| Akvarie tekknisk Ett forum hvor det kan diskuteres alt om mekanisk, elektronisk relaterte teknikker og løsninger for kaldt saltvanns akvarie. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Hei
Lura litt på å laga ein hagadam med sjøvatn. Har tenkt å laga ein på ca 3000L. Tanken var å legga meg på eit rekedam stadie(varmt og godt)...så da blir ingen kjøling Men spørsmåle er: Kva utsyr treng eg? Bur ca 500m frå sjø. |
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hehe , det var et tøfft prosjekt...men hva har du tenkt å ha i den ?
Problemer kan jo oppstår hvis det blir for varmt...og kjøle ned hele greia hadde blitt fryktelig dyrt...ellers skulle jeg ha sagt , du kommer langt med vanlig hagedam - utstyr , pluss ekstra sirkulasjon ...men jeg har ikke prøvd annet enn en nedgravd plastbalje med luftslange , der grodde det fint lite 3000 l er mye vann , jeg hadde heller tatt meg en tur til en fjærepytt , hvis du bor så nære sjøen... mvh Thomas |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Hehe...ja da e nok litt stort, men me har eit kar på jobb som eg har lyst på...kan jo alltids ha ferskvatn men da er pysete
Må eg ikkje ha skommar? |
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
Det har sikkert ikke vært feil det heller , men om du har endel makroalger og ikke for mange dyr går det kansjke bra det og
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Forhandler
|
Du trenger en pumpe og ca. 500m med slange.
Har sjøl lekt med tanken om saltvannhagedam. Kommet frem til følgende problemer: Kraftig regn som senker saltnivået og i tillegg gjør vannet surere. Kan selvsagt løses med tak over. Kraftige temperatursvingninger siden karet e` forholdvis lite. Kan vel løses med varmekolbe eller kjøler. Sikkert ikkje dumt å isolere meste mulig av akvariet og ha vifter som blåser på overflaten koblet til en termostat. Bare nokken tanker. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Nei eg kan nok ikkje pompa frå sjøen...så da blir nok resirkulert med eit biofilter. Vist da blir noko av så blir karet isolert og kansje eit tak over(bur jo på vestlandet).
|
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Member
|
Selv om denne er rimelig gammal, så må jeg kommentere. Jeg er rimelig jeg også, gammal altså. Har "lagt nede" en stund, men er på full fart tilbake....
Hagedam med saltvann impliserer de samme utfordringene som et utendørs saltvannsakvarium, i tillegg til selvfølgelig det med at en hagedam kan være litt mer komplisert å lage en tett balje av i forhold til et akvarium. Jeg har hatt utendørs kar en tid, og det "koster" det samme som et innendørs. Litt mer oppvarming om vinteren, litt mindre kjøling om sommeren. Samme vil det være i en dam. I tillegg vil det som tidligere nevnt kunnne være et problem med salinitet i forbindelse med regnvær. Men tenk på de som lever i en tidevannspytt på kanskje 100 liter. I løpet av tiden til neste "vannskift", så kan det komme en del regn. De artene som lever der, tolererer oftest en forskjell i saltinnholdet på over 50%. De vil (på vestlandet) ha 1.035, men kan takle 1.015. Jeg har hatt anemoder som er fanget på vestlandet i "østlandssaltvann" med 1.015. De takler det, men bare om de får det gradvis. Regnvann kommer gradvis. Man må utendørs ha en kjøler med termostat og en varmekolbe med termostat. Da vil man få konstant temperatur. Stiller man dem litt "skeivt" , oppnår man en temperatursvingning på 5-10 grader, uten å gå utover et max eller min nivå. Det er ideelt for dyr som lever i strandsonen. På varme sommerdager kan det være en utfordring med nok kapasitet til å holde vannet kaldt nok. En stor kjøler koster noen kroner. Sørg for at dammen er dyp, så vil det bli rimeligere. Jeg vil anbefale automatisk vannpåfylling med oversaltet vann, og enten en dyr kjøler eller partier med 1+ meters dybde. Bare noen tanker i farten, jeg har slikt å gjøre på en tidlig morgen....Hadde vært morsomt med noen som visste mer om dette emnet, og eventuelt kunne overtale meg til å forsøke.... |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Refraktometer,PH penn og salt. | Ken M | Selges | 0 | 16th October 2008 12:06 |
| mit første salt vanns kar | night767 | Ny til Hobbyen | 5 | 13th August 2008 11:56 |
| Salt | Mack | Kjemien i akvariet | 4 | 14th December 2007 12:50 |
| salt vanns tank selges | tabozi | Selges | 7 | 12th December 2006 18:46 |