| Akvarie tekknisk Ett forum hvor det kan diskuteres alt om mekanisk, elektronisk relaterte teknikker og løsninger for kaldt saltvanns akvarie. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Hmmm..man lærer så lenge man lever ja,og i forbindelse med oppbygging av ett "noenlunde" avleggerkar her i kjelleren min,så Har jeg unektelig også skjegglet litt på forventede kostnader med ferdigkjøp,i forrhold til å bygge selv.(det som er muligt å bygge selv da!
Kommer til å bruke T-5 over karet,og har fra første stund egentligt bestemt meg for 80W*5 rør over dette karet(er jo ikke så høyt,siden det er tiltenkt avleggere) Må si jeg så mye på ATI amaturer,og de har jo en "billigserie"også nu,men synes egentligt at de ble for "smale"(mitt kar er 71cm fra front til rygg,og disse ligger jo på knappe 30cm! Har slike "trappetrinn"stigende bakover fra front til rygg i sånne "eggcrite"plater,likt han Garfo i Portugal ja.. I og med at det da her ikke blir den store vannstand over bakerste hylle til vannflaten,så var tanken å "strekke"avstand mellom rørene ja,for å dekke bedre arealet i tanken her.. Okey.. tilbake til saken.. Bestilte meg 4*80watts t-5 ballaster fra ett firma i Tyskland(slet lenge med å finne en plass som leverte dobble 80watts ballaster pussigt nok.. Tanken bak "dobble"var først og fremst besparelse av plass!,da som alle hvet4.bygger mindre en 8.stk!.. Dette tok over 7.mnd.å få tak i....fra bestillingsdato til levering.. Så bestilte jeg "vanntette"endekappsler/reflektorer fra ett annet firma,og førstnevnte kappsler er fått,men i foreløpigt bare tre reflektorer er i "bokks".. Iforeløpigt har jeg ventet rundt 4.mnd.fra bestilling ,og mangler jo fortsatt 4.stk. her.. Så "bør" vel jeg skaffe meg noe "porsa"/med fire 90graders vinkler til,oppheng,og kansje kjølevifter,slik som på et ATI amatur?? +tenkte på ett "dekkglass" under rørene, for å spare reflektorene for saltavleiringer= tap av lys! Har funnet ut at en plate plexi på 150*55cm er SVINDYR!,og overveier tynt floatglass i stedet,grunnet pris..noen innvendinger her,evt. tips om billigt plexi? Dette skal jo kobbles sammen,og helst se noenlunde pent/fornuftigt ut også ja... Totalt sett nu i sluttfasen har jeg kommet frem til at det totalt blir en del DYRERE Min konklusjon nu i etterkant.. kjøp ett ferdig amatur,spar penger,slipp arbeid, ergelser med lange leveringstider, og mest sansynligt vil ett ferdigamatur se penere ut også,samt mye høyere verdi på "bruktmarkedet",VISS!! en en gang vil selge det.. Så har en jo dette med Garantier på ett ferdig kjøpt /visa lag selv.. Noen innspill/innvendinger på denne konklusjonen min...?
Knut-Arne Berg. Hmm.. er vel ikke noen "fiskemann",men en kan jo få fargerike flotte kar for det da.. Sist endret av Knut-Arne Berg; 7th July 2009 kl 15:28. Begrunnelse: Korrigerte litt.. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Jeg har gjort dette selv og har samme erfaring som deg. Her er regnestykket for min "armatur".
1 stk dimmbar philips ballast 2x39w 400Kr. 8 stk endekapper t5 230Kr. 1 stk styrerelè for bruk til Ghl Profilux 220Kr. 2 stk Arcadia reflektorer 200Kr. 2 stk Arcadia plantpro 39w rør 400Kr. Pluss opphengskit som jeg hadde liggende fra før. 1550Kr mao for en "armatur" som er klar for dimming. Fant akkurat en 2x39w t5 lysbjelke på tyske Ebay til 110Euro, riktignok er dette uten reflektorer og rør. Kan ikke akkurat si at innstallasjonen min ser noe særlig ut heller, men dette er akvarierommet så utseende er det ikke så farlig med:-) Blir heller neppe CE-godkjent dette selvbygget.... ![]() ![]()
|
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
He-he,det virker nu Håndtam
Blir nu litt "ekstra"kroner å regne med her for meg,som må ha porsa,glass,flere/større ballaster,reflektorer etc..men-men.. har jo fått mesteparten i hus,så nu er "toget"gått for min del ja.. kom foresten over denne da.. akvarieudstyr.dk Er jo bare 6rør,og som nevnt blir det litt smalt over en vannflate på 152*72cm,så måtte nok hatt 2 rør til ja,og strekt avstanden litt mellom rørene.. Men klarer nok ikke å matsje denne prisen med ett diy.prosjekt,som jeg tenker å ha det her nei.. Og så hadde jeg jo fått det fiks ferdig med glass,vifter,garanti...og "godkjent"også da... Æhhh.. de må nok ha hvert på "fylla"når de skrev dette i annonsen sin... "forsendelsesvekt 80 kg!!!" skroget er jo laget av plast,leser jeg....,så disse tre ballastene ATI bruker her på dette amaturet,må være sinnsykt tunge.....ellers leveres det med ankerkjetting til oppheng,he-he..
