Tråd: reef keramikk
Vis ett enkelt innlegg
Gammel 27th December 2007, 20:27   #9 (permalink)
Knut-Arne Berg
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
Standard Re: reef keramikk

Jaaha..
Er jo litt skeptisk til slike matrialer i utgangspunktet da,til bruk i saltvann..
Da tenker jeg på faren for stoffer som skilles ut,og mener å ha lest at går noe i ferskvann,så vil det nøvendigvis ikke si det blir en suksee i saltvann,grunnnet mer aggresivt miljø i saltvann :|
Har jo over 100kg reefkeramikk selv,som jeg skal bruke i "Askøyreefet",når jeg omsider får det opp :| ,og det er av ett Tyskt merke(Aquaconnect)...disse er meget porøse i strukturen,og brent ved 250grader i etterkant,men hva de er laget av,har jeg ikke peiling på(de er hvite som ny),men tørner jo mer og mer over ettersom vann/kalkalger gjør sitt inntog,og har sett på bilder ett år etter at de er tatt i bruk,at de ser omtrent ut som LS i karet
Det som først og fremst er interisangt med de er jo porøsiteten,da det er første betingelse for grunnlag til liv med tiden,noe som igjen skaper balanse i karet...
I en så liten "balje"som jeg tenker på...og med så lite muligheter for stein..synest jeg det er særs viktig,og bruke gode produkter fra grunnen av,da det skal utroligt lite til for å merke tiing i ett system med 20-40 liter netto vann totalt i systemet :|
Ekte LS hvet en funker,og om en heller velger å "shoppe"en plate utprøvd keramikk på la oss si 30*40cm,blir en vel ikke akkurat flådd til skinnet :lol:
Er jo NOEN fordeler med ett lite picolo/nanokar i denne sammenheng her, med tanke på str.på remedier som trengs til karet :mrgreen: :mrgreen: