| Akvarie tekknisk Ett forum hvor det kan diskuteres alt om mekanisk, elektronisk relaterte teknikker og løsninger for kaldt saltvanns akvarie. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Forhandler
|
Så er de montert da, lampene fra Sfiligoi. Dette er Infinity som styres via ACLS. ACLS er en avansert lyscomputer og samtidig eksterne ballaster.
De gir betydelig mindre varme fra lampen, ja faktisk overraskende mye mindre. Lampene er her koblet i hver sin ACLS og kan styres uavhengig av hverandre, men også sammen slik at soloppgang/nedgangseffekt oppnås. Jeg legger ut noen bilder av vidunderne. De er utstyt med 250W 10000K HQI fra BLW samt 4x24W SuperActinic fra Sfiligoi. Begge lampene har 2x "moonlight led". ACLS har mange muligheter. Den kan stilles som "Auto/biotop". Dvs den følger naturlig sommer og vinterrytme. Laveste daglengde er 21. desember mens lengste er 21. juni. Den kan også brukes til lysstyring etter ditt eget godtbefinnende. ACLS har Sunrise og Sunset funksjon og mange fler muligheter. ACLS har også en "New" funksjon som reduserer lysstyrken på HQI i inntil 15 dager etter at nye pærer er satt inn. Bildet 1 viser at venstre lampe er tent for soloppgang. Sakte stiger lyset til ønsket styrke. På ACLS'en kan en se at HQI venstre er nå kommet til 13% lysstyrke. ![]() Her er fullt lys. Dvs. ikke 100% fordi "New" funksjonen er satt til. Dermed er høylys 73% av HQI pærenes styrke. ![]() Lampene henger her noe høyt. Dvs. 30cm over vannet. Det anbefales lavere montering om ønskelig. Ingenting av HQI lyset skal vises på vegg eller gulv. Lampene er nå senket til 18cm. Eneste bakdelen med dette er evt. vannsøl og sprut på varme glass. Solnedgang: ![]() Begge lampene har begynt "solnedgangen". Venstre lyser nå 29% mens høyre er på 66%. Det anbefales relativt kort soloppgangs tid. Kalde pærer slites fortere ved sakte oppvarming. Solnedgangen kan vare lengre. (Da er vi jo hjemme fra jobb og kan nyte synet). Det er ingenting i veien for at ACLS kan kjøre lange soloppgangs/nedgangs perioder. Bakdelen er slittasje på pærene. Så langt har dette bekjentskapet vært en fornøyelse. Allerede etter kort tid, ble det fargeforandringer i akvariet - og det mens lampene kjører med redusert belysning. Svarer på spørsmål så godt jeg kan og når jeg har tid. mvh Per Arild
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Solnedgang og oppgang er forbausende raskt nede ved ekvator :-)
Hvilke fargeforandringer har du i karet? (regner med til det bedre)
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Forhandler
|
"Sunrise" og "Sunset" effekten kan stilles fra 0,15timer til 5.59timer.
Om det er kort soloppgang/nedgang i tropene så er det ikke kvarteret før solen står høyest og lyser sterkest. Det viste seg at noen farger som fremsto som brune etter kort tid bl.a. fikk grønntoning. Koraller med fluoriserende effekt ble virkelig fluoriserende. Min tidligere HQI var av 14000K typen og med 4x Actinisk T8 rør. Mye av fargeendringene skyldes sansynligvis betydelig bedre Actinisk lys, men også HQI pærene med fargetemp på 10000K er fantastisk bra. Per Arild
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Da takker jeg fo den hjertelige gode servicen og mottakelsen jeg og Criss ble tildelt i forbindelse med vårt lenge annonserte Stavangerbesøk.. :notworthy
Ble mottatt som konger, og selv om det kansje ble litt kaotiskt med tanke på "nyåpning" av Kilden senter,fikk jeg endelig sett Scopas,Reef,og H:a.Z "live" omsider :mrgreen: Tross mye folk i butikken tok Reef seg tid til en privat guiding hjemme hos disse to,hvor vi fikk se to fantastiske,men likevel forskjellige karoppsett 8) Takker for omvisningen av de flotte karene,og all tid dere brukte på oss her ja Armaturet jeg endelig tok meg tid til å hente :lol: ,var mer "gedigent",enn jeg egentlig hadde forestilt meg på forhånd ja...men steike hvor lekkert!!,og gleder meg til å få alt i gang nu ja 8) :P Var litt uheldig med tidspunkt for besøket,med tanke på at jeg vurdert sterkt å shoppe litt levende goiser hjem....men får ta det igjen senere,når de får inn en sending igjen 8) Etterpå ble vi innvitert hjem til H.a.Z,og frue til en alle tiders middag,og fikk også tittet på deres flotte oppsett.... Fikk med litt avleggere på toppen!"noe som absolutt ikke var forventet på forhånd,og han får ha en tur tilgode i karet mitt,når han kommer på en gjengjeldelsesvisitt til Bergen,da jeg nevnte jeg hadde litt forskjelligt fint til han,som jeg så han manglet,i ett ellers velfylt kar...Tusen takk H.a.Z for gjestfrihet,og det samme må selfølgelig siest til scopas og Reef for all den tid de la ned på oss fra Bergen... Frister med en tur til her på ett senere tidspunkt ja uten tvil... 8)
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
|
Bare hyggelig, flott dere fikk litt ut av turen da utover henting av armaturet :-)
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|