| Akvarie under utvikling! Ett forum for deg som drømmer eller har planer om et nytt akvarium. Stikkord er størrelse, plassering, teknikk,SPS/LPS, Fish only, byggmatriel etc etc. Kort sagt et forum som omhandler alt du har av planer til et nytt akvarium. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Såå.. i dag grytidligt,begynte jeg å leke meg med stein og greier i dette karet.. (Lyger egentligt litt her nu for dere Det har bremset en del opp på dette oppstartsprosjektet,mye pga. av att jeg stort sett har hvert helt uten arbeid,siden Mars,og som selvst.n. divendes i ett enkeltmanns foretak,så er en slik situasjon,det samme som absolutt 0 kroner i innkomme,uten forsikring(noe som også koster..),+ att det har hvert og er mye greier her ute på andre plan også.. men nok om det. Derfor..ble det gjort litt "enklere" løsninger med denne oppstarten,ut i fra det som var planlagt fra børjan,men har jo noen år bak meg nu med salt i vannet,og har derfor holdt meg til det sikre,og som jeg hvet burde fungere,tross alt,og derfor ble det "overkommeligt" med ett nytt oppstart,av dette store stuekaret mitt her ute Sumpen står i kjelleren på samme plass som før,og har ikke gjort noen forandringer på den nei. (er en 540 liter,og har nu stått og "surret og gått" med en del stein og den største Tunze masterline skummeren,jeg kjøpte en stund før jeg la ned karet sist,så var enkelt å kobble dette inn til hovedkaret i første etg. igjen ja "Offret" ideen med Ocean motion,som var planlagt til "Askøyreef 2",grunnet peng.. Trenger egentligt 2.stk.til,men det får vi ta en annen "kjøtt dag",tenker jeg,da det tross alt er snakk om ett betydeligt beløp for to til av disse dessverre.. Var egentligt også tenkt å kjøpe all steinen ny og "frisk" til denne oppstarten av nummer "2",men det ble til att jeg sorterte ut det beste av den steinen jeg har liggendes å kjøre rundt om i sumper og kar i kjelleren,og mye fin stein jeg fant frem egenligt der ![]() I forbindelse med aquascapingen,så gikk jeg denne gang for ett forrholsvis smalt,midtplassert,og ganske lavt reef,med noen fine "broer,og utspring"til,og brukte pvc rør,pu lim/byggskumm,som jeg skar røfft i etterpå,og så faktiskt ikke så værst ut dette nei,om jeg får lov til å si det selv,he-he. Veide ikke steinen,men tja.. 75kg++?,eller noe sånt.. (blir litt stein i sumpen også,så blir uansett over 100 kg,alt i alt.) Bruker fortsatt den største Deltec returpumpen til å "pushe" vann opp til første etg. fra kjelleren som sist,og fornøyd med den ja. Solgte jo det gamle Sigolofi amaturet mitt,og kjøpte litt tidligere inn 2 stk. KZ T-5 10*39 watts amaturer,som henger over der nu i det nye oppsettet mitt. Ser egentligt veldigt lekkert ut visuelt med disse 3 cm tykke "flakene",i forrhold til det forrige,og ser ut for att det blir lys nok også,(tiltross for att disse trekker bortimot 600 watt mindre i strøm.. og så slipper jeg forhåpentligvis kjøler på sommeren også nu da.. Ja-ja.. vannet er nu kommet i nu omsider(det ble en laaaang dag på meg i dag Bilder.. tja.. får se om en eller annen knippser og legger inn igjen for meg en dag igjen ja..
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
bilder som du så flott sa selv ;D
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hei på deg! Hva mener ned at du "offret OM" ? Betyr det at du ikke har laget hull i glasset slik du ville ha gjort det for senere å kunne sette inn? Bruker du OM i avleggerkaret ditt da? Må jo få klarhet i hva OM-fadderen min gjør her
Har du ikke mobil med kamera da? Er litt vanskelig å tru at det har blitt så bra som du sier Tor
|
|
|
#4 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
For å svare helt Ærligt,så gikk det litt fort i svingene,når jeg først fikk "ånden" her,omsider Mye når en ikke har inntekt Ble 2 stk. 6305 nu i første omgang ja(av 4 stk totalt),men O.M er tingen,uten tvil!! Både jeg og kånemor,holder på å gå på veggene her nu dagen etter,av å høre på det infernalske bråket fra disse Tunzene jeg satt spritny inn i går Spesielt den ene av de,høres noe innforj**** godt her.. En ujev dur/skurring Høres nesten ut som det er kast i akslingen på denne,egentligt, men gir de ett par uker.. Har hørt att de demper seg etter "innkjøring"ett par uker,men må maile Kenneth,n om dette ja,er nødt for det Savner OM og RD ja,uten tvil. Kjører jo det på avleggerkaret,og hører ikke mye der nei. Bilder.. jeg forstår jo ikke dette med å legge bilder over fra kamera til data,og videre legge de inn på forum jeg hvet du Tor ![]() Ligger vel på datainteressen min ja..og har vanskelig for å sette meg inn i ting som ikke interiserer meg(datakunnskap).. Så her får dere som vanligt smøre dere med tolmodighet folkens.
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Moderator
|
Du er klar over at du har en OM liggende hjemme hos meg, ikke sant?
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
det var den jeg skulle få det
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
Fikk kånemor til å prøve å legge inn noen bilder her da.. av aquascapingsforsøket mitt i går.
Dere får unskylde meg for att det er "noe spesielt lys",over høyre side av karet ,da jeg ikke hadde andre lysrør å sette inn,enn de som standard fulgte med amaturet når jeg kjøpte det.. er 50% varmhvite rør i det,og kommer selfølgeligt til å skifte disse ut senere når koraller skal på plass
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Junior Member
|
Planer om og ha fisk i dette og eller bare koraller :P? , skal ha inn nytt kar neste mnd selv, morro å følge med på andre ferske prosjekter
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Member
|
Lurer på dette med "byggskummet" er dette helt uskadelig for akvariet og dets innbyggere ? og limer du alt tørt da ? og plasserer seksjonene oppi etterpå , eller jobber du oppi karet ?
nybegynner , med aquamedic anthias 530 liter + 120 liter sump. Lys : gieseman infinity 2 x 250 watt reeflux 12000 K og 4 x 54 watt T5 Reaktor med biopellets ,NYOS ZEN compact cone 250 skummer , Reaktor med Matrix . Grotech doseringspumpe , kjører balling+ En fin blanding av mykt , hardt og fisk i karet .. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Nytt internasjonalt forum for "ansvarlig" akvariehold | Agathos | Pratemakeren | 0 | 4th February 2010 14:36 |
| Oppdatering angående "Askøyreefet" | Knut-Arne Berg | Pratemakeren | 110 | 8th November 2009 20:46 |
| Lyst på "Mantis Shrimp" aka Odontactylus scylarrus | Brainader | Ny til Hobbyen | 4 | 18th December 2006 13:00 |
| Selges Aqua-Medic "Hang on" skummer Biostar Flotor | killi | Selges | 3 | 17th February 2006 00:19 |