Akvarie under utvikling! Ett forum for deg som drømmer eller har planer om et nytt akvarium. Stikkord er størrelse, plassering, teknikk,SPS/LPS, Fish only, byggmatriel etc etc. Kort sagt et forum som omhandler alt du har av planer til et nytt akvarium.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 21st October 2007, 13:36   #1 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885
Standard oppsett av mitt neste akvarie.

Etter lang lang ventetid og vanvittig med papir arbeide ser det endelig ut til at jeg får lov å bygge drømmehuset mitt.

Akvariet er tegnet inn i tegningene. Målene er 180 X 120 X 70 (LxDxH) hvor ca 65cm blir vannhøyden. Vannvolumet blir på ca 1500L + sump med kapasitet på 520L. (mitt nåværende akvarie).

Det skal være mulig å se akvariet fra 2 sider (kortvegg + langside) disse vil jeg ha i optiwhite eller tilsvarende. Resterende normalt glass.

For at ikke kostnadene skal ta helt overhånd kommer jeg til å bruke mye av utstyret jeg allerede har eller kommer til å skaffe meg.

Når det gjelder sirkulasjon tenkte jeg at jeg vil benytte meg primært av Tunze Stream pumper men vil også legge opp en Closed Loop for å få usynlig sirkulasjon mot revet fra "forsiden"

fig1

Istedet for konvensjonell avrenning har jeg tenkt å ha denne eksternt. To 60mm hull skal borres i akvariet, vannet skal føres derifra til en egen avrennings tank. Fra avrenningen kommer skummeren til å suge vannet og videreføre dette til sumpen. Skummervalget står primært mellom ETSS 1800 eller En Boubleking skummer, men jeg vurerer også Deltec 1003.

Jeg er litt lei av akvarier fylt opp av stein. Jeg har derfor bestemt meg for å ha mye sandbunn. Som dere ser av fig1 skal revet primært være på den ene siden av tanken. Dette er det stedet korallene skal få stå og følgelig krever mest lys. Jeg monterer derfor opp min kommmende Sfigloi Stelth 2x250HQI 8 xT5 54W over revet. Jeg tror det vil gi lys i massevis for korallene. OVer sandsonen tenkte jeg at jeg primært skal kjøre på T5. Noe av grunnen til dette er at jeg allerede har et lys oppsett på 10xT5 54W. Om jeg skal ekspandere videre med T5 eller om jeg skal hive på en ekstra HQI får tiden vise

SKal komme med med tegning av bakrommet/akvariet snart
Gammel 21st October 2007, 16:49   #2 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338
Standard Re: oppsett av mitt neste akvarie.

Ser lovende ut :-)

Hvor langt frem er selve huset?

Det går vel ann å legge litt stein i sumpen og om en ikke vil ha alt i hovedtanken?

Aquafreaks - Forum for de med saltvann i akvariet
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Gammel 21st October 2007, 18:53   #3 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Huset er på tegnebordet, Må rive det eksisterende huset for å sette opp et nytt. Antar byggestart ca 9-12mnd

Akvarie oppsettet kommer til å bli satt opp samtidig som huset bygges.

Når det gjelder mengden av stein så tror jeg at et godt levende bunnlag sammen med litt mindre stein av god kvalitet vil gi vel så god overflate for å rense vannet.

Glemte å si at jeg har tenkt å lage et refugium i siste kammer i sumpen.
Gammel 21st October 2007, 19:16   #4 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458

:shock:
Steike-vralte frogfish...
Ble helt satt ut jeg,da jeg så dette ja :cheesy:
Nu begynner det endelig å løsne litt ja,og hører dere gutter og jenter....
Frogfish ser endelig ut til å ha kommet på hugget :clap
Blir rikelig dybbde også dette,og gleder meg til å se dette karet oppe Hans Fredrik
Pst: regner med jeg snakker for alle her nu..,da jeg nærmest forlanger jevnlige oppdateringer fremover nu av deg,så du ikke havner ned i dvale igjen :cheesy: :P
Gammel 21st October 2007, 20:29   #5 (permalink)
Senior Member

Christer.W. sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Bergen\ Loddefjord
Meldinger: 307

Steike dette blir stilig :cheesy:
Gleder meg til flere oppdateringer fra deg
Gammel 22nd October 2007, 10:43   #6 (permalink)
Member

