Akvarie tekknisk Ett forum hvor det kan diskuteres alt om mekanisk, elektronisk relaterte teknikker og løsninger for kaldt saltvanns akvarie.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 2nd August 2005, 22:20   #1 (permalink)
Member

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Sande i Vestfold
Meldinger: 248
Standard Sirkulasjon igjen, med forfiltre....

Som noen sikkert kjenner til, står den eneste tanken jeg nå har igang utendørs. Forsøker derfor å ha minst mulig utstyr, i motsetning til hva jeg alltid tidligere har gjort med større kar
Bruker to Tunze pumper for sirkulasjon, hver leverer i utgangspunktet 4000 litr/t. Karet er 240 liter.
Jeg har satt på svampfiltre på innsuget, noe som etter hvert fungerer meget godt....når det gjelder filtrering. Bruker filtre fra "gamle" Fluval 4, som jeg kapper i to og trer over innsuget. Har også brukt orginale Tunze filtre av begge typer (skum, vatt) uten at jeg synes de fungere like godt. Har en tendens til å tette seg på overflaten, uten at filteret egentlig tar til seg så mye.

Spørsmålet er så....8000 ltr/t burde være bra for ca. 200 liter vann, men det er ikke mer heller. Noen som har noen idè om hvor mye slike filtre egentlig reduserer kapasiteten ? Tar jeg filtrene av, blir det tildels grov sjø, men karet er noe for kort til at det utnyttes på god måte....en del saker blåses bare bort.

Jada....jeg vet propellpumper er tingen, men nå hadde jeg da disse liggende...så da så. Sparer heller til optimalt utstyr til neste omgang

Kaldt saltvann!!
Petrus er offline   Svar med sitat
Gammel 2nd August 2005, 23:33   #2 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885
Standard Re: Sirkulasjon igjen, med forfiltre....

Er enig med deg at 8000l bør holde for et 240 liters akvarie.
For meg høres det ut som om du reduserer effekten på pumpene med filteret siden "sjøen" blir grovere uten. Tipper det er mulig å regulrer dette ved finere eller grovere svamp alt etter hvordan man vil ha det..
Har du prøvd å lage til et filter med de blå filter mattene ? Disse finnes jo i mange grov/finhetsgrader.
hvis du lager en forgrening på utblåsningene fra Tunzepumpene slik at vannet sendes f.eks 3 veier med burde det være mulig å få ned den "den grove sjøen" i akvariet ditt litt.. Dette ser ihvertfall ut til å fungere hos meg..

Var kanskje ikke til så mye hjelp dette her

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
hjelp igjen Trygve Ny til Hobbyen 13 29th January 2008 08:00
oppstart igjen Pratemakeren 7 4th December 2007 17:00
da er det på`n igjen.. =) yvonne_89 Pratemakeren 3 15th August 2007 21:57
På an' igjen med 540 L akvarie Vizar Akvarie 600L eller mindre 15 9th June 2007 14:21
T5 vs Hqi.. igjen... Andreas Lys, filtrering & annet utstyr 4 23rd August 2005 00:14