| Akvarie under utvikling! Ett forum for deg som drømmer eller har planer om et nytt akvarium. Stikkord er størrelse, plassering, teknikk,SPS/LPS, Fish only, byggmatriel etc etc. Kort sagt et forum som omhandler alt du har av planer til et nytt akvarium. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#51 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Til Pjot,n: ja kikket etter de store glassmålerne både på korallen.no og på Reefshop,men så ikke ut att det var i sortimanget der i hvertfal,og orket ikke all ventingen som går til med tanke på bestilling fra utlandet+ evt. tollforsinkelse,da det haster litt.
Så ble til ett slikt refraktometer,og nytt er jo nytt tross alt(mitt var jo noe alvorligt gale med.) ,og er jeg heldigt kommer det nye i posten i morgen. Frontosa:Ikke lett å kombinere reisejobb,familie og saltvann nei, har forståelse for det,men karet ditt har nu egentligt sett bra ut på de bildene jeg har sett fra det tidligere da,og var jo bortom deg en gang for lenge-lenge siden,og flott kar. Er jo litt mindre en Harley disse 100ccm mine da,men apropos strørrelse..mine har jo mere "stuevennlig størrelse",som du ser (må legge til spesielt med tanke på brannvesen/forsikkring att de nu er flyttet ned sammen med andre sykkler i eget sykkel koserom i min garasje),men kansje like greit,da jeg da har sykkler,deler og verktøy samlet på en plass+ fin sofa,innlagt varme og godt musikk annlegg. Riktigt blitt ett koserom å kobble ut i
|
|
|
#52 (permalink) |
|
Administrator
|
hmmm.. tror jeg må ta meg en tur over på øyen snart og inspisere litt Knut
|
|
|
#53 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Er jo så lenge siden både jeg og sikkert også Pjot,n har sett eller hørt noe fra deg nu att vi har helt har glemt hvordan du ser ut Begynner å bli noen år siden når en tenker etter.
|
|
|
|
#54 (permalink) |
|
Forhandler
|
Hører rykter om at du har spredd genene dine. Grattis, forklarer jo iallefall fraværet. Du e` velkommer ut her i kjelleren for her har det faktisk skjedd litt siden sist du var her.
|
|
|
|
|
|
#55 (permalink) |
|
Administrator
|
Jepp, det dukket opp en arving 6. September
Hadde tenkt å stikke utom da sendingen kom, men rakk det dessverre ikke. Tror jeg satser heller på å bare stå på døren en dag
|
|
|
#56 (permalink) | |
|
Member
|
Sitat:
Isåfall bør dette være et synligt bevis på at det er ok å bruke |
|
|
|
|
|
|
#57 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
(masse kalkalger,og ser helt ut som steinen ellers i karet) Har heller ikke merket noen negative innvirkninger på det heller i systemet,og var jo veldigt lett å jobbe med under aquascapingen husker jeg Har jo fortalt att jeg så dette i bruk selv hos noen dansker jeg besøkte tidligere,samt hvet det går noen kar der nede som har fungert noen år lenger enn mitt med slikt skum,så går absolutt god for det. Steinene jeg "limte fast" mot ruter,sitter faktiskt gått fast den dag i dag også
|
|
|
|
#58 (permalink) |
|
Administrator
|
Du har virkelig mye fint der, og kjekt med oppdatering :-)
|
|
|
#59 (permalink) |
|
Senior Member
|
Heisan Hans Atle,og takk for det
"alltid" noe her da som kunne fremstått bedre,men litt slappe rutiner over tid tatt i betraktning,grunnet litt forskjelligt,så har jeg nyligt begynt å ta litt tak i akvaristikken igjen,og håper jo ting der sakte men sikkert fremstår slik jeg ønsker det. Du er forøvrigt alltid velkommen her for en titt og litt sosialt om du skulle havne i disse traktene igjen,og det hvet du Hans Atle
|
|
|
#60 (permalink) |
|
Senior Member
|
Er lenge siden jeg har skrevet noe her i tråden nu ser jeg,og vel.. det blir vel ikke bilder denne gangen heller,dessverre,grunnet att jeg ikke har hverken utstyr eller helt fikkser dette med bildeoverføringer helt..
