| Akvarie tekknisk Ett forum hvor det kan diskuteres alt om mekanisk, elektronisk relaterte teknikker og løsninger for kaldt saltvanns akvarie. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Det diskuteres ofte hva behovet for teknisk utstyr er i forbindelse med å kjøre kaldt saltvann. Noen mener det er den mest "takknemlige" måten å drive akvaristikk på, sånn rent økonomisk, andre har dyre løsninger for belysning og kjøling som gjør at det slett ikke blir så rimelig.
Bortsett fra at innholdet jo stort sett har uslåelig pris. Har fundert litt over dette, har kjørt med flere forskjellige tekniske løsninger selv. Typisk så går ting bedre og bedre, uanvengig av hvilket teknisk nivå/pris utstyret ligger på. Det indikerer kanskje at kunnskapsfaktoren ikke er uvesentlig. Men for å få litt mer kalde fakta på bordet, og ikke bare synsing, hadde det vært moro å fått samlet inn en oversikt over hva folk virkelig bruker av utstyr. Dersom alle de som har et kaldt saltvannskar i drift ga litt utfyllende opplysninger om oppsettet sitt, så kunne det både vært interessant og ikke minst nyttig. Forslag til hva som kan være greit å ta med, med det jeg i mitt utendørs kar i dag følger : AKVARIESTØRRELSE 240 liter helglass BELYSNING 1 x 150 Mh (10.000K) 1 x 50W 12V halogen (6500K) 1 x 30 cm blå kald katode Timere, kjører Mh bare noen få timer nå på vinteren, halogen 7 timer SIRKULASJONSPUMPER 2 x 4000 ltr/t Tunze, multikontroller (som for tiden er koblet ut). Kjører på ca. 60-70% 1 x Fluval 4, 100 ltr/t SKUMMER Aqua Medic Turboflotot 1000 Multi ANNEN MEKANISK FILTRERING FLuval 4, kjører for tiden kull i strømpebukse Orginalt svampatron på ene Tunze pumpen ORginalt "hus" med filtervatt på endre Tunze pumpen KJØLING/TEMPERATUR For tiden selvkjølt og vel så det.....om sommer Aqua Medic Titan 1500 300W varmekolbe koblet til termostat, står på 6 grader nå. ANNET TEKNISK UTSTYR Automatisk vannpåfylling (utkoblet på vinteren) Trådløst termometer Sump på ca. 60 liter, ligger i vinterdvale INNHOLD (grovt) Stort sett små fisker, tangsprell, kutlinger, flyndrer, stingsild etc Små krepsdyr, muslinger, sjøanemoner.....lite spennende makroalger. VÆRT I DRIFT HVOR LENGE Oppstart juni 2004 EGEN SUKSESSVURDERING Forholdvis bra, fikk kort tid til "innsamling" av innbyggere etter innkjøringsfasen var over og det ble kjølig i været. Men de som er der har stort sett klart seg bra. Trollhummere har forsvunnet i løpet vinteren, En ulke skapte en del trøbbel og høy dødelighet før den gikk i håven. Faens ulke. Makroalgene er ikke som de skulle, har innsett at det som er der nå ikke er noe å satse på, så jeg tilsetter ikke sporstoffer lengre. Alt skal snart ryddes ut. TILSETNINGSSTOFFER For tiden minimalt, vannverdiene er rimelig ok, selv om det varierer noe. Tror temperatursvingningene kan være noe av årsaken. FÔRING Gir mat 2-3 hver dag nå, forsøker å variere med ulike type frossen havmat. Helt klart bedre med levende fôr som jeg finner i sommerhalvåret, eller fersk varer. Hiv dere på og kom med en lignende oversikt, det hadde vært moro !! |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Hei,
