Akvarie under utvikling! Ett forum for deg som drømmer eller har planer om et nytt akvarium. Stikkord er størrelse, plassering, teknikk,SPS/LPS, Fish only, byggmatriel etc etc. Kort sagt et forum som omhandler alt du har av planer til et nytt akvarium.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 11th October 2010, 12:14   #1 (permalink)

Medlem siden: Oct 2010
Sted: sandefjord
Meldinger: 3
Standard ferskvann over til saltvann

Har et 860 liter helglass akvarium med sort silikon
har gått som ferskvann men vil bytte over til saltvann.

hva trenger jeg?
utstyr, lys, ja alt som dere anbefaler
trenger detaljert liste.

har bare glass akvariet og benken som jeg har murt opp

på forhånd takk for all hjelp
stigkris er offline   Svar med sitat
Gammel 11th October 2010, 12:36   #2 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
Standard Sv: ferskvann over til saltvann

Hmm.."nesten umuligt" å komme med noen konkrete utsagn om hva og akkurat hvilket merke,str.på utstyr og hvor mye du egentligt trenger for å konvertere til saltvann,egentlikt.
Kommer an på måte du velger å bygge det opp på,hva du tenker å ha i det av levendes,med eller uten sump, hvilket type lys du ser for deg(T-5-HQI-Led..),og ikke minst hvor mye lys..
Pumpevalg og hvor mye,avhenger også av hva du skal ha oppi karet,med eller uten sump...
Og om du skal drifte alt manuelt,eller litt eller mere automatikk til oppsettet.
Ekstern eller intern skummer..
Noen form for filtrering via ett filter for f.eks. Rhowaphos,
Balling eller kalk-reaktor,.f.eks...

Sier ikke dett for å være "vanskelig",men som du selv ser utifra det jeg skriver ovenfor,kontra spørsmålene dine innledningsvis,så er det mye å tenke på her ja.

"Lappene"kan endeligt "få bein " å gå på i denne salvannshobbyen utifra oppsettsform og ønsker,men "trenger"nødvendigvis ikke å ta "helt av", tenker en litt fornuftigt,gjerne ved å ha litt tolmodighet/sjekke bruktannonser på utstyr,og ikke kjøpe "alt" som er "kjekt å ha", men kansje ikke "helt" nødvendigt..

Kansje det hadde vært "smartere" i lengden å innvestere i en slik lekkebisken,enn saltvann(smiiiil)
Tårtdecor - butiken för din tårta's Photos - Tävlingstårtor Scandinavian Cake Show 2010 | Facebook

Sist endret av Knut-Arne Berg; 11th October 2010 kl 13:10.
Knut-Arne Berg er offline   Svar med sitat
Gammel 11th October 2010, 14:46   #3 (permalink)

ja der ble jeg ikke klokere hehe
men når jeg først skal sette dette sammen vil jeg gjøre det skikkelig

har vel noe tips på skummer lys osv? hva som kan brukes til det meste og er bra?

håper på positivt svar

mvh stig-ove
Gammel 11th October 2010, 20:29   #4 (permalink)
Senior Member

Borge sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Trondheim/Norge
Meldinger: 457

hei, begynte selv for noen år siden og har gode venner og bekjente som ga meg en enkel billett inn i hobbyen.

Det ingen sier deg og som står veldig få plasser er at du ikke trenger stort for å starte!

her er ihvertfall mine hint

*har du lys fra før så rekker de en liten stund, ihvertfall til du blir bitt av basillen. muligheten for å brenne av summer her er formidabel. Min anbefaling: kjøp brukt. og bruk tid på hobbyen før du brenner av 5 siffret+ beløp på noe du ikke helt har bestemt deg for... (som meg)

*Skummeren er det ikke store kravene til. Alle skummere fjerner de samme stoffene, forskjellen er tiden de bruker på jobben .
Har du ikke plass til en skummer i en sump eller ikke fått borret hull i tanken. fortvil ikke. kjøp billig brukt og kjøp en liten tunze silence pumpe fra kenneth@korallen så er det i box. Det eneste som krever litt fixfaxeri er overflate hinna, dette er lett å fixe, mer om det på neste punkt ->

*autotopoff, fylling av ferskvann ved fordamping. Denne bør fikses ganske raskt om du ikke har sump og du skal ha en skummer til å fjerne overflate hinna.

