Akvarie tekknisk Ett forum hvor det kan diskuteres alt om mekanisk, elektronisk relaterte teknikker og løsninger for kaldt saltvanns akvarie.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 11th November 2007, 19:34   #1 (permalink)
Member

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 125
Standard Gladnyhet for kaldtvannsakvarister

D&D har lansert nye kjølere. En svært interessant er DC750:

http://www.theaquariumsolution.com/?q=node/390

http://www.aquatics-online.co.uk/cat...nditioners.asp

Den koster 4118 kroner inklusive norsk moms og frakt og er litt kraftigere enn en Titan 1500 fra Aqua Medic. Aqua medicen koster 10500 i Norge og nesten like mye fra utlandet. DC750 er kraftig nok til de aller fleste hjemmeakvarier. Jeg bruker f.eks Titan 1500 til min 1000 liter.
Jeg kommer sikkert til å kjøpe en bare for å ha i reserve!
Gammel 11th November 2007, 23:12   #2 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941
Standard Re: Gladnyhet for kaldtvannsakvarister

Til nedkjøling av tropiske saltvannskar er jo dette unektelig en god pris.Jeg blir dog litt forvirret av opplysningene til strømforbruket/kjølekapasiteten ; AM sin kjøler(1500 modellen) er oppgitt med 375 W stømopptak(?) og 750 W kjølekapasitet , mens ved DD's modell kan jeg ikke se noe annet nevnt enn 750 W kjølekapasitet.
DD's kjøler skal kunne dra ned 300 l med 10 grader , mens AM skal kunne klare 10 grader ved 700 liter.
Litt avhengig av hva som er rett når det gjelder de faktiske ytelsene trenger ikke prisforskjellen være så stor som det ser ut til.
AM 's 1500 kan en få til ca. 7000,- kr. fra denne adressen :
https://wwws.aquaterrashop.de/meerwa...09315ab2d940af
( de trekker ut den tyske momsen og en betaler ingen frakt ved bestillinger fra 350,-€ , alltså ca.3000,-kr.)
Interessant synes jeg virker også kjølern til Deltec , som har et veldig lavt strømforbruk i forhold til kjølekapasiteten)
https://wwws.aquaterrashop.de/meerwa...09315ab2d940af
Ellers så har jeg selv bare erfaring med en ølkjøler , den var meget effektiv men dro hele 1000 W :shock: , og det ble dyrt (ihvertfall om sommeren),
så det meste av de andre apparatene som er nevnt her , må vel være bedre enn det...
clown er offline   Svar med sitat
Gammel 12th November 2007, 07:31   #3 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338

DC300 modellen så jo også interessant ut,

uansett gjør jo dette det mere interressant å ha akvarium i stua her som er i øverste etasjen, det har jeg ikke følt at jeg har kunnet hittil pga varme somre.

Aquafreaks - Forum for de med saltvann i akvariet
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Gammel 12th November 2007, 09:58   #4 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Meldinger: 2,885

På tide det kommer et produkt som kan konkurrere med AM..
Gammel 12th November 2007, 16:49   #5 (permalink)
Member

Takk for linken Clown, jeg hadde ikke tenkt på at tysk moms faktisk var så høy.

Her er grunnen til at jeg tror DC750 er bittelitt kraftigere enn AM1500:
Den veier litt mer. Den trekker litt mer strøm (1.8 ampere gir 414 watt). Den er litt større. Ellers har den nesten helt samme form.

AM1500 er ratifisert til 790 Watts kjøling, mens DC750 er 750 Watt. Problemet er at en kjøler sin effektivitet er totalt avhengig av temperaturen på luft og vann. Hvis ikke produsentene har brukt nøyaktig samme testmiljø så kan ikke resultatene sammenlignes. Så blir det jo litt bukken til havresekken når produsenter skal teste seg selv. Så det trenger ikke bety annet enn at D&D (Deltec?) er "ærligere" enn Aqua medic. Når det gjelder testen på hvilken akvariestørrelse de ulike kjølerne passer til å er den mest sannsynlig totalt subjektiv. Så det blir umulig å sammenligne på det området. Så er det jo litt påfallende at AM påstår at deres kjøler er 1/2 HP men D&D påstår 1/4, som er riktig. Jeg har sett mange kjølere fra mange produsenter og alle kjølere med tilsvarende spesifikasjoner er 1/4 HP. Det tyder på at AM ikke vet hva en hestekraft er for noe i kjølesammenheng. Det er ikke det samme som mekaniske hk.