Hvor mye utstyr en trenger til kaldt saltvann avhenger jo veldig av hva man ønsker å ha i karet. Jeg har fått intrykk av at det å få makroalgene til å trives er det som krever det meste av utstyret. Jeg synes en stor del av morroa med denne hobbyen er å kunne finne dyr og alger i naturen selv og få dem til å trives i akvariumet. Dette har vært utrolig artig, mye bedre enn jeg hadde forestillt meg. Dette er noe jeg virkelig kan anbefale andre å prøve. Det jeg har av utstyr er følgende: AKVARIESTØRRELSE: 425 liter. Karet er forsterket i bunn og sider med plexiglass og isolert i bunn og sider med isopor. BELYSNING: 2 x 36W lysrør 6500K Kl 0800-0000 2 x 58W lysrør 6500K Kl 0830-2330 SIRKULASJONSPUMPER: 1 stk Eheim 1260 med svampfilter 2400l/t 1 stk Eheim 1252 med svampfilter 1200l/t 1 stk Eheim 2028 1200l/t 3 stk Maxi-jet MJ 1000 3 x 1000l/t SKUMMER: Deltec AP 850 m/ 1 Eheim 1260 matepumpe KJØLING / TEMPERATUR: Aqua Medic Titan 2000 med 1 Eheim 1260 matepumpe. 14-15 grader. INNHOLD: 1 Dvergulke 1 Gressgylt 3 Bergnebb 4 Svartkutlinger 8-9 Anemoner (Hesteaktinie) 6-7 små sjøstjerner 1 stor sjøstjerne 1 liten kråkebolle 20-30 små blåskjell ca 25 strandsnegler 5-6 eremittkreps 3-5 Trollhummer 2 Krinakrabber Makroalger: Sagtang Blæretang Grisetang Sukkertare Havsalat Krusflik Havpryd Grønnfjær Rekeklo Grønndusk VÆRT I DRIFT HVOR LENGE: Siden Juli 2004. EGEN SUKSESSVURDERING: Jeg synes det har gått ganske bra, jeg startet opp ganske tøft med 6 fisker, eremitter snegler og noen alger med en gang. Jeg har hatt litt problemer med å få algene til å vokse, tror det kan ha litt med lyset å gjøre og kanskje ikke helt optimale mengder tilsetningsstoffer. Nå synes jeg det går litt bedre, havsalat, grønnfjær og rekeklo har vokst bra i det siste. Brunalgene har aldri vokst hos meg. Dyrene klarer seg veldig bra, unntatt to bergnebber som har hoppet over kanten da. Jeg har skal prøve å få tak i en Gressgylt til og en tangkvabbe, jeg har hørt at de skal være artige. TILSETNINGSSTOFFER: Jeg bruker Finn Christian Foldrup sin oppskrift. Nå tilsetter jeg daglig: 1/10 dråpe Ferrogan 250 mikroliter spormetalløsning 200 mikroliter jodløsning 150 mikroliter fosfatløsning 150 mikroliter nitratløsning FÔRING: 2 ganger i uken med frossen havmat. Gleder meg til våren, da skal jeg finne tanglopper og slikt. Mye artigere å fore med levende dyr.
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Kjempeflott, akkurat slik jeg mente.....Det er veldig morsomt å se hvordan andre gjør ting. Enig i at utstyret er veldig avhengig av innholdet, derfor er det også litt spennende å se hva forl har av utstyr i forhold til innhold.
Tenkte å legge inn en liten kommentar på lyset jeg bruker nå. 10.000K hqi pæren gir et kjempeflott lys, men er jo ikke helt optimal. Men, siden karet står ute....så har jeg vel tilnærmet riktige lysforhold året rundt, så lyset er i dette tilfelle mest for meg selv. Vil også anbefale andre å forsøke lavvolts halogen som "skumrings" lys, det gir samme flotte virkningen i vannet som vanlig hqi, men da selvfølgelig med svakere styrke. Pæren er 6500K, så det passer greit. Forøvrig har jeg hørt det blitt hevdet....uten at jeg går god for det.....at for lav fargetemperatur skaper poblemer både for algevksten til de vi vil skal vokse, og fremmer veksten til mikroalgene. For høy temperatur er ikke noen fordel, men ikke nødvendigvis noen stor ulempe heller. Jeg har stående i opplag et større kar der jeg har benyttet 2x250W med 5000K pærer, der var det i perioder usannsynlig vekst på makroalgene....men også dessverre til tider noe mer hårete vekst også...... Neste ?? :mrgreen: |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Administrator
|
Dette var en god ide'!
