: 15
Standard 800-1000L er min drøm.

Hei
Gidder ikke skrive at jeg har holdt på med ferskvann i 25 år. Dere har sikkert hørt lignenede før. Gidder heller ikke skrive at jeg har lyst til og begynne med saltvann. Går heller rett på sak. Jeg skal ha saltvann! Er litt opp og ned på hvor stort jeg vil ha men i og med at dette er en drømmetråd så ser jeg for meg et kar på mellom 800 og 1000 liter. Har vært litt i kontakt med Tage her på forumet men det er vel grenser for hvor mye han kan svare på. Da jeg så at det var et drømmeforum her så fant jeg ut at jeg kunne bidra med spørsmål for og realisere min drøm. Jeg har veldig god tid det er vel det viktigste tenker jeg for og få realisert dette. Det første jeg lurer på er hva koster et kar? Veldig generelt spørsmål. Får konkretisere det litt Har tenkt meg et kar som er opptil 180 langt 70 dypt og 80 høyt. Vet det finnes forskjellige typer glass der ute. Så skal jeg ha noe ekstra så må det vær på to av sidene da det er to sider som vil vær synlig. Vet ikke hvor viktig dette er da det er veldig få saltvannskar jeg har sett. Og har jeg sett noen så var det ikke glasset jeg kikka på Det handler vel om hvor godt man kan se gjennom glasset. Har lest en del rundt forbi og har dannet meg et generelt bilde om hvordan jeg må gå fram men jeg trenger definitivt hjelp.
Får sikkert spørsmål om hva jeg vil ha i karet. Svaret er alt Ønsker hvertfall på sikt at det skal kunne huse det jeg måtte ønske. Selvfølgelig så er et kar i harmoni det endelige målet. Litt sånt kardemomme. Begynner med dette jeg.
Mvh Frank
frank t er offline   Svar med sitat
Gammel 18th April 2011, 21:30   #2 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
Standard Sv: 800-1000L er min drøm.

Velkommen skal du være,og for å si det med en gang.. det er veldigt masse synspunkter og muligheter ute og går og.. på markedet.
De fleste ville vel kansje prioritert mere dybde på bekostning av høyde i ett saltvannskar,med begrunnelse av att for det første:
Går det en del stein i ett saltkar,og ved liten dybde vil det gjerne virke litt trykkendes,lite plass frem til frontrute(mange liker litt sandsone i front),en kan få bedre muligheter med tanke på aquascaping ved større dybde ,bedre plass til koraller,og ikke minst.. ved stor høyde trengs masse lys = strøm med tanke på stenkoraller,samt det blir ett slit å nå ned og bakover ved høy vannstand i slike kar..
Det var nu noe å bejynne med her da..
Gammel 18th April 2011, 21:44   #3 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Kvinnherad
Meldinger: 299

akvariet er av vanlig floatglass, når det er snakk om sånne tykkelser som du trenger, foretrekker de fleste å gå for ett glass som heter optiwhite glass. det er bedre lysgjennomtrenging på, tykke glass blir det grønnskjær i.

Du har ikke tenkt på akvarie i akryl da? det er det klareste "glasset" du får. og så er det mye lettere,sterkere og etter min mening mye finere.
Bakdelene er at det koster mer, riper lettere, men det finnes eget utstyr for skraping av rutene + at det finnes reefsafe poleringspasta til å polere vekk riper.
Mitt neste kar blir i akryl.
Erik er offline   Svar med sitat
Gammel 18th April 2011, 22:04   #4 (permalink)

Kunne godt hatt et kar som var 80x80 også men det har litt med dørene det skal inn gjennom. Kan måle litt nøyere på dette når jeg må bestemme meg. Tror nok jeg foretrekker høyde framfor dybde. Er nok litt mer fisketype en koralltype. Da tenker jeg at det er finere med høyde en dybde. Kan jo også plassere korallene oppover i karet etter lysbehov. Med tanke på plass til levende stein så har jeg et 340 liters helglass kar med ferskvann som jeg jo relativt lett kan gjør om til sump eller et mellomkar til og ha levende stein i for at det ikke skal bli for trangt i hovedkaret. Er vel det samme hvor steinen er?
Akryl? Tja. Vet ikke om jeg trenger og gjør det dyrere en det må vær. Hvis noen har noen konkrete tall og komme med så hadde det vært fint. Har egentlig ikke peiling på hva det kan dreie seg om. Har som sagt god tid så jeg vil nok søke rundt litt på bruktmarkedet også.
Gammel 20th April 2011, 20:47   #5 (permalink)

