| Akvarie under utvikling! Ett forum for deg som drømmer eller har planer om et nytt akvarium. Stikkord er størrelse, plassering, teknikk,SPS/LPS, Fish only, byggmatriel etc etc. Kort sagt et forum som omhandler alt du har av planer til et nytt akvarium. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Administrator
|
Tenkt å skrive noe her en stund, så nå sparker jeg meg selv i gang ved å starte tråden.
Dette kommer bare til å være et fantasi-kar regner jeg med, men skal være noenlunde realistisk og. Omtrentlige mål: 300 x 150 x 70 cm. Innsyn fra 3 sider (ikke fulle sider), bakrommet har jeg også masse tanker om. Tegninger kommer etterhvert. :-)
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Det var på tide :-) Blir spennendes å følge med...
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
:shock: ...Dette var jo voksne mål H.a.Z :mrgreen:
Blir jo får "NANO å regne"det flotte karet du og Janne drifter nu i forhold :laughing ..... Og jeg som tenkte JEG tok hardt i på mitt oppsett :lol: Men får antakeligt karet mitt i slutten av uken da..... :P Gleder meg til fortsettelsen din videre her.... 8)
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
flott lengde, men vil ikke bredden og høyden skape problemer for deg når du skal drive vedlikehold, plassere koraller osv osv...hva har du tenkt deg med tanke på valg av lys?
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
|
Høyden kombinert med bredden kan nok være et problem, skal ikke se bortifra det. Nå er det ikke et uoverkommelig problem da.
Husk dette er under forumet drømmekakvarium, får heller belyse problem underveis å tilslutt finne ut om det er realiserbart. Kan jo med en gang si at dette ikke får plass der jeg bor nå. Lys kommer i egen post, sikkert om en god stund :-) Første skisse for å gi en ide om karet:
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Administrator
|
Vannbytte,
for å forenkle vannbytte har jeg lurt litt på et oppsett som på skissen under: ![]() Tanken da er at ett av de karene hele tiden er koblet til systemet, mens det andre står og blander nytt saltvann. La oss si de eksempelvis er to stk 250 liter. Så når jeg skal bytte vann så kobler jeg av karet som er i systemet, og inn karet med nyblandet vann. Det gamle vannet går til sluken. Jeg må jo også ha RO anlegget slik at det settes i nærheten. Noen som har noen tanker om dette her?
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Administrator
|
Absolut en gjennomførbar ide dette H.a.z... men det vil jo ta en del plass da? Bør kanskje ha et stort utstyrs/bakrom for at man skal få plass til refugium/fragg tanker etc :cheesy:
Men ser hvor mye man forenkler bytte prosessen ved og ha vannet ferdig klart til å tappes/fylles. |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
ingen dum ide det der..
sitter og lurer litt på hva jeg skal gjøre selv for å kunne gjøre enkle vannbytter. tanken min er jo å borre hull i sumpen med rør til sluken ved en viss høyde og når du tilsetter nytt vann vil mengden utjevnes hele tiden. Det er jo kanskje ikke noe nytt, men du sparer deg jo for en tank da.. ellers er det jo litt av en drømmetank, hadde vært kanon å fått dette til.. :shock: |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Administrator
|
Nå som du ikke har noe kar lengre H.a.z så hender det vel at du planlegger litt
Jeg tittet litt på den løsningen du har tegnet til vannbytte... Tror det er mulig ved bruk av kule ventiler å få til en grei separering mellom sump og blande tank. Da frigjør du jo litt mere plass til f.eks 1stk 200-300L blande tank? |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Administrator
|
Jeg har forsåvidt et kar gående igjen med en god del frags og fisk.
Tank for vannbytte fikk jeg ikke plass til denne gangen heller, men det skal bli den gangen jeg har et dedikert rom. Jeg har også tenkt at jeg kan klare meg med ett istedenfor to kar til dette formålet.
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|