Akvarie tekknisk Ett forum hvor det kan diskuteres alt om mekanisk, elektronisk relaterte teknikker og løsninger for kaldt saltvanns akvarie.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 31st December 2004, 00:27   #1 (permalink)
Member

Medlem siden: Oct 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 134
Standard Kjøling til kaldt saltvann

Da jeg begynnte å sette opp utstyret til mitt kar tenkte jeg at en liten fryseboks 105 liter skulle gi god nok kjøling. Først hadde jeg bare en slangekveil oppi fryseren som jeg sirkulerte vannet gjennom, dette ga omtrent null effekt. Så fant jeg ut at hvis jeg fyllte fryseren med vann ville jeg få mer effektiv overføring av kulden.
Det ble litt bedre men langt fra så bra som jeg hadde håpt på, jeg kommer ned i rundt 13-15 grader og da har jeg litt redusert temperatur i rommet karet står i.

Det hadde vært ideelt å kunne kjøre temperaturen ned under 10 grader selv om det er 25 grader i rommet.

Jeg har tenkt på å skaffe meg er skikkelig kjøleanlegg til sommeren men disse er fryktelig dyre. Jeg har blinket ut Aqua Medic Titan 2000, her har jeg litt å gå på hvis jeg vil ha større kar senere også. Jeg fikk en pris hos Akvasia på 10 700,- .

Jeg lurte på om noen vet om dette lønner seg å bestille fra utlandet eller om det er andre produkter på markedet som er rimeligere?
TJtaule er offline   Svar med sitat
Gammel 31st December 2004, 06:41   #2 (permalink)
Member

Nessen sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Rong, Øygarden
Meldinger: 227
Standard Re: Kjøling til kaldt saltvann

Har ikke skjekket så grundig, men dersom man kommer opp i summer på 10700,- så kan det jo være en tanke å skjekke med et firma som driver med kjølemontasje. Kan jo være de kan hjelpe da også..

[marq=left]:danceHer kan du lese min Blog:dance[/marq]
Nessen er offline   Svar med sitat
Gammel 31st December 2004, 18:44   #3 (permalink)
Member

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Sande i Vestfold
Meldinger: 248

Jeg kjøpte en Titan 1500 i tyskland, og på den tiden var kronekursen gunstigere samt at jeg slapp frakt og høyere norsk moms. Det gjporde at jeg kom en del rimeligere ut. En Titan 2000 koster ned mot rundt 1100 euro i tyskland (drøyt 9000 kroner), legger du til frakt, tollbehandling og den høyere norske momsen er det ikke så veldig mye å spare.

Det som kanskje snart kan være interessant å tenke på, er imidlertid å ta de inn fra statene. En converter 220/110V koster ikke allverden, men frakten vil jo bli litt. Hos f.eks. Premium Aquatics koster en titan 2000 den nette sum av $949,99, noe som burde bli omtrent 5750,- norske kroner.
http://www.premiumaquatics.com/Merch...ode=AM-Chiller

Kaldt saltvann!!
Petrus er offline   Svar med sitat
Gammel 1st January 2005, 19:36   #4 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Meldinger: 2,885

Må du ha noen pumper eller lignende for å drive disse kjølerne, eller er det bygget inn ?
Hvordan er lyden av kjølerne ? Avgir de mye varme ?
Vurderer en slik kjøler selv etterhvert.
Gammel 1st January 2005, 23:36   #5 (permalink)
Member

Du må ha en pumpe for å sende vannet gjennom kjøleren. En Aqua Medic Titan 2000 tror jeg skal ha 2000-4000 liter i timen. Den jeg har, en Titan 1500 skal ha fra 800 til 2500 liter i timen.

Den bråker omlag som et kjøleskap når den går, altså ikke så veldig mye. Men den avgir temmelig mye varme, som bør ledes bort. Blir lufttemperaturen i rommet kjøleren står for varmt, så reduseres kapasiteten mye.

Kaldt saltvann!!
Gammel 30th January 2005, 20:03   #6 (permalink)
Member

Petrus, hva mener du er den høyeste temperaturen som er akseptabel for at makroalgene skal kunne trives?
Gammel 30th January 2005, 20:22   #7 (permalink)
Member

Vanskelig å si, på kort sikt kan nok relativt høye temperaturer aksepteres, på lengre sikt vil det nok være avhengig av flere forhold.

Alger som lever i tidevannsdammer er jo ihvertfall i sommerhalvåret tilpasset relativt høye temperaturer. Likeså en del grønnalger, som jo gjerne også trives i brakkvann. Enkelte steder er det jo ikke uvanlig med temperaturer over 20 grader om sommeren heller, og det lever alger der også.

