| Akvarie tekknisk Ett forum hvor det kan diskuteres alt om mekanisk, elektronisk relaterte teknikker og løsninger for kaldt saltvanns akvarie. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Jeg har syslet litt med tanken om å forsøke å sette opp et lite kar som tildels simulerer flo/fjøre. Tanken er å bruke et relativt lite kar, 50-60 liter, uten at det nødvendigvis er noe mål å klare å simulere tidevannet slik det naturlig er.
Tenkte å bruke to, muligens tre små pumper for å løfte vann fra eksisterende sump opp i karet. Det skal være nok med to pumper for å simulere flo/fjære, men med tre er det mulig å ha en viss sisrkulasjon hele tiden, samt at det blir enklere å justere flow ut. Bygger opp med sten mot ene siden, over max vannivå på 35 cm. Har så to avløp, et som tar alt vann over 35 cm, og et på minimumsnivå på 15 cm. Det nederste vil justeres med ventil, slik at det slipper ut litt mer enn pumpe nummer en (som går kontinuerlig) pumper opp, men ikke nok til å ta unna når pumpe 1+2 går samtidig. Må også ha justeringsventiler og tilbakeslagsventiler på innløpene. Var innmari vanskelig å forklare dette egentlig, laget en liten skisse som kanskje viser litt bedre hva jeg tenkte. http://saltvann.aquafreaks.no/index....192&fullsize=1 Tror ikke det vil være behov for noe annet teknisk utstyr, da kjøling, skumming etc. taes hånd om i sumpen. Planen var å forsøke å ha ulike bløtdyr som snegler og muslinger, små krepsdyr, leddormer og nesledyr, i utganspunkter arter som naturlig lever i små dammer. Noen som har noen tanker rundt dette, kanskje ideèr og kommentarer ? Vet ikke riktig om jeg vil klare å justere vannet nøyaktig nok, men siden det ikke er noe som vil koste stort tenkte jeg det var verdt et forsøk. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Tror dette vil fungere. Må passe på at hullene blir store nok til å ta unna nok vann.
Med slikt kar går det jo an å ha de makroalgene som trenger tørrlegging for å unngå påvekst. Jeg har tenkt på noe lignende. Jeg planla å la karene stå ved siden av hverandre i samme høyde. Det skulle være et overrennsrør mellom dem slik at det aldri kunne fylle seg over et visst nivå i noen av dem. Så ville jeg la 2 pumper gå på timere og regulere dem med ventiler slik at de brukte 6 timer på fylle opp det andre karet.
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
Har du kommet noe videre med tidevanns prosjektet Petrus ?
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
Nei, har ikke egentlig det. Sliter litt med "forberedelsene". Greit nok å lure en pose lakris oppi handlevogna på Rema uten at "noen" oppdager det....nå gjelder det bare å overføre kunnskapen til akvarieverdenen. Men, regner med at om jeg bare får akvariet til å gli naturlig inn i omgivelsene så er det ingen samboere som merker det.....
Fra spøk til revolver....har fått sjekket litt priser på små kar etter målsøm, og det ser greit ut. Men de kunne ikke bore hull, så der må jeg finne noen på østlandet som kan/vil gjøre det. Når jeg så får fatt i noen små gjennomføringer og ventiler, så burde jeg ha det jeg trenger. Så det er mest snakk om å sette igang....liksom |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
|
Spennende.. var selv inne på samme tanke som deg med tidevann, men jeg fikk det ikke lydløst nok/ usynlig nok.. for å få det "godkjent" hos hlyere hold.
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Hej,
Den danske bog " Dekoration af akvarier" af Jørgen Eggers (1985), beskriver hvordan han har bygget et mangrove akvarie i Danmarks Akvarium i Charlottenlund. Der var også beskrevet teknikken med at lave tidevann i sådan et akvarie. Måske kan bogen skaffes hjem på det lokale bibliotek?? |
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Sorry!!
Det var en feil. Bogen med 5 siders beskrivelse af Tidevannsakvariet er: "Biotop-akvariet" af Benny Larsen & F. Ingemann Hansen. Forlag Clausen Bøger 1979. Bogen af Jørn Eggers havde en artikel om Mangroveakvariet jeg tænkte på. |
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Member
|
hvis dere skal simulere tidevann, hvor mye skal vannet synke og stige i karet da?
eller er dette lagt opp slik at innredningen, eller karet bestemmer? |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hei sveis! Jeg tenker også litt på et slikt kar i ledige stunder, men jeg ville brukt to doseringspumper for å få vannet til å gå ut og inn av hovedkaret. Det hadde vært spennende å få noe slikt til i et langt(!) akvarium der man så en bit av revet i profil, med små pytter som ble isolert ved lavvann. Det er bilde av et slikt oppsett i MCRA (Fosså/Nilsen)
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Det perfekte akvarie oppsett til planlagt bygge prosjekt. | Frogfish | D.I.Y Gjør det selv | 47 | 19th April 2008 06:39 |
| Hvordan sikre best mulig | Edite | Lys, filtrering & annet utstyr | 25 | 9th April 2008 22:08 |
| Nytt Prosjekt 400 L | raggen | Pratemakeren | 4 | 28th July 2007 17:38 |
| Er det mulig...! | milena | Pratemakeren | 6 | 12th February 2006 02:19 |