Veldig intressant å se hvor likt utstyr som brukes på kaldt saltvann og tropisk saltvann. Du nevner at du vurderer lavvolts hallogen som skumringslys. Har du vurdert å bruke led belysning ? De gir med riktig reflektor samme lys styrke eller mer alt etter hvor mange led man setter sammen, med fargetemperaturer opp mot 6500K.
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Member
|
Har pærer med LED i, på min GU 5,3 sokkel. Kjøpte fra Tyskland for tre år siden, nå selger de det også her. Med blå lamper i er det et godt alternativ til "nattlys". Jeg skal forske mer på lys når jeg får igang min "nano-kalde"........om kjerringa gir meg lov *s*
Forresten......noen som kan skaffe meg 4-5 små kryssfinèr plater på mål ? sånn 30 x 70 cm......jeg lever i blokk uten sag...... |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Junior Member
|
Ser det er ganske lenge siden sist aktivitet,så jeg blåser litt liv i tråden.
Har ikke kaldt saltvann oppe og går enda,men det kommer igang til sommeren. Har inntil da kjørt brakkvann med norske arter i temp mellom 18-22 grader. Dette har kjørt siden forrige sommer og fungert meget bra med de artene jeg valgte ut, har hatt fjæra som mitt andre hjem siden barndommen,studerer marinbiologi og arbeidet litt på Atlanterhavsparken. I sommer gjør jeg mitt juwel vision 450 liter om til Kaldt saltvann og har ikke alt utstyr fastsatt enda. Vil føre inn det jeg vet jeg skal ha og be veldig pent om råd anngående de punktene jeg ikke er sikker på. Belysning: 2x54w T5 som følger med standard i juwel pakken (noen lysrør å anbefale her? makro alge arter følger lenger nede) Sirkulasjon: juwel 1000 liter\t som fulgte med karet pumpe til kjøler (er ikke sikker på hvilken pumpe enda? Videre vil jeg montere inn 1 pumpe for å sikre at det ikke blir dødområder men i det store og det hele satser jeg på å kjøre lite antall liter\t i forhold til hva andre kjører. Kjøling: Bakvegg og 1 sidevegg vil bli isolert DC750 Cooler (vil trolig ikke behøves om vinteren da det aktuelle rommet er meget kjølig om vinteren) Skumming: Her har jeg null erfaring og ville bli veldig takknemlig for tips og råd,ønsker at den er litt overkill men ikke i øverste prisklasse. Tar utgangspunkt i at karet vil være tungt belastet når jeg velger skummer,ikke fordi målet er å belaste karet til maks grense men for å være sikker på at skummer vil kunne ta unna en del. Aller helst en hang on skummer,utvendig blir ikke sett på med altfor blide øyne tror jeg ![]() Innhold: Dette vil variere en del da jeg skal teste ut både det ene og det andre, utflyttere vil gå rett til Atlanterhavsparken Bunnlag vil bestå av fin grå sand(på grensen til mudder). Her tenker jeg å ha en del børstemark for å holde den frisk og ren og skal forsøke som en sta fjellgeit på å få til ålegress gjennom sommeren. Noe steiner vil det bli i dette karet men ikke mye,og ikke kompliserte byggverk da karet ikke blir forsterket. Kommer til å forsøke meg på en del rødalger og noen grønnalger som jeg finner i tidevannspytter og på grunt vann. Navnene har jeg ikke for hånd her og nå,men det blir de mest hardføre. Brunalger blir det lite eller ingenting av i starten. Dette var det jeg kom på her og nå. Ønsker veldig gjerne tilbakemeldinger på foreløpig planlagt oppsett og selvfølgelig tips og råd anngående skummer og belysning samt egnet pumpe til kjøleren
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Junior Member
|
Etter å ha lest om Ron Shimek`s levende sand,så fikk jeg egentlig bekreftet noe av det jeg hadde noen egne ideer og tanker om. Levende sand har jeg allerede har fått til å holde selv ved et tidligere forsøk, da i et ganske kontrollert forsøk.
