Akvarie tekknisk Ett forum hvor det kan diskuteres alt om mekanisk, elektronisk relaterte teknikker og løsninger for kaldt saltvanns akvarie.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 28th March 2005, 19:48   #1 (permalink)
Member

Nessen sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Rong, Øygarden
Meldinger: 227
Standard Lys og sykluser i det kalde saltvannsakvariet

I et tropisk kar har vi ikke så veldig mye å passe på her da vi forsøker å etterligne en fauna ved ekvator. En 12 timers dag, så får vi tingene til å rulle å gå, men hva med kaldt saltvann? Her forandrer jo denne syklusen seg til å gi store forskjeller fra sommer og vinter.
Bruker kaldtvanns akvarister noe for å styre dette?

[marq=left]:danceHer kan du lese min Blog:dance[/marq]
Nessen er offline   Svar med sitat
Gammel 28th March 2005, 21:26   #2 (permalink)
Member

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 125
Standard Re: Lys og sykluser i det kalde saltvannsakvariet

Nei, vi forandrer daglengden ved å sette timerene ca 1 gang i måneden, evt hver 14 dag. Vanligvis samtidig med temperaturjustering. Jeg bruker også færre lysrør i den kalde årstiden. I de 3 kaldeste månedene slår jeg av lyset helt og setter kjøleanlegget på minimumstemperatur, legger ulltepper over halve karet. Dette er for å simulere islagt vann.

Se her forslag til daglengder:
http://home.online.no/~monlan/Artikler.htm
Gammel 22nd April 2005, 14:41   #3 (permalink)
Member

Medlem siden: Oct 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 134

Jeg har foreløpig brukt konstant belysning 0800-0000 med 2 x 36W og 0900-2300 med 2 x 58W + 2 x 36W.
Jeg synes dette fungerer greit, men man får vel en bedre naturlig syklus ved å variere lysmengden etter årstiden.
TJtaule er offline   Svar med sitat
Gammel 26th April 2005, 13:48   #4 (permalink)
Member

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Sande i Vestfold
Meldinger: 248

Har også begynt å lure litt på dette med lysmengde. Har ikke merket noe som skulle tilsi at ting er så veldig galt, men siden jeg har karet stående utendørs, så får det jo mye naturlig lys.

Spørsmålet er bare hvor mye. Det står på en terrasse med tak over, aldri i direkte sollys men allikevel med tilnærmet fullt dagslys. Har en 150W HQI lampe, og en 50W halogenspot over. Nå lyser HQI lampen fire timer (18-22) og halogenspot'en to timer (22-24) Så jeg har liksom innstilt "dagen" mest utfra egne behov for å se hva som skjer i karet. I tillegg er det et blått katoderør som lyser fra 24-02.

Har kjørt på omtrent det samme siden i fjor sommer, så har "daglengden" endret seg på naturlig vis.

Kaldt saltvann!!
Petrus er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are