| Akvarie tekknisk Ett forum hvor det kan diskuteres alt om mekanisk, elektronisk relaterte teknikker og løsninger for kaldt saltvanns akvarie. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Jeg har følgende sirkulasjon i mitt 425l kar:
1 eheim 1260 2400l/t 1 eheim 1250 1200l/t 1 eheim 2028 1200l/t 2 x Maxijet 1000 2000l/t Sirkulasjon til skummer 1000l/t Sirkulasjon til kjøler 1500l/t Totalt: 9300l/t Hvor mye sirkulasjon har dere andre som har kaldt saltvann?
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Forhandler
|
Har du skiftende sirkulasjon, eller e` det samme hele tiden?
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Jeg bruker samme sirkulasjon hele tiden.
Kanskje det er en ide å variere sirkulasjonen litt, det blir vel litt mer likt naturen da.
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Administrator
|
den gamle gode tommelfinger regelen med 10x akvariets volum i sirkulasjon regner jeg med er det samme om man har kaldt eller tropisk saltvann.. Med andre ord har du bra med sirkulasjon i akvariet ditt.
|
|
|
#5 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Har sett på en Tunze bølge maskin, det må vel være det optimale, det blir brukt noe tilsvarende i noen kar på akvariet i Bergen, og det karet de bruker de største bølgene i er det som ser mest naturtro ut..
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Forhandler
|
I mitt 540L har jeg følgende sirkulasjon:
1 Newjet 2300 l/t 1 Newjet 1700 l/t 3 Maxijet 1100 l/t 1 Oceanrunner 3500 l/t (brukes på kjøler og leverer trolig ikke noe mer enn 1500-2000 l/t grunnet motstand.) 1 eheim 1000 l/t (matepumpe skummer) Totalt: +/- 11000 l/t Personlig syns jeg dette er litt snaut. Taren flagrer i strømmen, men det er nok ikke i nærheten av hva den naturlig er vant til med tanke på bølger og tidevannsstrøm i havet. Kommer til å supplere med en Oceanrunner 6500 l/t etter hvert. Mvh Are |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) | |
|
Member
|
Sitat:
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Kaldt saltvann | Morild | Pratemakeren | 3 | 23rd February 2008 22:58 |
| 72l Kaldt saltvann | Sidd | Akvarie tekknisk | 12 | 14th April 2007 14:55 |
| Kar til kaldt saltvann | TJtaule | Akvarie tekknisk | 14 | 18th February 2007 12:31 |
| Lys til kaldt saltvann | TJtaule | Akvarie tekknisk | 26 | 23rd March 2005 15:29 |
| Kaldt saltvann. | Frogfish | Akvariet | 0 | 16th December 2004 12:22 |