Akvarie tekknisk Ett forum hvor det kan diskuteres alt om mekanisk, elektronisk relaterte teknikker og løsninger for kaldt saltvanns akvarie.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 24th March 2007, 23:59   #1 (permalink)

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Eggkleiva
Meldinger: 27
Standard 72l Kaldt saltvann

Hei er i planleggingsfasen av et norskt saltvannskar på 72l.
Tengte å gjøre det enkelt. Det tekniske kommer til å bestå av akvariet som er et Jebo kar på 72l og kun et lysrør, Sylvania aquastar 10000k 18w. 2 stk eheim compact på 600lt hver og skummer etter hvert(noen forslag?) Tenkte på en aqua medic midiflotor fra akvasia. Vet at dette er alt for lite lys men jeg tenkte å kun ha krabber eller reker og etter hvert som det blir stabilt bytte ut krabbene med et par flyndrer. Tror nok at krabber og 2cm lange flyndrer er en dårlig kombinasjon. Eller vil krabben(e) spise rekene også? Kan jeg klare meg uten skummer i dette karet? Kommer til å bytte ca 15-20l hver 14dag. eller kan jeg bytte litt sjeldenere om jeg har skummer og to små flyndrer + reker? En ferskvannsakvarist sier at dette ikke kommer til å leve i 5 dager en gang pga at dyrene bruker opp saltet :evil: . Men etter ca 1 år studering på internett om saltvann har jeg ikke funnet noe om dette (heller tvert imot). Også var det en ting til, må jeg tilsette kalkvann eller holder det med destilert vann fra apotek?(til etterfyllig vel å merke). Ble et langt innlegg dette men det blir vel en del spørsmål etterhvert. :cheesy:
Sidd er offline   Svar med sitat
Gammel 25th March 2007, 00:04   #2 (permalink)

Standard Re: 72l Kaldt saltvann

Kom på selv nå at flyndrer kan jeg bare glemme pga jeg har ikke kjøler. Blir nok temmelig lunkent vann.
Gammel 25th March 2007, 00:31   #3 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941

hei Sidd , reker og små flyndre er nok noen av dyrene som tåler best at
det blir litt mer lunken enn kaldt saltvann...men mye over 20 grader i lengre tid
er ikke noen god løsning for de fleste av dyrene en finner i sjøen her.
krabber er veldig artige skapninger , men gjør stort sett kål på allt annet.
De er storspisere og vil belaste vannet hardt.
Ingen dyr "bruker" opp saltet , bare deler(som kalken ) av saltet vil minke , men forbruket i ett kaldt system er langt lavere enn i tropisk saltvann , og lar seg enkelt etterfylle med calciumchlorid eller andre kalkpreparater beregnet for akvariebruk.
clown er offline   Svar med sitat
Gammel 25th March 2007, 09:18   #4 (permalink)

Ok,tusen takk. Men er det noen som har forslag til skummer? Hvordan vil kråkebolle klare seg i dette? Blir det for varmt for den? Tror jeg klarer å holde temperaturen rett under 20grader
Gammel 27th March 2007, 16:38   #5 (permalink)

Må jeg ha osmose anlegg til dette?
Gammel 27th March 2007, 19:49   #6 (permalink)
Member

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 125

Nei, osmoseanlegg er når man lager saltvann selv av hardt vann. Du skal vel hente vann eller?
Gammel 27th March 2007, 23:31   #7 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914

Må først innrømme at dette e` litt utenfor mitt felt siden tropisk saltvann e` det eg har holdt mest på med. Om du trenger osmoseanlegg eller ikkje avhenger av hyppigheten av vannbytter og kor rent vannet i springen din e`. Hvis du omtrent bare har fisk og reker tror ikkje eg at det vil bli forbrukt så vannvittige mengder av calcium, et vannbytte på 20L i måneden vil nok fint kunne holde calciumnivået høyt nok oppe. Når det gjelder behovet for skummer vil du nok kunne se det etterhvert. Fordelene med skummer e` ikkje bare at de fjerner proteiner men også at de lufter vannet veldig godt. Vil anbefale en liten grei luftskummer, f.eks. aquamedic sin.

Håper det var litt til hjelp. :cheesy:
Gammel 27th March 2007, 23:33   #8 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914

Når det gjelder kråkebollen vil eg tro at den kreperer fort med temperaturer oppunder 20grader. Dette p.g.a. at man ikkje ser kråkeboller langt oppi fjæren om sommeren. De trekker ned på dypere vann om sommeren og kommer gjerne inn i viker om vinteren. (Egne observasjoner)
Gammel 28th March 2007, 07:25   #9 (permalink)

Tusen takk. Da vet jeg hvordan jeg starter opp. Med skummer (aquamedic miniflotor) og uten osmose (i starten i vertfall)
Jeg skal nok hente vann i sjøen, men holder det virkelig med 20l vannskifte i måneden? hvis det gjør det er det jo veldig greit da.
Så da starter jeg med å legge stein ol direkte op bunnen, uten osmose og med skummer
Gammel 28th March 2007, 11:30   #10 (permalink)

det siste innlegget mitt ble litt rart. jeg satt på skolen og hadde dårlig tid :threaten:
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are