Vil en da for effektiv skummer kunne fjerne for mye næring til de organismene i levende sand? Isåfall så vil jeg da revurdere skummer størrelse til karet. Tenker på å ha omtrent 50-60kg sand i karet som jeg enkelt kan hente 500 meter unna der jeg bor og som jeg vet det kryr av levende organismer i.
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Administrator
|
Du vil nok miste noe av næringen ja, men jeg tror det vil være minimalt og en enkel sak å tilbakeføre ved gjevnlige vannbytter.
Hvilken næring som blir skummet vekk varierer også etter hvilken skummer teknologi du velger. Kaldt saltvann er vanskligere å skumme enn "varmt" saltvann. En stor luftesteins skummer er mer skånsom og skummer ofte lettere kaldt saltvann enn impeller/motor drevete skummere. Nå skal jeg innrømme at jeg ikke er helt up to date på skumming av kaldt salvann, men mener jå ha lest flere artikkler om dette. Det finnes også egene skummere som er mer egnet til kaldt saltvann enn andre. Om dette er Gimmik eller ikke vet jeg ikke. Kanskje noen andre som kan bekrefte/avkrefte?
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Member
|
Pumpe til kjøler: Du kan egentlig velge fra en lang rekke pumper siden flyten gjennom kjøleren ikke er så veldig nøye så lenge den ikke er for lav. Det er vel 800 - 3000 l/t som anbefales er det ikke? Hvis løftehøyden er 0 kan du gange pumpens kapasietet med ca 0.75 for å regne reell flyt. Så hvilken pumpe du velger komer litt an på hvor mye flyt du vil ha. Kjøleren blir litt mer effektiv ved høyere flyt.
Levende sand/skumming: Jeg hadde også den tanken om at det kanske ikke var så lurt å kjøre kraftig skumming/filtrering pga at det kunne fjerne næring til filterdyr. Så jeg valgte en relativt liten skummer. Men jeg ser nå at vannet blir fyllt med partikler. Det er ganske mye partikler i mitt kar hele tiden. Så nå skulle jeg ønske jeg hadde et bedre system for skumming/filtrering. Jeg ser også at innsiden av slanger samt stein og annet substrat, særlig der slangen fra sump munner ut blir dekket av brunt belegg. Trolig bakterier som bryter ned biomateriale. Så nå skulle jeg ønsket at skummingen var litt bedre, og at jeg hadde mer substrat for biofiltrering, f.eks et godt gammeldags tønnefilter. Prosessene går saktere i kaldt vann så det trengs trolig mer bakterier for å gjøre jobben. Mitt kar er 4-5 grader nå. Men det kommer jo an på hvordan og hvor mye du forer. Jeg forer for filterdyr, dvs ca 75 gram finpartikulært frossentfor per uke, på 700 liter vann. Hvis du har varmere vann og forer mindre/annerledes kan det være du ikke får dette problemet. Har selv en Deltec APF 600. Men jeg kan ikke si om den er effektiv eller ikke for jeg vet ikke hva som er effektivt. Har ikke noe referansepunkt. Konklusjonen er at det kan fort bli for lite skumming / mekanisk filtrering i et kaldtvannskar. Så ha det i bakhodet. Kan anbefale fjæremark i den levende sanden. Den har evne til å bearbeide svært grov sand. Da gjelder ikke RS sine regler om at sanden må være fin i så stor grad.
