Akvarie tekknisk Ett forum hvor det kan diskuteres alt om mekanisk, elektronisk relaterte teknikker og løsninger for kaldt saltvanns akvarie.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 25th March 2008, 18:31   #1 (permalink)

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Sandnes
Meldinger: 15
Standard Norske saltvannslevende dyr i akvarie

Jeg har tengt å ha gående et kaldt saltvanns akvarie på hytta om sommeren.

Jeg har et 70liters akvarie, jeg byter muligens ut dette til et større...

Jeg har prøvd å ha fisk i det, men fisken dør etter 12 timer. Hva av utstyr trenger jeg for at det ikke skal bli for gromsete og få fisk/ krabber o.l. til å leve i 5 uker. Temperaturen i akvarie blir på 10-15 grader.

Der jeg fanger krabbene er det brakkvann, kan jeg ha brakkvann i akvariet eller må jeg ha 100% saltvann?

Takker for svar
kristian262 er offline   Svar med sitat
Gammel 25th March 2008, 19:32   #2 (permalink)
Member

Medlem siden: Jan 2008
Sted: Sortland
Meldinger: 122
Standard Re: Norske saltvannslevende dyr i akvarie

Du trenger først og fremst ei pumpe som sirkulerer vannet, for å få nok oksygen blandet inn i vannet. Den bør gjerne skape mest mulig bevegelse i vannoverflata, det gjør at vannet tar til seg mer oksygen fra lufta.

Tror fiskene døde pga. oksygenmangel, det er lett å se om fiskene "peser", dvs. febrilsk pumper vann over gjellene for å klare å få nok oksygen.

Temperatur på 10-15 grader går greit, så lenge du ikke får for mye algevekst slik at akvarievannet blir ei algesuppe.

Kjøp en liten hang-on skummer som kan stå i selve akvariet.

Bytt vann ofte nok, f.eks. 25 % en gang i uka.

Følg med om det fordamper vann fra akvariet, da vil vannet bli saltere og etterhvert for salt. Erstatt vannet som fordamper med ferskvann, siden det er bare vannet som fordamper, saltet blir igjen i akvariet.

Du kan ha brakkvann i akvariet, men jeg tror at det kan gi mer uønsket algevekst hvis du skal hente vannet i sjøen.
Men mange arter som du finner i sjøen vil ikke tåle brakkvann i lengre tid, selv om du finner de i brakkvann så kan de flytte mye på seg i sjøen og dermed få tilgang på det saltvannet de trenger. Det kan de ikke i et akvarium.
Morild er offline   Svar med sitat
Gammel 26th March 2008, 21:06   #3 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Sitat:
Hva av utstyr trenger jeg for at det ikke skal bli for gromsete og få fisk/ krabber o.l. til å leve i 5 uker.
Skal ikke være for pirkete her, men du får mye mere utav opplevelsene vis du ser litt lengre rfem en 5 uker Hvis ikke inntensjonen er å slippe de ut igjen da...

Gammel 27th March 2008, 12:06   #4 (permalink)
Member

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 125

Det som gjør at de dør fort kan være en kombinasjon av flere ting: Stress pga at dyrene er for store for karet, og karet gir et svært uvant miljø. Særlig fisk kan få det problmet. Oksygenmangel. Produksjon av ammoniakk. Alle disse syldes at du har for mye levende i karet. Ha større kar, ha mindre dyr. Særlig størrelsen på dyrene har mye å si. Det er bedre med mange små enn et stort. Husk at alt mudder, f.eks sand, og skitne steiner, klaser med alger inneholder mye små dyr og bakterier. Disse bruker oksygen og produserer ammoniakk. Høy temperatur er veldig farlig i kombinasjon med dette. Det får ammoniakkproduksjonen opp. Du får ut ammoniakken med å bytte vann. Så her er mine råd:

1. Større kar.
2. Små dyr.
3. Ikke noe skitt oppi.
4. Kjøp et målesett for ammonium. Hold nivået under det som rådes på settet ved å skifte vann ofte.
5. Sett karet ute i skygen. Hold øye med temp.
6. Ha en liten sirkulasjonpumpe for bedre oksygenutskifting.
Gammel 27th March 2008, 12:12   #5 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885

