| Akvarie tekknisk Ett forum hvor det kan diskuteres alt om mekanisk, elektronisk relaterte teknikker og løsninger for kaldt saltvanns akvarie. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Etter å ha slitt litt med å få Aqua Medic til å forstå at jeg ikke ville kjøle vannet ned til -20C, men plassere kjøleren utendørs der det man risikerer at temperaturen faller ganske mye, så fikk jeg endelig et noenlunde svar.
"Hello again, we have never tested that. But I know some customers having problems with such low temperatures during a longer period. The housing of the heatexchanger and the hoses are not insulated and can reach temperatures lower than 0°C. And than ice will start growing and can destroy the heatexchanger. So I can´t promise that it will work. Best regards Stephan Gohmann" Vet ikke om det egentlig sa så mye, men det virker ihvertfall som at oppbygging av is dersom temperaturen er så lav (-20C) over lengre tid er det man må bekymre seg mest over. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Ok, da virker det jo som om de elektriske/elektroniske komponentene skal kunne tåle dette.
Det blir vel mye det samme som TV og radioen som står på hytten året rundt, de blir jo utsatt for 20 minusgrader og virker jo like fint for det. :mrgreen:
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Ja, men det er noe som kaller "operating temperature". En datamaskin kan fraktes i -50, men hvor godt den virker i den temperaturen gjenstår å se. Uansett er det for meg uaktuelt å ha kjøleren stå på når det nærmer seg minusgrader, så jeg antar at jeg til vinteren vil la den stå ute.....av.
Men det var vel ikke hovedspørsmålet vel....det vi ville var å bruke den ute til å kjøle akvarier som står inne..... |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| sirkulasjon og plassering | froesak | Aquascaping | 4 | 13th January 2008 01:26 |
| Deltec Eco Kjøler | Reef | Lys, filtrering & annet utstyr | 1 | 10th August 2006 23:32 |
| Plassering av akvarie! | Joannanas | Lys, filtrering & annet utstyr | 2 | 30th May 2005 16:39 |
| Kjøler ønskes | BareAre | Kjøpes | 0 | 22nd February 2005 18:37 |
| Plassering av akvarium? | Micke | Aquascaping | 12 | 10th January 2005 23:38 |