Grunnen til at dette med topp kjøling til 4000 kr er så kult er at nå er ikke kjøling lenger noe som skremmer folk vekk fra hobbyen. Jeg husker da jeg begynnte at 3-4000 tenkte jeg at jeg kunne ha levd med, men 10000, det ble liksom helt sykt. Så jeg tror dette kan få konsekvenser for kaldtvannshobbyen som helhet.

ECOkjøler fra Deltec:
ECOKjøler er en vannfordampingskjøler. Den fordamper vann på samme måte som en vifte installert over karet. En slik kjøler kan fort bli et fuktmareritt i kalde Norge. Hvis man bor i et varmt, tørrt klima og har aircondition og god ventilasjon, blir det bedre. Jeg har ikke testet teknikken. Men jeg har ikke noe tro på at det kan brukes til kaldt saltvann i alle fall.
Gammel 12th November 2007, 18:03   #6 (permalink)
Member

DC-750. Tenkte det var en kinaimport.
En liten glipp i manualen nevner hvem som egentlig har laget kjøleren. Et kinesisk selskap ved navn Hailea:

http://www.hailea.com/E-hailea/product-1/HC-300A.htm

Om Hailea:
http://www.hailea.com/E-hailea/index2/J1.htm

:lol:
Gammel 25th December 2007, 10:55   #7 (permalink)
Member

Her kommer en liten oppdatering for de som snuser på slike kjølere:

Jeg prøvde å bestille kjøleren i linken over fra aquatics online. Desverre klarte de ikke å få penger ut av debitkortet mitt så etter en del mailer og en telefonsamtale gav jeg opp. Kunne ikke finne noen andre i UK som sendte til utlandet og solgte slike kjølere. Det var et lite selskap i UK som solgte Hailea HC500 1/2 HP kjølere svinebillig via ebay.co.uk. Men de reklamerte ikke med at de sendte til utlandet. Og etter en del stress med aquatics online så gadd jeg bare ikke å skrive til dem spørre om de kunne sende.

Det ser heller ikke ut til å finnes noen andre i Europa som forhandler D&D eller Hailea kjølere. Ellers er det kun Deltec, TECO og Aqua medic. De har en annen prisklasse. Skikkelig irriterende siden jeg må ha en ny kjøler nå. Aqua medic 1/4 HP en min klarer ikke jobben i vinter aleine. Det endte med at jeg bestilte en TECO TR20 1/3 HP kjøler fra aquaristic.net i Tyskland. Aquaristic.net gir inntrykk av å være seriøse. De har mulighet for retur av feilprodukter også. Den kommer på ca 6800 med frakt og moms.

Drømmekjøleren er jo en av disse som er spesiallaget for kaldtvann:
AquaLogic Delta Star Research Chillers 40°- 80°F

Prisen var et stykke under det man betaler for tilsvarende aqua medic kjølere, men jeg tør ikke tenke på frakten fra USA.
Gammel 15th June 2008, 11:40   #8 (permalink)
Member

Standard Sv: Re: Gladnyhet for kaldtvannsakvarister

Johoo!

Nå er disse tilgjengelige i Norge også. Korallen har tatt dem inn og de er skikkelig billige:

http://www.korallen.mystore.no/index.php?cPath=149_283
Gammel 15th June 2008, 14:32   #9 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Meldinger: 2,885
Standard Re: Sv: Re: Gladnyhet for kaldtvannsakvarister

Ååå.. glede For en gangs skyld en kjøler som ikke koster skjorta
Skal du handle Norskfisk? Vurderer å invistere i en DC-2200 og sette den opp i kombinasjon med min hjemme lagete titan kjøler.
Frogfish er offline   Svar med sitat
Gammel 15th June 2008, 21:30   #10 (permalink)
Member

Standard Sv: Re: Sv: Re: Gladnyhet for kaldtvannsakvarister

Nei, "desverre" har jeg en grei kjøler (Teco TR20) pluss en i reserve (Titan 1500). Jeg har heller ikke lyst til å bygge om lyddempekassen min akkurat nå. Så det blir nok ikke før neste gang jeg setter opp kar.
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are