| Akvarie tekknisk Ett forum hvor det kan diskuteres alt om mekanisk, elektronisk relaterte teknikker og løsninger for kaldt saltvanns akvarie. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Har et problem med testing av nitrit.
Har et bøttefilter på 2000 l/t, samt en blåfiltersvamp på 25x50x10 cm i sump, har kjørt akvariet siden november i fjor. Er klar over faren med at de kan bli en nitratbombe, men med kaldt saltvann så ønsker jeg noe som kan gjøre amoniakk og nitrit om til nitrat. Forer moderat to ganger i uka. Tester med Tetra sin dråpetest. Den viser oransje farge, dvs. at det er litt nitrit i vannet. Men er det testen som er upålitelig? Jeg skulle jo egentlig ikke ha noe problem med nitrit. Det bør være mer enn nok av bakterier som omdanner nitrit til nitrat. Får ikke testet nitrat før jeg får nye testsett. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Har du skummer ? Kan det være at noe dyr har dødd uten at du merket det ? Har du kanskje for mange dyr i karet ?
Ellers synes jeg at mating to ganger i uken er i minste laget... Hvis du tviler på testen , bør du kjøpe en (kanskje et annet merke)til og teste imot. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Har en innvendig skummer Aqua Medic Midiflotor plassert i sumpen.
Den passer egentlig til akvarium opp til 200 liter, men ønsker ikke mer skumming hvis det ikke blir nødvendig. Tror det er bedre å beholde litt nødvendige stoffer i akvariet og få til vekst på makroalger. Jeg 10 cm sand i bunnen, slik at akvariet rommer ca 350 liter vann. Har en del blåskjell som jeg prøver å følge med om noen dør. Men har også snegler, eremittkreps og sjøstjerner som spiser blåskjell. Men egentlig har testen vist for mye nitrit helt fra jeg hadde bare en sei og to torsker, og fjernet alt av tang som begynte å visne. Og da hadde akvariet modnet i 3 måneder. Har bare ikke fått tak i andre testtyper her oppe, så nå blir det bestilling hos Webzoo. Har byttet vann for å håndtere problemet. Men kom nå på en mulig ting å gjøre, og det er å teste vann direkte fra sjøen. Hvis testen viser for mye nitrit da, så er det mest sannsynlig testen som viser feil. Jeg har ikke bekymret meg så veldig for det. Fordi med så mye filtermasse + ei lang rørsløyfe til kjøler med mye bakteriflate, så vil akvariet normalt håndtere avfallsmengden, frem til nitrat. . Jeg har litt vekst av brunsli, det har jeg hatt i ihvertfall 3 måneder, det er jo et tegn på at der er bakterier som omdanner nitrit til nitrat. Blåskjellene (og O-skjell) har jeg en del av, fordi disse forbruker en del nitrat og filtrerer vannet. Hvis alle dør, så har jeg jo selvsagt et problem, men har lagt opp til å ha nok av åtselspisere og andre som spiser blåskjell. Ser ut til at det virker da det dukker opp reinspiste blåskjell i akvariet med jevne mellomrom, samtidig som jeg ikke finner døde blåskjell. Massedød i akvariet vil jo aldri være noen heldig sak, uansett om det er blåskjell eller andre som stryker med. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
Fikk tak i nytt testsett, og det viste også litt nitrit.
Gikk jo i den klassiske fella, å tro at det er noe feil med testsettet, fordi alt virker å være i orden i akvariet. Nesten som når man begynner å tvile på om kompasset virkelig peker mot nord. Jeg har en mistanke om hva som har skjedd denne gangen. Har to steiner med fjærerur, og mistenkelig stille der. Kanskje de har krepert hele gjengen. Tidligere har jeg kanskje hatt nitrit pga tang som har begynt å visne, har kanskje alikevel ikke vært rask nok å luke den ut før den begynner å gå i forråtnelse. Så nå blir det opprensking i akvariet, og trillebår og et par 25 liters dunker på vannhenting ned til fjæra, så får man ha god tro om at det ordner seg. |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Blåskjell (og O-skjell) forbruker ingen nitrat , men er solide ammoniak-bomber hvis de ligger og råttner etter at snyltere som sjøstjerner og boresnegler har "smakt"litt på dem...fjærerur er nok ikke store biomassen , så det er ikke største kilden tror jeg.Ellers er skummeren din i spinkleste laget til oppsettet ditt , du kan nok godt gå opp et hakk skummerstørrelsen uten å være redd overskumming (trodde aldri jeg skulle si/skrive noe sånnt en gang , har egentlig et meget avslappet forhold til temaet og er ellers av den oppfatning at mange overdriver her)
Ellers er det av stor betydning hvor mye lys du kjører , skal algene dine få "gode arbeidsforhold", bør de få godt og kraftig lys - gjerne ca. 1 watt/liter.Husk at alle dyr i kaldt saltvann er forbrukere , bare algene bruker fotosyntesen og jobber dermed imot. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Member
|
Har hørt at blåskjell forbruker nitrat, men har stusset på det.
Når det gjelder skummeren, så er den for liten til akvariet ja. Jeg har litt planer om å bygge en selv, hvis jeg først får bestemt meg for hvor stor skummer, også i forhold til et større akvarium senere. Har alt for dårlig lys nå, egentlig ikke rare greiene med T8 lysrør, så er ikke noe forundret over at makroalgene ikke klarer seg. Tenker på forskjellige typer belysning, har egentlig mest lyst å bruke kun T5 lysrør, men har blitt usikker på om det vil gi godt nok lys? |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
Skulle tro at t5 er bra nok til sommer/makroalgene , når det duger til lyskrevende steinkoraller, bare antallet stemmer i forhold til karstørrelsen.Kanskje lønner det seg å bruke rør med litt lavere kelvin ?
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Member
|
Har hatt opprensking i akvariet, var en kjempejobb, men godt å få det gjort.
Har samtidig ommøblert en del, flyttet de største steinene lengre bak i akvariet. Beholdt fire store o-skjell og noen blåskjell, synes de er utrolig flotte. Og noen hjertemuslinger. Regner med at vannverdiene blir bedre nå, får følge med de etter hvert. Har satt inn to store, flate steiner lent mot bakveggen, med biter av liggeunderlagg mellom steinen og glasset. Prøvde først med en stor bit liggeunderlag, men er så mye oppdrift i det at det flyter opp. Myk PVC-duk (Klarflex) er kanskje best å bruke, den er også gjennomsiktig med en blålig farge. 10 mm glass tåler en del, men utrolig ergelig hvis uhellet er ute og en stein skader glasset. Skal få lagt ut noen bilder snart. |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Member
|
En del av problematikken er også foring.
Til nå har jeg prøvd å fore slik at foret spises raskt opp og ikke blir liggende. Men hva med alle de som naturlig forsyner seg av mat på bunnen, og da i en slik mengde at fiskene ikke spiser opp alt? Da må det jo ligge fòr-rester på bunnen ei god stund, vil ikke det kunne gi utslag på ammoniakk og nitrit i vannet? Har blant annet noen trollhummere som ikke akkurat er så raske å forsyne seg av matfatet. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|