| Akvarie tekknisk Ett forum hvor det kan diskuteres alt om mekanisk, elektronisk relaterte teknikker og løsninger for kaldt saltvanns akvarie. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Hei,
Jeg har tenkt å snart starte opp igjen mitt kalde kar, men jeg har ikke plass til det karet jeg hadde tilligere. Jeg vil ha et kar med ca. følgende mål: 130-140cm x 65cm x 65cm. Jeg lurte på å ha alle sidene unntatt frontruten i acryl. Noen som har tips til hvor jeg kan få bygget et slikt kar (til en fornuftig pris)?
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Jeg har et selvbygget 120x60x60 med dobbelt frontglass som jeg nettopp er ferdig med. Kun glass i front, ellers glassfiber. Det har veldig god isloasjon og er veldig sterkt og fint. Hvis du er interessert kan jeg legge ut bilder av det.
Bare en svakhet: Når jeg fyller i kaldt vann på ca 7 grader så blir det tendenser til dugg mellom glassene. Den forsvinner etterhvert, men jeg kan ikke garantere kvaliteten på det doble glasset. Derfor selger jeg det billig. Hvis det blir problemer med det doble glasset kan en nevenyttig person fjerne ytterste platen slik at det blir enkeltglass. Pris: kr 1000
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Hmmm, høres interressant ut!
Jeg vil gjerne at du legger ut noen bilder av det. Hvilken tykkelse har du brukt på frontglassene? Jeg kommer ikke til å ha det så kaldt som 7 grader, kommer nok til å ligge på 12-15 grader. Hvordan tror du duggproblemet kommer til å arte seg da? Er karet 100% tett og trygt?
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
OK, skal legge ut bilder når jeg kommer hjem.
Duggen forsvinner ved 9-10 grader. Karet er 100% tett og trygt. Det har også hull for overrenn til sump.
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Member
|
![]() ![]()
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Administrator
|
Blir like imponert hver gang jeg ser på de akvariene dine Jon Olav!
|
|
|
#7 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Det var en fin tank, imponerende med dobbelt glass..
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Member
|
Hei,
Den ser jo veldig fin ut! Jeg kjøper den :-) Jeg tror jeg kan komme og hente den i helgen hvis det passer for deg.
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Member
|
Takk for komplimentene folkens!
Skal begynne på en 1000 liters i samme stil nå i Mars som jeg skal sette opp selv til våren. Tror jeg har funnet løsning på problemene rundt det å lage dobbelt glass, ved å ha fuktabsorberende middel i hulrommet og diffusjonstett epoksy som forsegling. Men pga mye arbeid så tror jeg at jeg dropper det og aksepterer litt kondens om vinteren på det nye karet. Kommer snart med en artikkel om hvordan karet ble bygget. TJtaule: Det passer, pm'er deg.
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Member
|
Artikkel om karet er nå her:
http://www.jonolavsakvarium.com/eng_...006/index.html
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Kaldt saltvann | Morild | Pratemakeren | 3 | 23rd February 2008 22:58 |
| 72l Kaldt saltvann | Sidd | Akvarie tekknisk | 12 | 14th April 2007 14:55 |
| Lys til kaldt saltvann | TJtaule | Akvarie tekknisk | 26 | 23rd March 2005 15:29 |
| Oppstart av kaldt saltvann | Frogfish | Akvariet | 3 | 2nd March 2005 22:09 |
| Kaldt saltvann. | Frogfish | Akvariet | 0 | 16th December 2004 12:22 |