Sitat:
Opprinnelig postet av kristian262
Der jeg fanger krabbene er det brakkvann, kan jeg ha brakkvann i akvariet eller må jeg ha 100% saltvann?
Om krabbene kommer fra brakkvann ville jeg kanskje hatt brakkvann i tanken. Hvis du velger 100% saltvann må du huske å aklimatisere dyrene før du putter de i akvariet.
Gammel 28th March 2008, 00:08   #6 (permalink)
Member

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Sande i Vestfold
Meldinger: 248

Ser du er fra Sandnes.....men hvor er hytta, siden det er brakkvann der ? Da er det enklere å gi deg råd med hensyn til hvor salt du bør ha vannet. Men i utgangspunktet tilvenner de fleste saltvannsdyr seg å leve i brakkvann i mangel på noe bedre, jeg vet om få arter som foretrekker å tilbringe hele livet i brakkvann. MEN, mange arter er også veldig tilpasningsdyktige....og det er ingen regel uten unntak.

Jeg bor et sted der "sjøvannet" smaker omtrent som Farris uten kullsyre, men det er allikevel overraskende mye liv der. Hjemme i kjelleren må de imidlertid tilvenne seg å leve i "skikkelig" saltvann, da en del arter slett ikke liker Farris.

Siden du snakker om et "sommerakvarium", hadde det vært interessant å vite hvor langt fra sjøen det skal stå. Vi har hatt det et par somre på hytta, og den tekniske utrustningen bestod i en pumpe som hentet nytt vann fra sjøen med jevne mellomrom....og en overrenning som sendte det "gamle" tilbake. Altså to slanger til sjøen og en pumpe. Men det krever jo at man har bygd hytten fornuftig i forhold til sjøen.

Om du ikke har det, vil du måtte bruke samme utstyret som på et ordinært kaldt saltvannsakvarium for å få dyr til å leve såpass lenge. Bortsett fra da kjøler, siden jeg forstår det står plasser slik til at temperaturen vil holde seg brukbar.

Kaldt saltvann!!
Petrus er offline   Svar med sitat
Gammel 30th March 2008, 18:40   #7 (permalink)

Sitat:
Opprinnelig postet av Petrus
Ser du er fra Sandnes.....men hvor er hytta, siden det er brakkvann der ?
Hytta er i Søgne (ved siden av Kristiansand for folk som ikke er så god i geografi)

Sitat:
Opprinnelig postet av Petrus
Siden du snakker om et "sommerakvarium", hadde det vært interessant å vite hvor langt fra sjøen det skal stå.
Hytta er ca 200meter i luftlinje til brakvannet, ca 300meter i luftlinje til åpent hav.

Det tar ca 6 minutter å gå ned fra hytta til brakvannet og ca et kvarter til sjøen. Grunnen til at det tar så lang til er at veien ikke går direkte ned til sjøen/brakvannet.

Vi skal kansje kjøpe oss en ATV og da blir det mye lettere å hente vann. Det tar lang tid å gå opp og ned bakken når jeg har en 10liters bøtte full med vann i hånda...
Gammel 1st April 2008, 06:58   #8 (permalink)
Member

Medlem siden: Jan 2008
Sted: Sortland
Meldinger: 122

Har du bilvei frem til hytta?
I såfall kan du kanskje hente vann en annen plass, hvor du kan kjøre til sjøkanten?

Selv så bruker jeg 4 stk kanner med skrukork, på 25 liter hver, og kjører til en plass hvor jeg kan parkere nært sjøen.
Da går det greit å hente 100 liter sjøvann.
Morild er offline   Svar med sitat
Gammel 3rd April 2008, 19:13   #9 (permalink)

Sitat:
Opprinnelig postet av Morild
Har du bilvei frem til hytta?
I såfall kan du kanskje hente vann en annen plass, hvor du kan kjøre til sjøkanten?
Vi må gå 25 meter til hytta

Sitat:
Opprinnelig postet av Morild
Selv så bruker jeg 4 stk kanner med skrukork, på 25 liter hver, og kjører til en plass hvor jeg kan parkere nært sjøen.
Da går det greit å hente 100 liter sjøvann.
At jeg ikke tenkte på dette selv :bang
Takk for svar
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are