****men det viktigste og det du trenger å tenke på under en oppstart med barebottom utstyr og jeg mener er ett must er salt og osmoseanlegg til å rense vannet.

om jeg skulle satt opp en prioritering av dette så ville jeg ganske enkelt ha kjørt denne lista baklengs med ett ønske om sump til å sette skummer og "stæsj" før du fyller i vann

selvsagt trenger du ikke å borre tanken, du kan bruke en overrennings box, dette fungerer bra om du ikke følger alle tullingene som driver å skriver om hvordan en slik fungerer ;D

jeg sier her ingenting om hva som skal nedi av levende stæsj, og det er fordi jeg synes dette kan vente like lenge som du venter med å kjøpe deg alt ovenfor
http://familienholen.net/borge

Sist endret av Borge; 11th October 2010 kl 20:32.
Borge er offline   Svar med sitat
Gammel 11th October 2010, 20:52   #5 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458

Greit alt det der Borge,men bedre å kjøpe stort nok og brukt,enn nytt og underdimensjonert utstyr fra børjan..
Altfor mange som må bytte til større/kraftigere utstyr i etterkant,fordi en var "litt for opphengt" i innkjøps budskjettet i oppstartsfasen,og dyrt å kjøpe to ganger,også da.
Gammel 11th October 2010, 21:11   #6 (permalink)
Senior Member

Borge sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Trondheim/Norge
Meldinger: 457

starte med brukt til 1000 kroner å selge brukt for 500 - 1000 kr etter noen måneder... grei deal det, for mye krav som stilles i denne hobbyen.
tenker først og fremst på skummeren her.

det jeg glemte ser jeg er pumper.
pumper er viktig, der er det vel bare å bestemme seg, men det er noe en må ha.og da flere små heller enn få og store
http://familienholen.net/borge
Borge er offline   Svar med sitat
Gammel 12th October 2010, 18:59   #7 (permalink)

takk for flotte svar

vil kjøpe riktig utstyr når jeg først kjøper

håper på at dere kan gi meg navn og hva, spesifer litt mer

lettere for meg da hehe

kjøper en ting av gangen.

vet dette er kostbart men blir jo bra til slutt da

på forhånd takk så mye for hjelpen
Gammel 13th October 2010, 14:50   #8 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Er ikke meningen å "undergrave" innfoen dere kommer med, men kan det ikke være en ide å sette seg ned først å fundere/lese/ gjøre litt research på innholdet som du ønsker å holde i live? I hovedsak så er det dyrene som sette minimums begrensninger for størelser/effektivitet på tank/utstyr.
Så kan du gjøre dine egne meninger om hvorvidt du bør gå for en liten/middels eller stor tank/setup
Er ikke noe galt i brukt utstyr så lenge du viker fra det som er kjent for å ha dårlig kvalitet.

Så kan du jo suplementere innlegget ditt med de planene/ønskene du har sett for deg fra tidligere
Regner med du har hatt planene om konvertering i hode en stund nå

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Torbjørns overgang fra ferskvann til 325 L saltvann Torhav Akvarie 600L eller mindre 23 18th January 2011 19:54
Akvarie, 25 liter og utstyr selges (ferskvann) {SOLGT} kristian262 Selges 1 24th March 2008 19:09
fra ferskvann til saltvann. iduna Ny til Hobbyen 3 22nd August 2007 15:01
Saltvann.. Heksehylet Kjemien i akvariet 5 3rd July 2007 07:39
Alu og saltvann geirove Ny til Hobbyen 10 31st August 2006 10:39