| Akvarie tekknisk Ett forum hvor det kan diskuteres alt om mekanisk, elektronisk relaterte teknikker og løsninger for kaldt saltvanns akvarie. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Forhandler
|
Hei.
Har endelig fått ordnet kjøleren min, og temperaturen har kommet ned på et lavere nivå. Da temperaturen sank startet skummerproblemene (AM turboflotor 1000 multi). Boblene rekker ikke å stige opp mot skummerkoppen før de blir pumpet ut i akvariet. Dette resulterer i at jeg har en milliard minibobler i akvariet, og sikten er dårlig. :evil: Har prøvd å justere luftinnsug, vanninnsug, vanngjennomtrengning, og plassering av pumpe. Eneste som hjalp var å strype luftinnsuget, men da strypte jeg det så mye at skummeren hadde mer eller mindre ingen effekt. Noen råd eller tips? Mvh Are |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Har hatt tilsvarende problem med samme skummeren, både i forbindelse med rengjøring og merkelig nok etter jeg skifter filterpatroner på pumpene i karet.
Har ikke merket at det har noen direkte sammenheng med temperaturforskjeller, men det kan jo være tilfeldig. Normalt så gir det seg etter litt tid, noen timer etter jeg har byttet filter, et par dager etter en grundig rengjøring. Den begynner å oppføre seg normalt igjen hurtigere dersom du vasker den med eddik. Jeg har satt en ventil på slangen til luftinnsuget, det både fjerner "freselyden" og ved å strype lufttilførselen noe så reduseres også mengden luftbobler som blir med ut i karet. Tror den kommer hurtigst i form ved å redusere ned vanngjennomstrømningen (de to knottene på utløpene) samt justere luftinnsuget noe ned. Så kan du gradvis skru de tilbake slik de pleier å være. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) | |
|
Member
|
Sitat:
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Forhandler
|
Har ikke fått kjørt skummer og akvariet over lengre tid med avkjølt vann, grunnet lekkasje i den hjemmelagete kjøleren.
Skummeren har gått 24/7, men da for det meste i romtemperert vann(24grader). Skummeren har fungert helt fint, helt til jeg har startet nedkjølingen av akvariet. Etter at temperaturen passerer 19 grader og kryper videre nedover øker konsentrasjonen av bobler i akvariet parallelt med temperaturnedgangen. Det kan nesten virke som om vannet blir mer viskøst, og at boblene ikke så lett stiger til overflaten i skummeren. Kan det stemme? Akvariet har gått 2 dager med en temperatur på 12grader nå. Kanskje det endres etter hvert?? Det Petrus nevner med samme problem ved skifte av filterpatron på pumpene i karet har jeg også opplevd. Det tror jeg hadde med at vannstrømmen mot skummerpumpen ble endret. Dette stabiliserte seg etter kort tid. Har nå strypt vanngjennomstrømningen og luftinnsuget noe. Får se i løpet av de neste dagene om utfallet er det samme. :frown: Mvh Are |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) | ||
|
Forhandler
|
Sitat:
Luftavfukteren jeg brukte kjøpte jeg på Siba til ca1500kr, og har en kompressoreffekt på ca190w om jeg ikke husker feil. I 540l min, som er isolert med isopor på bunnrute og bakrute, og står i et temperert rom med 24grader, er det nå 13grader. Men kjøleren står i et annet rom, og det er 20m med slange som er uisolert mellom kjøler og akvarium. Vil tro at kjøleeffekten blir noe bedre når jeg får isolert slangene. Mvh Are |
||
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
Har ingen god forklaring på problemstillingen din, men har en løsning som i alle tilfelle har hjulpet meg. Jeg har til tider samme opplevelse som dere en periode etter at skummer er rengjort. Små bobler kommer ut i tanken.
Jeg har brukt den blå, grove, harde, svampen som eks. Eheim bruker i sine bøttefilter. Skjærer den til slik at den passer i det nederste utløpskammeret/boksen fra skummeren. Denne fanger mange bobler |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Member
|
Det med blåsvamp var slett ikke noen dum idè, det skal jeg forsøke også etter neste "luftbobleoppblomstring".
En gang brukte jeg en slangestump og ledet vannet gjennom den, og formet den som en "luftfelle"...som da slapp ut noen få større bobler. Det fungerte også sånn noenlunde, men det så jo ikke videre pent ut. Normalt har jeg alltid hatt skummer stående i sump, og da er det jo ikke noe problem. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| røbrunt dritt med luftbobler | raggen | Kjemien i akvariet | 16 | 8th February 2008 08:08 |
| sugekopp ulykke kommer sjelden alene. | endy | Anbefalinger, tips & triks | 12 | 27th April 2007 11:06 |
| skummer som ikke skummer?? | endy | Lys, filtrering & annet utstyr | 12 | 7th July 2006 05:31 |
| Skummer og luftbobler....igjen... | Petrus | Lys, filtrering & annet utstyr | 6 | 3rd February 2005 20:15 |