Akvarie 600L eller større Ett dedikert forum til de som har akvarie tank over ca 600 L.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack (11) Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 13th January 2012, 03:03   #51 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Askim
Meldinger: 53
Standard Sv: torae 1200L

Sitat:
Opprinnelig postet av torae Vis post
Personlig ser jeg ikke det med stor vekst som et suksesskriterium.
Og jeg er enig, men det betyr selvfølgelig ikke at jeg ikke vil ha det. Stor vekst for meg er gøy, og jeg knekker gledelig frags.

Jeg har noen måneder etter oppstart slitt med å holde SPSer i akvariet (lignende problem som Tom, Eagle fra SF). Dette har forsåvidt snudd seg nå, og jeg har ikke mistet en eneste SPS for en lengre periode. Korallene har polypper og greie farger, og akvariet er algefritt.
Jeg har begynt å dosere litt aminosyrer, samt foret med Reef Paste fra D-D. Etterhvert skal jeg også teste ut ReefPearls. Men veksten er allikevel så som så, det vokser men sakte.

Når du sier "det går mer på akvaristen enn noe annet", hva tenker du på? Hva er det jeg, akvaristen, kan gjøre for å oppnå bedre vekst?

Du får legge ut noen bilder snart. Akvariet ditt har vært en stor inspirasjon for meg, som har fulgt dine fotspor og kjører akvariet utelukkende kun med keramisk stein (Aquaroche).

Til slutt vil jeg bare spørre hvor du fikk tak på denne døde steinen og AlgaGen Phycopure?
Gammel 14th January 2012, 01:00   #52 (permalink)
Senior Member

torae sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 411

Jeg handler fra Mrutzek Meeresaquaristik und Reptilien( Hauptseite ), de har det meste, men steinen hadde jeg fra før. Jeg lager død stein ved å legge stein i 35% eddik en time med en påfølgende mekanisk rensing og utskylling i osmosevann. Dette er en meget godt fungerende metode som åpner porer i stein og blir gullanes rein.

Det jeg mente med "det går mer på akvaristen" var ymtet på min noe slepphente oppfølging av karet.

PS! jeg liker også god vekst, noe annet hadde vært lureri, men korallene blir ikke like fine når en må starte å ta fragger.

Det ble 10 fisker fra JH i dag gitt. Det gikk greit som bagasje på SAS. Sist tok jeg med en gul kirurg i håndbagasjen på flyet, det gikk helt greit
Gammel 14th January 2012, 03:56   #53 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Askim
Meldinger: 53

Takk for svar, Tor!

Nå maser jeg fælt her, men kun et siste spørsmål. Du hadde tydeligvis gode erfaringer med PS.
Hvorfor bestemte du deg for å bruke død stein i tillegg til PS i dette nye karet?
Gammel 14th January 2012, 09:22   #54 (permalink)
Senior Member

torae sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Haimat Vis post
Takk for svar, Tor!

Nå maser jeg fælt her, men kun et siste spørsmål. Du hadde tydeligvis gode erfaringer med PS.
Hvorfor bestemte du deg for å bruke død stein i tillegg til PS i dette nye karet?
Grunnen er at jeg bla. ønsket en utforming som jeg ikke hadde i plast. Har laget et ganske stort overheng formet som en lang S i pleksiglass som er silikonert fast i bunnen av karet. Pleksiglasset er dekket med et tynt lag med død stein.
Gammel 11th March 2012, 19:08   #55 (permalink)
Senior Member

torae sin avatar

Hei på dere! da er det på tide å bidra litt til forumet ved å dele noen bilder tatt i kveld. Karet er på ingen måte etabler, men det er bra vekst og korallene ser ut til å trives godt. Har nå over noen måneder jobbet med å holdt jevne parametere. Flytteprosess og venting på nytt kar gikk hardt utover det levende, men det meste har nå kommet seg. Det kommer fortsatt til å ta tid før det ser etablert ut.

Det skal ikke gå så lenge til neste gang før det kommer flere bilder, om det er ønskelig

Gammel 11th March 2012, 22:31   #56 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458

Se det ja Tor.
Var da noen fine kroner du viser til der,og ikke noe å skamme seg over disse bildene,så bare fyr løs du,og ser jo riktigt bra ut så langt.

