| Akvarie under utvikling! Ett forum for deg som drømmer eller har planer om et nytt akvarium. Stikkord er størrelse, plassering, teknikk,SPS/LPS, Fish only, byggmatriel etc etc. Kort sagt et forum som omhandler alt du har av planer til et nytt akvarium. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
Etter oppfordring fra andre medlemmer her, lager jeg nå en samletråd for mitt første saltvannsoppsett, i steden for alle de spredte trådene jeg har opprettet
. Derfor kan det nok hende at det blir noen gjenntakelser, men det får dere bare tåleBudsjettet mitt er opp til 25.000 kr (gjerne mindre Dette er sånn jeg tenker meg det tekniske: Hovedakvarie: Basic helglass 450 L. Karet har målene 150x50x60 (lxbxh). Vet at det egentlig burde vært omvendte mål for dybde og høyde, men dette er en standardstørrelse, og er absolutt mest fornuftig for en student med ikke alt for tjukk lommebok Skal også ha avrenning til sump (40mm) og retur fra sump (32mm) i bakre høyre hjørne. Overrenningsboksen skal være i et av de bakre hjørnene av karet. Slik som dette: Sump: Aqualine helglass 160 L. Sumpen har målene 100x40x40 (lxbxh). Tenkte at jeg enten skal dele den opp i to kammer eller tre kammer. - Hva anbefaler dere? Returpumpe fra sump: ... - Anbefalinger på en passe returpumpe? Belysning: 2x250w MH + 4x54w T5 + 6 moonlight. Eventuelt 2x400w, da de lampene jeg har kikket på bare skiller 200-400 kr på disse to modellene. - Noen kommentarer? Skummer: Deltec APF 600. Sirkulasjon: 2 (eventuelt 3)x Wawemaker Turbinpumpe. Disse pumpene flytter 8000 L vann i timen hver. - Kommentarer? Andre forslag kanskje? Osmose: D-D RO-system 280 liter. - Hva er DI-modulen? Det står at denne ikke følger med. Tilsettninger: Balling+ - Noen forslag til en god doseringspumpe? Vannpåfylling: Osmosevann. - Noen som har et bra system for automatisk erstatning av fordampet vann? Varme: 2x150w varmekolber. Tenkte å bruke 2 varmekolber slik at det er en i reserve hvis en av de slutter å fungere. Disse skal stå i sumpen. - Er 2x150W passe, eller bør jeg ha mindre/mer watt? Ønsker gjerne tilbakemeldinger på om det jeg har skrevet her ser bra ut eller ikke. Jeg setter veldig pris på forslag og tips Som sagt blir dette mitt første saltvannskar og jeg gleder meg stort! Jeg håper jeg med deres hjelp greier å unngå de fleste "nybegynnerfellene" og får til et pent og harmonisk akvarie. Jeg setter virkelig pris på deres hjelp. Vennlig hilsen Tom-André Sist endret av sailfish; 11th January 2009 kl 01:18. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Jeg ville hatt to rør til avrenningen, hvorav ett er backup.
Mener det er en fordel med DI i osmoseanlegget. Returpumpe avhenger av høydeforskjell på kar og sump, hvordan tenker du dette?
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
Jeg har en trist nyhet
Saken om husbygginga vår har blitt forskøvet Kommunen har to ganger godkjent bygginga enstemmig, men fylkesmann kommer plutselig å blander seg inn Da det ikke er så lurt å plassere 610 liter saltvann på et gulv i annen etasje i et 100 år gammelt hus, har planene mine om drømmekaret blitt satt på vent. Men bare vent. Denne drømmen SKAL realiseres, trenger bare å få opp det nye huset. Takk for all hjelp jeg har fått fra dere folkens, og som min gode venn Arnold så fint sa det: I`ll be back! |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Administrator
|
Du får bare ta opp tråden igjen når det passer vetu
I mellomtiden får du bruke Google SketchUp |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Junior Member
|
Ville bare si ifra at jeg nå har fått ordna meg et mindre kar jeg skal sette opp nå. Karet er et RedSeaMax 130 L og er derfor mulig å holde både i leiligheten og eventuelt det 100 år gamle huset vårt, avhengig av hva jeg velger.
Lager en ny tråd om dette karet! Mvh, Tom-André |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| mit første salt vanns kar | night767 | Ny til Hobbyen | 5 | 13th August 2008 11:56 |
| Mitt 250 L kar i dag | svein | Akvarie 600L eller mindre | 3 | 7th December 2007 20:41 |
| Mitt Drømmeakvarium | Tage | Akvarie under utvikling! | 0 | 7th September 2007 19:24 |