Framskritt? Tja. Har sånt nogenlunde bestemt meg for og gå for et kar på ca 1000 liter. Har "hyra" en konsulent til og finne priser til meg så får jeg se hva jeg ender opp med. Det som blir neste skritt for meg nå er
1. Saltmåler. Hvor kjøper jeg det og hvilken er mest nøyaktig og brukervennlig. Ser det er litt forskjellige typer ute og går.
2. Vil begynne og se meg om etter skummer. Hadde tenkt og finne en brukt og da er det jo markedet som bestemmer hva som er tilgjengelig men tid er vel nøkkelen her også. Er ganske blank her også så tips er velkomne
3. Grunnen til at dette er det første jeg vil skaffe meg er at i mitt lille hode så har jeg regnet meg fram til at det kan vær både lurt og kansje også økonomisk og allerede nå begynne med innkjøring av levendestein. Samt prøve og få tak i billig død LS som jeg litt etter litt kan bringe til liv. Har et 160 liters kar jeg vil gjøre dette i. Da er jo steinen spenn klar når storkaret engang måtte innfinne seg. Får også lært meg litt sakte hvordan det er og drive et saltkar før alvoret virkelig setter inn. Synspunkter på dette mottas med takk.
4Sirkulasjon. Har en del gamle powerheads som kan gjøre nytten for LSn så dette stresser jeg foreløpig ikke med
5. Lys. Heller ikke noe stress enda. Satser på bruktmarkedet her også.
Hmm. Det ble jo en hel liste der punkt 1 og 2 har høyest prioritet.
Tillykke med påsken forresten
Gammel 20th April 2011, 23:05   #6 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Kvinnherad
Meldinger: 299

du bør gå for ett refraktometer nå det gjelder saltmåler, det er mest nøyaktig.

Når det gjelder skummer, er det flere ting som må avklares, skal den stå i sump eller utenfor, er ett hav å velge i.
ebay er bra når det gjelder refraktometer og andre akvarieting.
Erik er offline   Svar med sitat
Gammel 21st April 2011, 20:42   #7 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Ref.raktometer er vell og bra, men du må passe på at det er riktig kalibrert.

En rimelig saltmåler er billig og alltid korekt

Gammel 21st April 2011, 22:14   #8 (permalink)

Sitat:
Opprinnelig postet av Tage Vis post
Ref.raktometer er vell og bra, men du må passe på at det er riktig kalibrert.

En rimelig saltmåler er billig og alltid korekt
Har vel egentlig forstått at de lærde strides om dette fra før Skal ikke kaste mer ved på bålet rundt denne saken. Tror jeg går for den billigste sorten først så kan jeg avansere etterhvert hvis jeg føler behovet.
Gammel 24th April 2011, 22:16   #9 (permalink)

Dette er jo en drømmetråd og bøker er jo en fin plass og drømme seg inn i. Fins det en bibel som jeg bare må ha? Og hvor jeg kan få tak i det? Tenker da mest på fisk men også generel saltvannsakvaristik. Fins vel ikke mye på norsk men på engelsk må det vel finnes litt. Og fylle seg med kunnskap er vel en god måte og vente på
Gammel 25th April 2011, 00:40   #10 (permalink)

Medlem siden: Jun 2010
Sted: buskerud
Meldinger: 19

Sitat:
Opprinnelig postet av frank t Vis post
Dette er jo en drømmetråd og bøker er jo en fin plass og drømme seg inn i. Fins det en bibel som jeg bare må ha? Og hvor jeg kan få tak i det? Tenker da mest på fisk men også generel saltvannsakvaristik. Fins vel ikke mye på norsk men på engelsk må det vel finnes litt. Og fylle seg med kunnskap er vel en god måte og vente på
Her har du en link til min "bibel".
Desidert den beste boka jeg har lest, får ikke mindre dilla av og lese den.

Står ikke mye om fisk i den,men har du denne boka inne så kommer fisken til og trives også.
Pløyer du denne også, så er du virklig godt forberedt. Tar for seg det meste av alle de veier som fører til ROM.

.
Syntes det er veldig smart av deg og starte med igangkjøring av LS i separat kar allerede nå
Jeg gjorde det samme selv. (Uten at det gjør det så smart av dn grunn=)
Har også en 1000 liter og hadde mått tatt opp lån om jeg skulle fylt det med LS på en omgang, som du sier så lærer man litt av det også.

Sist endret av wiggo; 25th April 2011 kl 00:44.
wiggo er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are