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Bodø
Meldinger: 172

Høres veldig bra ut Frog!
Liker idéen med mye sandbunn og mindre stein. Har akkurat samme planene for mitt nye akvarium (når enn det måtte bli). Ser for meg en grunnkonstruksjon i bakkant, evnt med noen keramikkplater langs sideveggene, og så heller enkelte "øyer" i sanden med fine koraller på. Luftig (vannlig?) og fint! I tillegg får man bedre dybdefølelse på den måten.
Jeg har også tenkt å ha ekstern avrenning, men har vurdert å heller ha en lavere bakvegg, enten på hele, eller kun deler av denne. Deretter tenkte jeg å lime et avrenningskammer på utsiden av tanken. For min del er det en rent praktisk sak mht hvor rørene MÃ… komme ut, men det gir også bedre plass i selve tanken.
Den eneste problemet jeg kan se med konstruksjonen din, er jo at dersom fødepumpen fra sump til tank stopper opp, så vil skummeren suge avrenningskammeret tomt. Du vil heller ikke få skummet vannet i sumpen mens fødepumpen evnt er avstengt. Jeg tror det er en fordel at skummeren har egen pumpe fra sump, slik at du kan stenge fødepumpen ved behov, skumme rent vannet i sumpen og så starte fødepumpen igjen (feks ved vannbytte). -Bare en idé!!

Når det gjelder sirkulasjon, så ser de ut som du har tenkt å legge rør inni tanken. Jeg bruker i dag en 4-way + revolutions fra Oceansmotions, og har da tenkt å benytte denne (evnt en 8-way) i closed loop/lukket sløyfe med både utblåsningsdyser i sideveggene på tanken, samt revolutions fra toppen og ned (fra front og innover). På den måten håper jeg å unngå pumper og rør i selve tanken. Problemet er selvsagt å lage konstruksjonen slik at det lar seg gjøre å vedlikeholde oppsettet uten å måtte tømme tanken hver gang (hull i sideveggen betyr at det ikke bare er å ta bort noe av installasjonen). Blir nok en del kuleventiler, regner jeg med. Mangler bare å finne noen justerbare dyser som kan settes inni tanken. -Noe som har sett slike?

-Prosjektet ditt ser svært spennende ut. Hold oss oppdatert! :mrgreen:
Aquaria er offline   Svar med sitat
Gammel 22nd October 2007, 11:14   #7 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338

Du nevner bakrom, står sumpen der da, og med et eget avrenningskar så høres det ut som du har muligheten for å ha sumpen høyere enn karet. Deltec pumpen har du kanskje allerede, ellers kunne du da brukt en billigere pumpe. Refugium står helst over hovedtank, men normalt ikke.

Ellers, om jeg skal spå litt, så tror jeg closed loop er litt på vei ut. Men nå har du jo god tid på deg så det er jo greit :-)

Aquafreaks - Forum for de med saltvann i akvariet
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Gammel 22nd October 2007, 20:08   #8 (permalink)
Senior Member

endy sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Meldinger: 323

gleder meg til at dette skal ta form
skal bli spennende å følge med.
kjekt å kunne bygge huset etter akvarie da. er vel alle akvarister sin drøm.
et år går fort det.. 8)
endy er offline   Svar med sitat
Gammel 22nd October 2007, 21:24   #9 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av endy
gleder meg til at dette skal ta form
skal bli spennende å følge med.
kjekt å kunne bygge huset etter akvarie da. er vel alle akvarister sin drøm.
et år går fort det.. 8)
Du skal ikke se vekkifra at noe av innbyggings jobben lander hos deg (jobben din) :wink:
Gammel 23rd October 2007, 07:10   #10 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Ser bra ut Frog... Jeg sitter å skriver inn mitt drømmekar i word jeg også nå. Tar jaggu meg tid og mye planlegging

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Oppsett av 180l akvarie. Nybegynner Tiltnes Ny til Hobbyen 5 24th August 2007 11:37
nytt akvarie oppsett endy Aquascaping 19 2nd November 2006 20:09
Akvarie oppsett.. Frogfish Lys, filtrering & annet utstyr 4 12th January 2006 00:14
på jakt etter fisk og koraller i mitt akvarie scorpion Kjøpes 1 14th July 2005 10:05
AKvarie oppsett Frogfish Lys, filtrering & annet utstyr 11 19th April 2005 22:20