Farger det kommer,tro meg!
ser jo selv kvantesteg på nettopp farger her hos meg også etter mitt heller slappe tilbakelagte akvarieår,men desto bedre gleder og koser jeg meg uke for uke nu når jeg pluttseligt får den ene "aha opllevelse" etter den andre her om dagen,nåe jeg tenker.. Å.. hvar det slik de så ut når de sto som best for lenge siden,he-he..
Egentligt kjempe artigt bare det,og jeg kan love deg.. en del av det jeg hadde så nærmest totalt fargeløst ut etter langt og begrederligt vedlikehold,men jaggu sa en smør..Det aller meste kommer tilbake i tilfredstillendes fart,når en bare "kjæler" litt med de,og gir de det de vil ha.
Gammel 12th March 2012, 00:06   #57 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Sep 2009
Sted: trondheim
Meldinger: 47

lækkert, bærre lækkert.
Trur nesten at æ må ta mæ en tur snart,
tar da selvfølgelig med noe verktøy
Roar G er offline   Svar med sitat
Gammel 12th March 2012, 16:27   #58 (permalink)
Senior Member

torae sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Knut-Arne Berg Vis post
Se det ja Tor.
Var da noen fine kroner du viser til der,og ikke noe å skamme seg over disse bildene,så bare fyr løs du,og ser jo riktigt bra ut så langt.
Neida, jeg skammer meg ikke over det som blir, men det er ikke artig med et kar som ikke har en positiv utvikling. Nå går det i hyppige vannbytter og tilsetting av litt AlgaGen Phycopur hver natt, det gjør susen. Mottok en leveranse på 500kg salt fra Moss, derav mine 300kg, så nå er det ingen grunn til ikke å bytte vann.

Ja, Roar, det er vel fint nok vær for deg snart også nå Det er fullt lov å ta seg kaffe uten verktøy, men det vet du jo
Gammel 22nd April 2012, 20:21   #59 (permalink)
Senior Member

torae sin avatar

Det er så god plass her inne på forumet så jeg legger inn noen flere bilder Korallene ser ut til å trives for tiden og jeg holder nå det meste bare ved like. Tilsetninger er minimal, men vannbyttet ligger på ca 15% i uka + 2dl MgCl2 daglig og kalsiumreaktor.

Gammel 22nd April 2012, 21:18   #60 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458

Ay-ay-ay Tor!,og jaggu på tide du letta litt på "sløret" med flotte korallbilder fra nytanken din ja,og jeg har ventet lenge på dette,he-he!

Masse fine Acros,og dette er jo heelt i min smak,som du og flere andre sikkert har fått med dere,så nu er Søndags kvelden reddet for mitt vedkommendes!

Er sånn "halveis" så vidt begynt å "kikke" etter ett eller annet kamera med egnede objektiver til akvariefotografering i det siste,men vi får se..
Når en ikke har den helt store innsikt/erfaring med hva en bør være på utkikk etter,så er det nesten håpløst å kikke innom butikker og nettet,da det egenligt ikke sier meg så mye disse betegnelsene på utstyrs varianter,og får forskjellige råd fra butikk til butikk(alt etter hva de har inne..)
Så lite som jeg kommer til å bruke slikt utstyr,så har jeg faktiskt vurdert noe brukt,men krever jo selvsagt litt innsikt på hva en bør se etter i det utroligt innholdsrike variant marked.
Men.. må være noe enkelt som kan kjøres på "automatikk" så langt har jeg kommet...
Lysten på å "knippse litt selv" tiltar jo mange 100% av å se slike flotte bilder du klarer å få til,må innrømme det Tor!.
Svar

Bokmerker

LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.aquafreaks.no/forum/akvarie-600l-eller-storre/4058-torae-1200l.html
Skrevet av For Type Dato
Nyhet : ReefPearls « Korallen.no This thread Refback 5th April 2011 23:16
Korallen kommer pÃ¥ NRK1 (6.april 20:15) « Korallen.no This thread Refback 23rd March 2011 18:43
Eksempler pÃ¥ koraller som er pÃ¥ lager. « Korallen.no This thread Refback 15th March 2011 16:20
Balling « Korallen.no This thread Refback 15th March 2011 12:56
NextReef SMR1 Biopellets Reaktor « Korallen.no This thread Refback 13th March 2011 00:45
Mykkoraller « Korallen.no This thread Refback 10th March 2011 18:43
Koraller « Korallen.no This thread Refback 9th March 2011 22:55
Steinkoraller « Korallen.no This thread Refback 9th March 2011 21:39
Om Korallen « Korallen.no This thread Refback 9th March 2011 21:01
Kjempetilbud pÃ¥ 1150 liters akvarium. Optiwhite med svart bakvegg « Korallen.no This thread Refback 7th March 2011 15:45
Korallen.no This thread Refback 7th March 2011 13:23

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
torae sitt 800L torae Akvarie 600L eller større 213 15th February 2011 22:38
Gullkorn fra Galleriet (Vinner) Mai/2009 torae Tage Kvartalets Gullkorn 11 4th May 2009 08:31
Gullkorn fra Galleriet (Vinner) November/2008 Torae Tage Kvartalets Gullkorn 5 4th November 2008 21:50
Gullkorn fra Galleriet (Vinner) Oktober/2008 Torae Tage Kvartalets Gullkorn 8 1st October 2008 22:42
2 x 1200L/t pumper byttes i større pumpe espeng Selges 2 21st October 2006 00:00