Akvarie under utvikling! Ett forum for deg som drømmer eller har planer om et nytt akvarium. Stikkord er størrelse, plassering, teknikk,SPS/LPS, Fish only, byggmatriel etc etc. Kort sagt et forum som omhandler alt du har av planer til et nytt akvarium.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 25th September 2009, 11:10   #1 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Kvinnherad
Meldinger: 299
Standard Drømme akvarierom

Ja, da begynner akvarierommet mitt å ta form. Det er plassert i innerste del av garasjen min, som er på 18m2. Driver i desse dager å setter opp skilleveggen mellom garasjedelen og hobbyrommet. Har i første omgang planer om å flytte 300literen og ett kar på 120 liter som eg har stående. 120literen skal eg bruke til refugium, som skal stå over 300literen. På loftet i garasjen er det ett rom på 60m2, der skal displaykaret stå, har ingen ideer enda om ka akvarie eg skal ha, har plenty plass. Men det er litt frem i tid. Når den tid kommer skal 300literen brukes til sump.
Skal i første omgang konsentrere meg om det som er nede i garasjen. Har tenkt å bruke litt tid på å kjøpe og gro opp noen store fine koraller.
Har lagt opp vanntilførsel og en del stikkontakter.
Legger inn litt bilder senere, sånn at det er litt lettere å skjønne.
Erik er offline   Svar med sitat
Gammel 25th September 2009, 11:30   #2 (permalink)
Senior Member

Standard Sv: Drømme akvarierom

Her er litt bilder, ser at eg ikke hadde bilder av selve rommet, men skal prøve å ta noen senere.
Vedlagte miniatyrbilder
dromme-akvarierom-p200909_19.30.jpg   dromme-akvarierom-garasjen.jpg   dromme-akvarierom-loftet.jpg   dromme-akvarierom-loftet1.jpg  

Sist endret av Erik; 25th September 2009 kl 11:33.
Gammel 25th September 2009, 17:07   #3 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Tromsø
Meldinger: 779

Hmm...ganske snedig, men hvor lang tid tar det før man blir lei av å gå ut i garasjen for å se på fiskene, mon tro?

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

- Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839
Mack er offline   Svar med sitat
Gammel 25th September 2009, 17:20   #4 (permalink)
Senior Member

Kommer vel litt ann på hva du bruker garasjen til vil eg tru, men det vil vel tida vise.
Gammel 8th October 2009, 00:01   #5 (permalink)
Senior Member

endy sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Bergen
Meldinger: 323

er det noen framgang?

sikkert like greit å ha det i garasjen.
i perioder der man er litt lite motivert til å akvariere, slipper man å se på en vegg av alger fra sofakroken.

noen planer for hovedkar'?
endy er offline   Svar med sitat
Gammel 13th November 2009, 21:14   #6 (permalink)
Senior Member

Sitat:
Opprinnelig postet av endy Vis post
er det noen framgang?

sikkert like greit å ha det i garasjen.
i perioder der man er litt lite motivert til å akvariere, slipper man å se på en vegg av alger fra sofakroken.

noen planer for hovedkar'?
Blir denne diy tanken min som blir hovedkaret i første omgang. karet blir på 640liter (118,5x90x60.
Har hatt det litt travelt i det siste, men har fått lagt opp det elektriske annlegget i rommet. Har også fått isolert og plata rommet.Så nå er det å male ferdig, for og så begynne fylle vann. Skal bli gøy å få karet i ett sånn rom, da kan eg styre å stelle så mye som eg vill uten å bry andre rundt meg med sjø og evjelukt:-)
Gammel 13th November 2009, 21:17   #7 (permalink)
Senior Member

Trenger litt råd når det kommer til opplegget for vann, har aldri sett meg inn i magnetventiler og andre duppeditter, så her mottas tips med takk.
Har komt så langt at vannslangen er komt inn i garasjen, kommer ikke til å ha noe fordeler skap i første omgang.
Gammel 13th November 2009, 22:27   #8 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458

Sitat:
Opprinnelig postet av Erik Vis post
Trenger litt råd når det kommer til opplegget for vann, har aldri sett meg inn i magnetventiler og andre duppeditter, så her mottas tips med takk.
Har komt så langt at vannslangen er komt inn i garasjen, kommer ikke til å ha noe fordeler skap i første omgang.
Hei Erik
Hvet ikke om du husker det fra besøket ditt her ute ,men jeg bruker slike digre blå vanndunker her til oppbevaring av osmosevannet mitt.
Fyller opp en stor 230 liter blådunk til fordampningen på stuekaret,og zeobaljen.
Har satt en liten sugepumpe til hver sump oppi den dunken med slanger til disse sumpene,og bruker en Deltec nivåføler påmontert hver sin sump til å styre påfyllningen automatiskt fra blådunken.
Denne dunken holder oppfylt en liten uke, og må så fyre igang osmoseannlegget eller overføre osmosevann fra to litt mindre dunker,når det begynner å minke der..
Kjøpte en slik A-M magnetventil på korallen,no til å styre osmoseannlegget automatisk(må da ha en føler i blådunken i så fall!), men den SMELTET,under bruk,etter en liten mnd.bruk her hos meg,i åpen tilstand,så kuttet ut hele dette magnetventilgreiene jeg,da jeg ikke stolte mer på disse.
Litt tungvint/rutinemessigt å måtte passe på disse dunkene manuelt,men er de av litt zize,så går det nu an å leve med tross alt,og så slipper en å være avhengig av å stole på disse m.ventilene..
Kan jo bare være meg som var "uheldig" med akkurat denne ventilen,men må jo titt og ofte ned i kjelleren alikevell,så å slå på/av en kuleventil som jeg har på utakskranen på vannkrana her og til det kontinuerligt påkoblete osmoseannlegget mitt(står ferdigt påkobblett vannkrana,slik at det bare er å åpne/lukke en kuleventil manuelt),tar egentligt ikke noe ekstra tid å utføre synes da jeg.
Gammel 14th November 2009, 01:53   #9 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914

Hvis du har en liten slange fra dunken til sluken vil det ikkje kunne renne ut på gulvet om du glemmer å stoppe kranen.
Gammel 14th November 2009, 10:57   #10 (permalink)
Member

Medlem siden: Mar 2008
Sted: Mandal
Meldinger: 108

Sitat:
Opprinnelig postet av Knut-Arne Berg Vis post
Fyller opp en stor 230 liter blådunk til fordampningen på stuekaret,og zeobaljen.
...
Denne dunken holder oppfylt en liten uke, og må så fyre igang osmoseannlegget eller overføre osmosevann fra to litt mindre dunker,når det begynner å minke der..
Har du en fordampning på over 200 liter i uka? Og jeg som trodde jeg hadde ganske mye med snaue 25.
God ventilasjon høres ut som et nøkkelord her.....
GauteG er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are