Knut-Arne Berg. Hmm.. er vel ikke noen "fiskemann",men en kan jo få fargerike flotte kar for det da.. Sist endret av Knut-Arne Berg; 7th July 2009 kl 23:38. Begrunnelse: la til en siste settning.. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Forhandler
|
Hei Knut-Arne!
Kanskje et skår i DIY-prosjektet ditt, men jeg tror nok et ATI 6 x 80w armatur hadde belyst hele avleggerkaret ditt selv med "trappetrinn" bygget av eggcrate. Nå vet jeg ikke hvor høyt dyrkningskaret ditt skal være, men hos meg med ATI-armaturet grilles alt av LPS på bunnen med 65cm høyde. Jeg har også plassert en del SPS på bunnen som farger ut og vokser godt (noen blir faktisk også bleket). Ved å heve armaturet ville du belyst hele karet og jeg tror du ville dekket lysbehovet til enhver SPS (så sant vannet ditt er rent Are |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Flott karet ditt foresten Ja.. karet måler vel ikke mer en 57cm fra bunnglass til kanten oppe nei,og planen er tre trappetrinn i eggcrite stigende bakover med 5-7cm høydeforskjell på trinnene,så du har ett godt poeng der ja Nu har jeg jo fått tak i 4 ballaster/16 endekappsler,og TRE reflektorer(resten av de kom når de kom,fikk jeg beskjed om.. ..Så du mener jeg da bør gå ned til 6 rør,og heller ha enda større avstand i mellom rørene da altså? bare redd for at det vil bli "dødsoner",ved å fordele lyset fra 6 rør ved "normal"avstand mellom rørene,ved at de skal lyse gjevnt over 72cm fra front til rygg av karet her..
|
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
Forhandler
|
Sitat:
Neida, kjør på med mange rør du! Tror ikke du får noe problem med for mye lys. I værste fall kan du bytte ut noen av rørene med noen rør med lave PAR-verdier eller la være å tenne alle rør. Lysintensiteten bestemmes jo ikke alene av antall rør, men hva slags rør, ballast, reflektor osv. Jeg synes forresten du er alt for dårlig til å knipse bilder! Ta flere bilder av prosjektene du har gående! |
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
Ja det var det da
Må jo ærligt talt si at jeg personligt aldri har lagt ut et eneste bilde på de årene jeg nu har hatt saltvann... De få som er lagt ut er det andre som har lagt ut for meg(flau),ogjeg skjønner egentligt ikke en gang hvordan overføre bilder fra kamera til datakassen her , og enda verre å få "klistret" de opp på diverse forumer..Har "lovet"ett siste bilde av "Askøyreefet",før jeg plukker det ned,og ombygger det,men må nok få "en dude"til å gjøre dette for meg igjen først ja.. Ikke at det er så mye å "se"på i øyeblikket,men desto bedre er jo det å ha muligheten for alle å se en eventuell forskjell,og forhåpentligvis bedre utvikling,etter ombyggingen,så tar den ja Beklager,var litt utenfor emnet dette fra meg(som vanligt..),men fikk vel svare,siden du nu etterlyser bilder ja ,he-he.. Klarer nu å legge ut en link nu i det minste
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Administrator
|
Enig med Bareare... første eksemplet burde holde.
Men hvis du skulle putte i mere "guffe" så kan det være lurt å heve armaturet slik at du kan justere høyden uten å steke korallene. |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Member
|
Jeg hadde gått for en porsa ramme hengende i slike:Aqua Medic Wire oppheng
Og frest hull til 4 endekappsler på kortsidene av porsa rammen(og ett hull for kablene fra ballastene). Og tredd kabel inne i porsa røret. Forståelig? Eller må jeg til med en 3d tegning Ellers så ville jeg ha gått for: Gode reflektorer: www.webzoo.net Din akvariebutikk på nett..... 2x80w T5 DIY sett:Giesemann T5 GDS-kit, 80 Watt - GIE-20.900.0 by: Giesemann - Dimmbart:Giesemann T5 GDS-kit, 80 Watt dimmable - GIE-20.900.0 by: Giesemann - Wire oppheng: 280,- Nkr 2xT5 sett: 1552,04 Nkr 4xReflektorer: 810,- Nkr Total: 2642,04 Nkr (Eks porto og porsa deler) Kalle. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Amatur 150x50 ønskes - Bergen | sloppy | Kjøpes | 0 | 1st February 2009 01:20 |
| Lage 'levende stein' selv - aragocrete faxekalk? | Vizar | D.I.Y Gjør det selv | 28 | 8th November 2008 21:11 |
| 400w metallhalogen ,eheim 1260 ,2x36w amatur | laffen | Selges | 2 | 10th January 2007 16:28 |
| Sump - lage selv? | Mack | D.I.Y Gjør det selv | 4 | 8th May 2006 17:51 |
| selv laget kar | Tizon | D.I.Y Gjør det selv | 8 | 29th January 2006 19:23 |