Akvarie tekknisk Ett forum hvor det kan diskuteres alt om mekanisk, elektronisk relaterte teknikker og løsninger for kaldt saltvanns akvarie.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 16th October 2008, 22:19   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Florø
Meldinger: 31
Standard Skummer

Jeg skal sette oppigjen 1000 literen nå i november med kaldt saltvann. Vurderer å kjøpe ny skummer. Den jeg har frigir så enormt med bobler til akvariet. Boblene er så små at de er umulige å bli kvitt. Har prød alt mulig for å bli dem i returvannet før det havner tilbake i akvariet. De er så små at de knapt stiger oppover.
Har også hørt om andre som sliter med det samme. Dette er vel et velkjendt problem men finnes det en skummer som ikke frigir bobler? Deltec?

Kan grunnen være at den skummeren jeg har er for kraftig i forhold til protein inholdet? Eller er det noe galt med pumpa som lager boblene. At den lager for små bobler?

Vet dere om noen som har en brukt en?
Gammel 16th October 2008, 23:12   #2 (permalink)
Junior Member

stein sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Espeland/Bergen
Meldinger: 46
Standard Sv: Skummer

Hei, nå vet jeg ikke vilken type skummer du har, vist det er en med egen pumpe til og lage bobler og en pumpe som mater skummeren med vann som skal skummes, kan det være at du har for høy igjenomstrømming i skummeren, noe som gjør at det blir dradd bobler med retur vannet.

Mvh
Stein
stein er offline   Svar med sitat
Gammel 17th October 2008, 00:44   #3 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941

Hei Monicha , lenge siden sist
ja hvilken skummer har du ? Det er jo egentlig ønskelig med bittesmå bobler , har du prøvd boblefeller som svamper f.eks. ?
Eller han Stein har truffet blink ?
clown er offline   Svar med sitat
Gammel 17th October 2008, 20:35   #4 (permalink)
Junior Member

Den heter ATK (150 dispergat, tror jeg). Er ca 1.2 m høg. Har prøvd det meste. Strupe lufttilførselen og justere vanngjennomstrømmningen. Har latt vannet renne fra skummer og ned i et nesten flatt rør, nesten like langt som akvariet som har gitt stor overflate for boblene å briste mot vannflata (Om dere skjønner). I tillegg til at det vannet rann ned i et endekammer av 20 cm diameter pvc rør som har hull nede og er høgre enn vannstanden i akvariet. Så der hadde boblene gode muligheter til å stige oppover.
Men boblene er så små at de nesten ikke stiger opp i det hele tatt. Så den aller minste vannbevegelse tar de med seg. Jeg prøvde også noe filter, men hugser ikke helt hva jeg gjorde.

Så lenge jeg bare brukte skummeren og ikke innvendige sirkulasjonspumper med filter så gikk det ok. For mye bobler da også, men ok. Men satte jeg filter på sirkulasjonspumpene så hopet det seg opp med bobler der som så akkumulerte i akvariet. Eks En stor busk med rekeklo var helt dekket med bobler og ble nesten hvit. Så det endte opp med at jeg kuttet ut skummeren og bare filtrerte mekanisk. Det gikk i grnnen bra det halve året før jeg måtte tømme akvariet. Men det skal ikke være slik!:-(

Men det er mulig jeg kan gjøre mer med filter... Jeg kan kanskje prøve å sette skummeren høgre opp og la returvannet renne gjennom flere filtre og så ned i akvariet?
Alle tips tas i mot med takk.
Gammel 17th October 2008, 20:53   #5 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av MoLa Vis post
Men det er mulig jeg kan gjøre mer med filter... Jeg kan kanskje prøve å sette skummeren høgre opp og la returvannet renne gjennom flere filtre og så ned i akvariet?
Jeg ville ha prøvd dette først ja
Gammel 17th October 2008, 21:23   #6 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914

La vannet fra skummeren gå gjennom et tricklefilter. Tror det e` beste løsningen på problemet. Har samme skummer sjøl og dessverre de samme problemene. I ene karet går vannet fra skummeren i en syvliters boks fyllt med bioballer, blå svamp og nokke gøttfilter. Dette fjernet iallefall 95% av boblene.
Gammel 18th October 2008, 00:07   #7 (permalink)
Junior Member

Ja, jeg skal prøve det med filter. Det er bare det at jeg tror jeg har prøvd noe lignende. men er ikke sikker. Det er i allefall verdt et forsøk. Takk.
I følge en Deltec forhandler må nålehjulet renses eller skiftes ofte på ATK skummerene, noe en ikke trenger å tenke på med Deltecc skummerene. Har du forsøkt om det er noe der som gjør til at det blir mye små bobler?
Hvor stort akvarium har du?

Gleder meg sånn til å sette det opp igjen. Bare så synd at det ikke er april i stedet for snart november. Er så kaldt i sjøen...
Gammel 19th October 2008, 23:23   #8 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Tviler på om det er så veldig stor forskjell på holdbarheten mellom merkene , men sitter med inntrykket at nålehjul generellt slites fortere enn vanlige impellere.
Vitsen med nålehjul kontra vanlige er jo nettop det at de skal slå mere og finere luft(bobler) , så hvis du få tak i en vanlig impeller til matepumpen
(hvilken type er dette ?) så hadde det vel absolut vært verdt et forsøk tenker jeg.
Ikke er disse like dyre heller...
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
skummer som ikke skummer?? endy Lys, filtrering & annet utstyr 12 7th July 2006 05:31