Har forøvrigt hvert inne på tanken om å se om jeg får tak i ett slikt "idiot enkelt" type kamera,som ifølge fotosjappa her ute skal kunne gi både fine bilder og video muligheter på kjøpet,uten att en trenger å være så voldsomt tekniskt annlagt på avanserte foto apperater. Tenkte på ett slikt "hybrid kamera type" som Samsung NX 200,som vistnok kan kjøpes diverse objektiver til på lik linje med speilrefleks. Men ifølge forhandler var disse noe enklere å hanskes med,var gode,varierte og ikke minst forholdsvis "rimelige" objektiver å få tak i som supplemang utstyr. Noen som har noen tipps på hva jeg bør velge av objektiv i denne serien deres med tanke på akvarie fotografering,så kom med det,og setter pris på det Ellers.. har jo fått tilbake gnisten på akvariet,og på 2,5-3 mnd. nu er faktiskt ikke akvariet til å kjenne igjen,forsiktigt sagt,og både farger og vekst er på full fart oppover,noe som selvsagt er veldigt gøy for meg å observere Medaljens "bakside"er vel Balling forbruket pr.d. dato.. For rundt 3 mnd.siden lå vel dette rundt 250-260ml av Kh og ditto Ca(Mg forbruk har jo ikke hvert tema før av en eller annen merkelig grunn,da jeg hadde "0 forbruk der" utover vannskifter Men "pluttseligt" etter rundt 2 år på denne måten,så begynte også Mg behovet å gjøre seg gjeldende,og nu går det egentligt ganske likt med de to andre elementene. I går justerte jeg opp dosseringspumpene igjen for,..ja blitt noen ganger det nu på siste 3 mnd.. til 3*750ml oppløsning av balling dunkene Så.. blir en del mer arbeid med å blande til oppløsninger etterhvert ser det ut for.. Har egentligt ikke fått noe mer koraller i tanken (ok.. en større mussling,og en medium LPS),men ellers,, er det vel helst vekst på det som allerede står i Askøyreefet som må stå for det formidable forbruks økningen der.. Holder på nu i Påsken med å skjære til og lime opp en litt større og mer funksjonell sump i kjelleren,da den 540literen som har gjort tjeneste så langt til dette karet begynner å bli litt"sliten" ser jeg,og ser også behov for litt andre løsninger med tanke på utnyttelse og oppbyggning av sump,etterhvert som jeg har tappet ned på en del andre seperate systemer der nede. Har dermed "hugget"og gjenbrukt en del akarier/sumper i forbindelse med dette(tar tid da en må få rent glass,og ikke minst mye 10 og 12mm glass dette,og ikke bare bare å skjære av kansje bare 4-5-6 cm snitt i 12mm glass.. Men.. begynner å se en ende på selve bygging av denne nye sumpen etterhvert nu(gikk selvfølgeligt litt tom for silikon,så må få tak i 1 tube til ser jeg),samt annskaffe 1.stk 40mm gjennomføring og 1.stk 50mm gjennomføring,1,stk.40mm kuleventil,2.stk skrubare 32mm unioner og 1.stk.32mm langt bue bend,så dette må jo bestilles og så er det jo sende tid på dette da.. Tenkte å gjøre ferdigt mest muligt nu,så jeg slipper å stenge av skummer,retur i forbindelse med hugging/nedtaking av min eksisterendes sump til Askøyreefet mer enn høyst nødvendigt under omflytting og tilkobbling av den nye sumpen. (Litt angst for dette med som går med til dette),med tanke på hovedkar uten skummer forståeligt nok,og det er store dimensjoner på disse sumpene og ikke minst tidkrevendes med omflytting,få igang igjen med nytt vann og all tilkobbling,men-men.. Må vel ha hjelp av en kar der tenker jeg når alt er klart og herdet ,med tanke på å få flyttet om,da jeg ikke får flyttet disse massive kolossene alene. Håper alt i karet klarer seg under prosessen selvsagt,og videre blir tanken nu å skifte ut litt i Askøyreefet til fordel for litt mer Acropora,og blir vel kansje egentligt litt "nedtur" utseendes messigt i førstningen etter dette,da det er en del store kolonier av diverse som må ut,for å gi plass til nytt,som mer eller mindre blir av type frags,men det vokser seg vel til igjen med tiden..håper jeg. Vel.. det var vel siste nytt herfra med tanke på "Askøyreef 2",og så får jeg prøve å la det ikke gå sååå lenge til neste oppdatering herfra,og kansje med litt bilder også forhåpentligvis..
Knut-Arne Berg. Hmm.. er vel ikke noen "fiskemann",men en kan jo få fargerike flotte kar for det da.. Sist endret av Knut-Arne Berg; 8th April 2012 kl 17:38. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Nytt internasjonalt forum for "ansvarlig" akvariehold | Agathos | Pratemakeren | 0 | 4th February 2010 14:36 |
| Oppdatering angående "Askøyreefet" | Knut-Arne Berg | Pratemakeren | 110 | 8th November 2009 20:46 |
| Lyst på "Mantis Shrimp" aka Odontactylus scylarrus | Brainader | Ny til Hobbyen | 4 | 18th December 2006 13:00 |
| Selges Aqua-Medic "Hang on" skummer Biostar Flotor | killi | Selges | 3 | 17th February 2006 00:19 |