Sånn uten å være for skråsikker, vil jeg tro at det vil være vanskelig for de fleste algene å leve i noe særlig over 16-17 grader på lang sikt, på kortere sikt kanskje 20 grader.

Men jeg tror også at andre forhold, som belysning, sirkulasjon, næringssalter o.l. er mer avgjørende for om algene trives. Dersom man først har fått etabliert et miljø der disse algene vokser godt, vil jeg kanskje tro at en gradvis heving av temperaturen til rundt 20 grader kan gå bra.

Hvorfor ikke prøve, så kan du komme med fasiten etterpå :mrgreen:

Kaldt saltvann!!
Gammel 31st January 2005, 23:55   #8 (permalink)
Member

Dersom jeg kjøper en slik kjøler har jeg tenkt å plassere den i en bod utenfor selve huset, her vil det være utetemperatur.
Noen som vet om en slik kjøler tåler lave temperaturer om vinteren?
Jeg har forsått det slik at du Petrus har mye av utstyret ditt stående ute året rundt?
Gammel 1st February 2005, 11:47   #9 (permalink)
Member

Medlem siden: Jan 2005
Meldinger: 125

Aqua Medic Titan 1500 bråker som et kjøleskap? Da her du vært heldigere med din en min! Min bråker mer som en Sabb Diesel! Nei, Det var å overdrive. Men den durer ganske bra. Det er minst 5 ganger mer enn et kjøleskap. I kjøleskap har man også klart å holde unna de dype basslydene. Titan 1500 durer med en klassisk dyp vrom-vrom-vrom-vrom lyd. Men jeg er så glad i den at jeg ikke bryr meg :-). Jeg har ønsket meg et skikkelig kjøleanlegg i mange år og når jeg endelig har fått det så er det ikke snakk om surmuling!

Jeg vet egentlig ikke hvordan en titan 1500 vil takle å stå ute i -15 grader, du må i alle fall sørge for at vannet i varmeveksleren ikke fryser. Men hvis apparatet tåler det så er jeg rimelig sikker på at du vil mangedoble kjøleeffekten. Lufttemperaturen har utrolig mye å si for effektiviteten til kjøleanlegget. Nå for tiden har jeg satt min kjøler til 4 grader. Det vil si den må kjøle ned vannet fra 5 til 4 grader med jevne mellomrom. Hvis lufttemperaturen er i overkant av 20 grader slik den pleier å være i rommet der jeg har karet, og sitter og jobber, så kan det ta både 3 og 4 timer. Men hvis jeg går ut av rommet og åpner vinduet slik at kald vinterluft kommer inn så drar den tempen ned på under en time. Men det kan jo ha noe å si at karet taper mindre kulde til omgivelsene når tempen i rommen er lav. Likevel, det er helt sikkert at kjøleren blir mye mer effektiv i den kalde luften.

Jeg føler virkelig med dere folkens som vurderer alle mulige løsninger for å slippe å kjøpe kjøler. Jeg har holdt på slik i mange år selv. Prøve å finne dyr og planter som kan tåle 25 grader og aldri vite hvorfor de dør eller blir syke. Er det tempen eller er det noe annet? Slanger ut av huset og ned i kar med kaldt vann, vifter som får huset til å bli fuktig. Det eneste som funket var en luftavfukter som jeg bygget om til kjøleanlegg (se hjemmeside). Men selv den hadde for lite hestekrefter til å få tempen i 540 literen min så lav som jeg ville. Til slutt gav jeg opp og kjøpte. Hadde spart mye tid og penger på å gjøre det med en gang. Jeg mener at alle som er interessert i norsk akvatisk liv burde gå til innkjøp av en kjøler. Man får alltid bruk for den. Selv om man blir lei og setter den på loftet så kommer den frem seinere. En vakker dag ser man noe gøy som man har lyst til å ha med seg hjem og ha i akvarium en stund. Og når ungene begynner med naturfagundervisning på skolen, eller en sommerdag kommer dragende hjem med reker, småfisk og krabber, så er det alltid fint å kunne la dem ha det en stund. Så mitt råd er, bit tennene sammen og pung ut til en kjøler. 8)
Gammel 1st February 2005, 15:42   #10 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Meldinger: 2,885

Hmm.. vurderer å kjøpe meg en AM Titan 1500... bråker de hele tiden eller bare når den kjøler ? Siden jeg skal ha den til tropisk saltvann trenger den bare kjøle slik at temperaturen holder seg under 30 grader noe som betyr at den ikke trenger å være på hele tiden.
Er det vibrasjons støy som kommer fra den eller er det motordur ? Kjøleren min vil stå rett over stuen :shifty

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are