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Member
|
AKVARIESTØRRELSE:
450 liter. Tykt liggeunderlag i bunnen for å beskytte bunnglasset. 10 cm hvit fjæresand (kalksand) oppå denne. Isolert bunnen og bakvegg med tykk isopor (50 mm) BELYSNING: 2 x 36W lysrør 10000K Kl 0500-0000 SIRKULASJONSPUMPER: 1 stk gammel Eheim 1200l/t Seio M2600 10000 l/t FILTRERING Liten sump på 65 liter (vanlig sort plastkar). Fylt med blåfiltersvamp på 50x50x10 cm og filtervatt. Dolphin utvendig filter på ca 10 liter, 1400 l/t SKUMMER: Aqua Medic Midiflotor. KJØLING / TEMPERATUR: Kjølesløyfe av syrefast rør liggende utendørs, bruker den gamle Eheim-pumpa til å sirkulere vann gjennom denne. 14-15 grader. Bedre kjøling skal på plass før sommeren. INNHOLD: 1 liten sei 2 små torsk 1 hummer 3 små strandkrabber 1 ulke 7 anemoner 4 små sjøstjerner 10 o-skjell 20-30 blåskjell ca 30 strandsnegler 8 eremittkreps MAKROALGER: Sagtang Blæretang Rekeklo Grønndusk Storbladet tare VÆRT I DRIFT HVOR LENGE: Siden høsten 2007. ERFARINGER SÃ… LANGT: Har litt vekst av brune mikroalger, ubetydelige mengder så langt. Av makroalgene så vokser grønndusk, kanskje litt vekst på rekeklo, storbladet tare har blitt hardt nedbeitet av vanlig strandsnegl. Har så langt ikke investert i stor skummer eller bedre lyskilde. Regner med at det må bedre lys til etter hvert. Når det gjelder skummeren så opplever jeg følgende: Når skummeren er ren og det ikke er noe som bremser skummet fra å stige opp i skumkoppen, så skummer den veldig vått (lys te). Når åpningen blir mindre, og røret oppover blir mindre glatt, dvs. når skummmeren begynner å bli litt skitten, så skummer den en kvart liter i døgnet med tykk, kaffefarget vann. Så det virker som om den skummer for lett over inntil den blir skitten og skummet bremses, evt. fordi åpningen på toppen er for stor. Alt av levende trives tydeligvis bra i akvariet, bortsett fra de forskjellige typene tang. De må antakelig ha bedre lys og lavere temperatur, og forskjellige tilsetningsstoffer for å klare seg lengre tid i akvariet. Kunne godt hatt en sirkulasjonspumpe til på 10000 l/t. Skulle jeg gjort noe annerledes fra starten av, så er det å bygge inn akvariet. Ser nå at hele akvariet og sumpen burde vært bygget inn, med kun innsyn gjennom frontglasset. Og godt isolert, slik at det egentlig står inne i et kjølerom. Varme fra belysning må da sirkuleres vekk, men det kan da brukes mange typer kjøling som holder temperaturen inne i kjølerommet lav. Kjøleelementene trenger ikke å være i kontakt med sjøvann, det holder å holde lufttemperaturen inne kjølerommet lav. Akkurat som inne i et vanlig kjølerom eller kjøleskap. Selv om man åpner opp toppen for å komme nedi akvariet, så vil bare lufta inne i kjølerommet bli oppvarmet, det må stå lenge åpent før vannet blir oppvarmet. For at det skal fungere best mulig bør det være luft rundt akvariet, dvs. en viss avstand fra glasset til veggene i kjølerommet. 3 cm er antakelig nok, så lenge lufta sirkulerer . Da vil glasset i sideveggene og bakveggen gi varmeveksling til den kalde lufta og dermed kjøle ned vannet. Den kalde lufta vil også avkjøle vannoverflata i akvariet. Det skjer mye varmeopptak mellom glasset i et akvarium og et oppvarmet rom, fordi det er såpass store glassflater og god sirkulasjon på vannet inne i akvariet. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Kaldt saltvann | Morild | Pratemakeren | 3 | 23rd February 2008 22:58 |
| 72l Kaldt saltvann | Sidd | Akvarie tekknisk | 12 | 14th April 2007 14:55 |
| Kar til kaldt saltvann | TJtaule | Akvarie tekknisk | 14 | 18th February 2007 12:31 |
| Lys til kaldt saltvann | TJtaule | Akvarie tekknisk | 26 | 23rd March 2005 15:29 |
| Kaldt saltvann. | Frogfish | Akvariet | 0 | 16th December 2004 12:22 |